۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 4938
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۵۲
  • ارسال توسط :
کتابی که باید خواند ؛ راهنمای مناظره
کتابی که باید خواند ؛ راهنمای مناظره

کتابی که باید خواند ؛ راهنمای مناظره

این کتاب هم به مطالب نظری مربوط به اصول و روش مناظره می‌پردازد و هم نکات عملی زیادی را مطرح می‌سازد

آرش شایسته نیا – مدیر انتشارات رویای آبی

کتاب ” راهنمای مناظره ” کار گروهی جان ام . اریکسون ، جیمز جی . مورفی و ریموند باد زوچنر است .  کتابی مقدماتی برای آموزش فرآیندها، روش ها، مسائل و مواردی که در مناظره پیش می‌آید که از سوی ” دکتر سید مهدی ثریا ” ترجمه شده و با قیمت ۷هزار و ۷۰۰تومان در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات جوانه رشد وارد بازار کتاب شده است .

مترجم در ابتدای  یادداشت خود آورده است : تبادل فکر و اندیشه به دو صورت انجام پذیر است : یکی گفتگو به صورت ” مباحثه ” و دیگری گفتگو به صورت ” مناظره ” و منظور از هر دو همراه سازی و موافق کردن گفتگو کنندگان با فکر یکدیگر و در نهایت رسیدن به راه حلی مشابه از راه ارائه شواهد و دلایل منطقی و احساسی برای امر یا امور مورد نظر طرفین است .

وی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است : در ایران مباحثه بین علوم دینی امری معمول بوده است و لازمه فرا گرفتن مطالب درسی و پژوهشی به حساب می آمده و می آید . مناظره نیز در تاریخ و فرهنگ ایران دارای سابقه است .در ایران پیش از اسلام منظومه درخت آسوریک به زبان پهلوی نمونه ای است از مناظره بین بز  و درخت خرما و قدیمی ترین نمونه مناظره در دوره اسلامی متعلق است به اسدی طوسی که در اشعاری مناظره بین زمین و آسمان ، شب و روز ، مغ و مسلمان و نیز نیزه و کمان را آورده است .

باید گفت که این کتاب هم به مطالب نظری مربوط به اصول و روش مناظره می‌پردازد و هم نکات عملی زیادی را مطرح می‌سازد که راهگشا و راهنمای خوانندگان در کسب تجربه و مهارت در مناظره و نائل آمدن به مقام مناظره کننده ای که می تواند به راحتی با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و آن ها را به پذیرش عقاید خود متقاعد سازد، است.

روش های استدلال محکم و مستدل و نیز شیوه های استوار رد و ابطال ادعاهای طرف مقابل در این کتاب به روشنی عرضه شده است. در سراسر کتاب در پایان هر مبحثی بایدها و نبایدهای کارساز آن بخش از مناظره آمده است. راهنمای مناظره آموزش گام به گام مناظره است برای علاقه مندان این کار و حتی برای هر گونه سخنرانی دیگر هم مفید و ثمربخش است

کتاب دارای ده فصل است و فصول دهگانه آن به ترتیب : ارزش مناظره ، آشنایی با فرایند مناظره ، تدوین قضیه مناظره ، پژوهش و استدلال ، تنظیم قضایای ایجاب و نفی ، ابطال ، درآمدی بر پرس و جو ، وظایف سخنران ها در مناظره ، زبان و طرز بیان مناظره ، ویژگی های یک مناظره کننده ایده آل است .

از محاسن خوب این کتاب می توان به  واژه نامه فارسی به انگلیسی ، کتاب شناسی گزیده معرفی  کتاب هایی درباره مناظره  ، چکیده نامه ها ، نمایه مجلات ، نمایه روزنامه  و سال نماها ، فرهنگ های تخصصی ، و میکرو فیلم ها و منابع الکترونیکی که همه آن ها به انگلیسی است اشاره کرد .