۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » خراسان رضوی » درمان
  • شناسه : 20027
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
  • ارسال توسط :
آمار موفقیت پیوند مغز و استخوان مطابق با میانگین جهانی است
آمار موفقیت پیوند مغز و استخوان مطابق با میانگین جهانی است
در خراسان رضوی؛

آمار موفقیت پیوند مغز و استخوان مطابق با میانگین جهانی است

تعداد اهداکنندگان مغز استخوان در ایران کمتر از ۱۰ هزار نفر است.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از زمان تاسیس مرکز پیوند مغز استخوان این دانشگاه از سال ۱۳۹۱ تاکنون ۲۱۰ عمل پیوند در این مرکز انجام شده است.

موفقیت پیوند مغز و استخوان در خراسان رضوی مطابق با میانگین جهانی

به گزارش “وقایع خبری” دکتر علی قاسمی افزود: ۷۰ درصد این موارد پیوند برای بیماران با سنین شش ماه تا ۴۷ سال سن با موفقیت کامل همراه بوده که مطابق با میانگین جهانی است.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود دهنده مغز استخوان برای بیماران موجب راه اندازی بانک جهانی مغز استخوان شده که هم اکنون مشخصات ژنتیکی ۳۰ میلیون دهنده را درخود جای داده است.

دکتر قاسمی افزود: تعداد اهداکنندگان مغز استخوان در ایران کمتر از ۱۰ هزار نفر است در حالی که عضویت ایران در بانک جهانی مغز استخوان به اطلاعات ۱۰۰ هزار دهنده نیاز دارد.

وی گفت: بانک اهداکنندگان مغز استخوان ایران سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و هم اکنون ۱۹ مرکز در کشور برای تامین اطلاعات ژنتیکی افراد دهنده مغز استخوان همکاری می‌کنند.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با ایجاد بانک ژنتیکی مرکز مشهد از سال ۱۳۹۲ هم هزینه دریافت نمونه و استخراج اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاهش چشمگیری یافته است.

دکتر قاسمی گفت: مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها مرکز در نوع خود در شرق کشور پذیرای بیماران پیوند مغز استخوان از استان‌های همجوار است و حتی امکان پذیرش بیمار از برخی کشور‌های همسایه را نیز دارد.

وی افزود: در چارچوب طرح تحول سلامت و پیگیری وزیر بهداشت همه بیماران بدون پرداخت هزینه عمل پیوند مغز استخوان را انجام می‌دهند و سازمان‌های بیمه گر مکلف به تامین هزینه‌ها اعم از درمان و دارو هستند.

رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با عمل پیوند مغز استخوان می‌توان ۴۰ نوع بیماری از جمله سرطان‌های پستان، تخمدان، غدد لنفاوی، خون و بیماری‌های تالاسمی، کمکاری مغز استخوان و نقص دستگاه ایمنی بدن را درمان کرد.

 دکتر قاسمی گفت: پیوند مغز استخوان به دو صورت انجام می‌شود که در نوع نخست آن مغز استخوان از خود فرد دریافت می‌شود، اما در نوع دوم باید فرد مغز استخوان را از شخص دیگری دریافت کند.

وی  افزود: خواهر یا برادر بیمار بهترین فرد دهنده مغز استخوان هستند زیرا سازگاری دستگاه ژنتیکی آن‌ها مطابقت بیشتری دارد، اما در ۷۰ درصد موارد، بیماران نمی‌توانند دهنده مناسب و سازگار را بیابند.

وی  همچنین گفت: در این پیوند زمانی که بیمار، فرد اهداکننده همسان خود را بیابد، اهداکننده فراخوان و سلول‌های مغز استخوان از گردش خون وی با دستگاه مخصوص در مدت چند ساعت بدون کمترین عوارض جانبی استخراج می‌شود.  

همه فعالیت‌های مربوط به عمل پیوند و دریافت اطلاعات ژنتیکی اهداکنندگان در بیمارستان منتصریه مشهد در خیابان امام خمینی (ره) مشهد انجام می‌شود.   بیش از دو سوم از جمعیت شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.