۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت » تغذیه » نظام سلامت
  • شناسه : 16568
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۴۵
  • ارسال توسط :
آموزش، بهداشت فردی، توسعه پایدار
آموزش، بهداشت فردی، توسعه پایدار

آموزش، بهداشت فردی، توسعه پایدار

ژاپنی‌ها تغذیه کودکان را در مدارس براساس گروه خونی بچه‌ها تهیه و توزیع می‌کنند .

هزینه درمان افراد جامعه تا حد زیادی قابلیت کاهش دارد اما این مهم مولفه‌هایی دارد که آموزش عمومی مهم‌ترین آنهاست.
آموزش در حوزه بهداشت فردی می‌تواند هزینه درمانی نسل‌های بعد را نسبت به امروز بسیار پایین‌تر بیاورد و افراد جامعه جای ازکارافتادگی و بیماری و استیصال، قدرت کار و پیش بردن جامعه‌شان را داشته باشند. در این میان، یکی از مهم‌ترین این آموزش‌ها مربوط به حوزه دهان و دندان است.
انرژی فیزیکی ما از طریق دهان جذب می‌شود. آنچه طی شبانه روز می‌خوریم به مواد مختلف تقسیم و در جایی که باید به سلول مورد نظر غذا می‌رساند. همین عبارت به‌عنوان یک اصل کلی در اذهان نقش بسته است. معمولا مردم از هزاران جزئیات علمی و پزشکی چنین پدیده‌ای چیزی نمی‌دانند.
 البته در کشورهای توسعه یافته این جزئیات در شکل‌های مختلف از کودکی آموزش داده می‌شود و نسل‌هایی که امروز در این کشورها زندگی می‌کنند دارای سبک زندگی و عادت‌های مشترک زیادی هستند. ورزش کردن، کتاب خواندن و نوشیدن آب، بارزترین مشخصه رفتاری آنان است. ژاپنی‌ها تغذیه کودکان را در مدارس براساس گروه خونی بچه‌ها تهیه و توزیع می‌کنند و همین یک روند رژیم سالم غذایی را شکل می‌دهد.
بهداشت دهان و دندان در کشوری مثل ایران نیاز به آموزش‌های زیادی دارد. وضعیت بهداشت دهان و دندان در شرایط کنونی هزینه بالایی به ایرانیان تحمیل می‌کند. این هزینه صرفا هزینه‌های تعمیر و بازسازی دندان و لثه و… نیست. درصورت خوب جویده نشدن خوراک، بسیاری از مواد مغذی درست هضم نمی‌شود و دفع می‌شود. در نتیجه عناصر کافی و مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود. در این‌صورت است که پوکی استخوان تا مشکل کبد و انواع بیماری‌ها در جامعه شایع می‌شود. بنا به گفته اغلب دندانپزشکان، متأسفانه مردم غذاهایشان را درست نمی‌جوند و اجازه فعالیت مناسب به غدد بزاقی دهان داده نمی‌شود. بعضی مواد غذایی اگر با بزاق کافی در ناحیه دهان، دچار فعل و انفعال نشوند در معده هم قابلیت هضم ندارد. هزاران نکته برای آموزش بهداشت فردی وجود دارد که می‌تواند در قالب نظام آموزشی و رسانه‌ها برای فرهنگسازی‌ بهداشت فردی بیان شود. فضای مجازی و قابلیت نشر آن نیز می‌تواند به ساخت نسلی با سلامت بیشتر و هزینه درد و درمان کمتر کمک قابل توجهی کند.


ایمان مهدی‌زاده-  پژوهشگر توسعه پایدار