۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » پاسخ مسئولین » جامعه » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 10186
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۱۱
  • ارسال توسط :

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ؛ کتاب‌های آموزشی نامناسب را از مصادیق فساد در تعلیم‌ و‌ تربیت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری ” وقایع خبری ” و به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی با بیان اینکه کتاب‌های آموزشی نامناسب از مصادیق فساد در تعلیم‌ و‌ تربیت است، گفت: استفاده از ظرفیت‌های وسیع رسانه‌ای در افشاگری این کتاب‌ها، به تدریج سبب می‌شود ابهت و هیبت پوشالی این گونه منابع بدلی و غیر‌مرغوب و مؤسسه‌های تولید‌کننده آن‌ها که موضعی تاجر‌گونه و منفعت‌طلبانه دارند و در لباس کار فرهنگی به آینده فرزندان ما آسیب می‌زنند، از بین برود.

حسن ملکی

او ادامه داد: کتاب درسی سند رسمی تعلیم‌و‌تربیت است. چنین موضوعی نشان ‌دهندة جایگاه و اهمیت کتاب درسی است. طبیعتاً اگر مدارس بخواهند در برنامه‌های درسی وارد شوند باید در قالب مواد و رسانه‌های آموزشی بدان ورود پیدا کنند. این بدان معناست که آنچه وارد مدرسه می‌شود، برنامه درسی به معنای سند مکتوب نیست، بلکه مواد و رسانه‌های یادگیری از جمله کتاب درسی، فیلم آموزشی، کتاب کار و تمرین دانش‌آموز، ‌لوح‌های فشرده و دیگر مواد و رسانه‌های آموزشی و یادگیری است. مجموع این مواد و رسانه‌های متعدد و متنوع بستة آموزشی را تشکیل می‌دهند که در حقیقت فرصت‌های بهتر یادگیری را برای دانش‌آموز فراهم می‌آورند.

ملکی تأکید کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قصد جدی دارد به سمت رویدادی نوین به نام «تولید بسته آموزشی» برود. بسته آموزشی مورد‌نظر کاملاً هم‌راستا و متصل به اسناد بالادستی و تحولی تولید خواهد شد. در تولید بسته یادگیری، از طریق کمک گرفتن از علوم گوناگون تربیتی، ‌علمی عمل کردن، درست عمل کردن، و نیازسنجی‌های مستدل، باید کار را طوری انجام داد که قابل دفاع و از بُعد هنری، آموزشی و پرورشی کامل باشد. به گونه‌ای که وقتی این بسته یادگیری در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، احساس کند از جمیع جهات وجوه مثبتی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای او باشد.

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تبیین «تولیدات مرغوب» گفت: منظور از واژه «مرغوب» تولید اجزایی در بسته یادگیری است که به لحاظ آموزشی و تربیتی بر برنامه درسی قصد شده و استاندارد مبتنی باشند. ‌شرط اول برای مقابله با پدیده‌ای به نام «نفوذ کتاب آموزشی» این است که سازمان پژوهش تولیدات خود را «مرغوب‌تر» ارائه دهد. بعد از این ارائه برنامه‌ریزی شده، ‌قدم بعدی این است که برنامه عملیاتی مشخصی برای توجیه، ‌اشاعه و معرفی آن نزد خانواده‌ها داشته باشد.

او ادامه داد: اگر استانداردهای مناسب تولید شوند، و اگر براساس آن استانداردها، کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی تولید‌شده، ارزشیابی شوند و نتیجه ارزشیابی به سمع و نظر والدین برسد، ‌این موضوع می‌تواند بسیار اثرگذار و راهگشا باشد. در بسیاری از موارد شاهدیم که با وجود همه مشکلات و چالش‌های احتمالی، هنوز والدین اعتماد و اطمینان زیادی به آموزش‌و‌پرورش و مدرسه دارند. ما باید از همین ذهنیت مثبت و قابل اعتنا در سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی به درستی استفاده کنیم.

ملکی اضافه کرد: وقت آن رسیده است که به استناد و اتکای اسناد بالادستی آموزش‌و‌پرورش، قدری به سمت کاهش تمرکز حرکت کنیم. یکی از دلایل آن، وجود آثار مناسب آموزشی نزد ناشران این حوزه است. انتقاد ما در این زمینه متوجه افرادی است که غیر‌طبیعی عمل می‌کنند. در ارتباط با ناشران متعهد باید آنها را تحت انضباطی در بیاوریم. تحت انضباط یعنی الگوی برون‌سپاری بسته‌های یادگیری را طراحی و آن الگو را به جامعه معرفی و اعلام کنیم که می‌خواهیم در بسته آموزشی فلان درس و موضوع، تولید برخی مواد آموزشی و یادگیری را به جامعه بسپاریم و هر کسی ظرفیت نیروی انسانی و کارشناسی مورد نیاز را در اختیار دارد، ‌با شرکت در فراخوانی که منتشر می‌شود، اعلام آمادگی کند تا در فرایندی مشخص با آنان قرارداد منعقد شود و آنان بسته یادگیری مورد‌نظر را تولید کنند.

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش افزود: در چنین فضایی ممکن است طرف قرارداد ما یک ناشر، ‌ یک مرکز دانشگاهی، مرکز علمی و آموزشی صاحب صلاحیتی باشد که آمادگی این کار را داشته باشد.

او اشاره کرد: آنچه تا اینجا مطرح شد، بیشتر ناظر بر کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی بود، اما ما در طرح سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، بخشی داریم که در آن کتاب‌های رمان، داستان، شعر و قصه بررسی و ارزیابی می‌شوند. ناشران فراوانی در این زمینه‌ها فعال هستند و کتاب‌های خوبی هم تولید می‌کنند. این کتاب‌ها کتاب درسی نیستند، بلکه در قالب‌هایی مانند رمان، داستان کوتاه و مجموعه شعر منتشر می‌شوند و ما ضمن بررسی و انتخاب آثار مناسب و مبتنی بر استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان، از میان آن‌ها آثار مناسب را انتخاب می‌کنیم. این کتاب‌ها قابلیت آن را دارند که در بسته‌های آموزشی یا یادگیری به مدرسه‌ها فرستاده شوند.

ملکی گفت: البته این آثار باید ارزشیابی شوند و هر کتابی که بخواهد از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معرفی شود، باید از صافی طرح سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی بگذرد و مجوز لازم را برای ارائه در مدارس و به دانش‌آموزان دریافت کند.