۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » بهداشت و درمان » جامعه » نظام سلامت
  • شناسه : 15004
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۱۵
  • ارسال توسط :
آقای نمکی جلوی فاجعه انسانی را بگیرید!
آقای نمکی جلوی فاجعه انسانی را بگیرید!

آقای نمکی جلوی فاجعه انسانی را بگیرید!

یادداشت یک روزنامه‌نگار خطاب به وزیر بهداشت

«علی حیدری» روزنامه‌نگار، طی یادداشتی به موضوع بازگشایی مدارس در شرایط شیوع کرونا پرداخته که در ذیل آمده است:

بیش از شش ماه است که شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی را تعطیل یا با اخلال مواجه کرده است.

ستاد ملی کرونا از همان روز‌های ابتدایی با پیگیری و تعیین و تصویب پروتکل‌های مختلف نسبت به راهبری بخش‌های مختلف از امور آموزشی تا اقتصادی، فرهنگی و مذهبی اقدام کرده است.

قاطبه مردم هم با اعتماد به مصوبات این ستاد و تأییداتی که رهبر حکیم انقلاب در جایگاه مرجعیت شیعه داشتند، با تبعیت از دستورات این ستاد برای مهار ویروس منحوس کرونا از هیچ کوششی دریغ نکردند که نمونه بارز آن در برگزاری آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ظهور و بروز پیدا کرد.

در این میان، مدارس و مراکز آموزشی از همان روز‌های ابتدایی فراگیری این ویروس تعطیل شد و امر آموزش از طریق فضای مجازی با فراز و نشیب‌هایش ادامه پیدا کرد. در طی مدتی که تا آغاز مدارس در نیمه دوم شهریور باقی بود، همه بحث و گفت‌وگو‌ها نشان‌دهنده این بود که آموزش به‌ویژه در سطح مدارس به‌صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد. تا جایی که تقریباً مقدمات مرسوم برای بازگشایی مدارس مانند آماده‌سازی مدارس، تعیین سرویس‌های مدارس، یونیفرم دانش‌آموزی و… در بیشتر مدارس پیگیری و انجام نشده است.

اما آنچه تعجب و حیرت همگان را برانگیخت، خبر بازگشایی مدارس بود که دو روز مانده به نیمه شهریور از سوی وزیر آموزش و پرورش و به‌صورت ناگهانی رسانه‌ای شد. بطوری که در هیچ سطحی از مدیران و معلمان اطلاعاتی از این موضوع تا زمان اعلام خبر وجود نداشته است!

با این تصمیم نابجا و غیرکارشناسی که مشخص نیست آیا به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده یا خیر و حضور دانش‌آموزان در مدارس حتی به‌صورت پاره‌وقت و با تعداد کم، با توجه به فضای نامناسب بیشتر کلاس‌ها و فقدان امکانات بهداشتی مدارس و… به نظر می‌رسد به‌زودی باید شاهد اوج‌گیری چندباره ویروس کرونا در سراسر کشور به‌ویژه کلان‌شهر‌ها باشیم؛ چرا که این رفت و آمد‌های روزانه می‌تواند موجب انتقال بیماری به خانواده‌ها و افراد آسیب‌پذیر شود.

جناب آقای دکتر نمکی! مردم ایران در طول نیم سالی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، شاهد مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه شما و همکارانتان در حوزه سلامت بوده و قدردان ایثار و گذشت مدافعان سلامت هستند و با تمام توان به توصیه‌ها و فراخوان‌های وزارت بهداشت جامه عمل پوشانده‌اند.

لذا انتظار داریم در این مقطع حساس هم با مدیریت موضوع مدارس در سطح ستاد ملی کرونا و تدبیر صحیح، هم به ارتقا آموزش از طریق فناوری‌های نوین توجه بیشتری کنید و هم جلوی فاجعه انسانی ناشی از شیوع بیشتر این ویروس را بگیرید و به رسالت خود در حفظ بهداشت و سلامت جامعه عمل کنید.