۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » دانش و فناوری
  • شناسه : 27033
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
  • ارسال توسط :
  • منبع : اعتماد
آموزش هنر و كودكان
آموزش هنر و كودكان

آموزش هنر و كودكان

والدين از طريق آموزش هنر مي‌توانند در رشد و تعالي شخصيت كودكان‌شان تاثيرگذار باشند .

زهرا احمدي

شخصيت كودك در سال‌هاي اوليه زندگي، در حال شكل‌گيري و تاثير‌پذيري از محيط اطراف است. شروع آموزش هنر از اين سنين، در هر رشته‌اي، مي‌تواند باعث شكوفايي خلاقيت و افزايش اعتماد به نفس او گردد همچنين ضمن امكان برقراري ارتباط با ديگران حتي بدون استفاده از كلمات، به تمركز بيشتر و راهي براي ابراز و بيان خويش به‌طور موثر دست پيدا كند.
كودكاني كه از توانايي تصور كردن برخوردار هستند هنگام روبه‌رو شدن با مشكلات بهتر مي‌توانند آن را مديريت كنند و براي مشكلات راه‌هاي بيشتري به ذهن‌شان مي‌رسد. اين كودكان قادر به انجام وظايف اجتماعي‌شان از راه‌هاي متفاوتي خواهند بود و در شرايط تغييرات ناگهاني، بهتر عمل مي‌كنند. يكي از مواردي كه اين كودكان را از ديگران متمايز مي‌كند تفكر خارج از محدوده است كه با آموزش هنر بهتر بروز پيدا مي‌كند.
كودكان در مسير كسب مهارت‌هاي هنري بر پايه توانايي‌هاي خود مي‌آموزند كه از شكست‌هاي‌شان درس بگيرند و بر مهارت خود بيفزايند. لذا اين كودكان در زندگي عادي هم مهارت پيدا مي‌كنند كه بهتر است با شكست مواجه شوند و اين مسير، به افزايش اعتماد به نفس آنها كمك مي‌كند. هنرهاي نمايشي به كودكان اين توانايي را مي‌دهند كه چطور اعتماد به نفس لازم را براي نمايش يا سخنراني در مقابل جمعيت به دست آورند. هنر به ما مي‌آموزد كه چطور خارج از محدوده امن رواني فعاليت داشته باشيم و اشتباهات خود را تصحيح كنيم.
تمرين و مرور هر روزه و مستمر يك فعاليت هنري، اقدام هدفمند و مداوم را كه لازمه رسيدن به هر هدفي در زندگي است در كودك نهادينه مي‌كند همچنين در فعاليت‌هاي هنري كه به صورت جمعي انجام مي‌شود كودك ضمن عادت به ثبات و تداوم در فعاليت، تعامل و مشاركت سازنده را مي‌آموزد و تمرين مي‌كند. اين كودكان در بزرگسالي از اين مهارت‌ها در زندگي فردي و جمعي، بهره بسياري خواهند برد.
در طول يك دوره آموزش هنر و تماريني كه برعهده كودك گذاشته مي‌شود، عادت‌هاي مثبت كاري در او افزايش پيدا مي‌كند كه مهم‌ترين آن انجام كارها در زمان مقرر است. همچنين شاهد روند پيشرفت هم‌گروهي‌هاي خود خواهد بود و نسبت به توانايي‌هاي خود و ديگران احترام قائل مي‌شود. كودكي كه موظف است جملات يك نمايشنامه را حفظ ‌كند يا هر روز زماني براي تمرين يك ساز سپري مي‌كند، مفهوم مسووليت و تعهد را به خوبي مي‌آموزد همچنين فرصت پيدا مي‌كند تاثير اين مسووليت‌پذيري از طرف خودش و هم‌گروهي‌هايش را در نتيجه كار و لزوم پاسخگو بودن نسبت به اين وظيفه را ببيند و از آن درس بگيرد.
فعاليت در يك دوره پيوسته و متعهدانه آموزش هنر باعث مي‌شود كه كودكان در اين حيطه‌ها به نتايجي مثبت، سازنده و قابل مشاهده دست پيدا كنند. والدين از طريق آموزش هنر مي‌توانند در رشد و تعالي شخصيت كودكان‌شان تاثيرگذار باشند كه اين تاثيرات تا مراحل بزرگسالي همراه كودك خواهد بود. هر رشته هنري كه مورد علاقه فرزندتان است يا شما براي معرفي به او انتخاب كنيد، مهارت‌هاي ذكر شده را در بر خواهد داشت. كسب اين مهارت‌ها مستلزم چند شرط اساسي است، فعاليت مستمر و تشويق والدين در اين راه قطعا بهترين نتيجه را دراختيار شما خواهد گذاشت.