۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی
  • شناسه : 31006
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۳
  • ارسال توسط :
عملیات جست وجو در مناطق زلزله‌زده پایان یافت
عملیات جست وجو در مناطق زلزله‌زده پایان یافت

عملیات جست وجو در مناطق زلزله‌زده پایان یافت

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از اعزام تیم ۱۸ نفره از امدادگران این جمعیت به افغانستان برای کمک به عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد.

 با گذشت سه روز از زلزله ویرانگر ۶٫۱ ریشتری ولایت خوست و پکتیکای افغانستان در حالی عملیات جست و جو متوقف شده که شمار قربانیان  یک هزار و ۱۲۰ نفر و مصدومان  2 هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شد.
محمد نسیم حقانی، سخنگوی وزارت بلایای طبیعی روز جمعه با بیان اینکه در پی وقوع زلزله در این کشور، عملیات امداد و جست‌وجوی حادثه دیدگان به پایان رسید، افزود: ذخایر کافی دارو و دیگر اقلام ضروری در دسترس نیست.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام افغانستان توضیح بیشتری در مورد اینکه چرا عملیات جست وجوی حادثه دیدگان پس از ۴۸ ساعت از زمان وقوع حادثه متوقف شد، ارائه نداده است. این درحالی است که در حوادث مشابه و با گذشت مدت زمان به مراتب بیشتری، همچنان احتمال زنده بیرون کشیدن حادثه دیدگان از زیر آوار وجود دارد. سخنگوی وزارت بلایای طبیعی طالبان گفت زلزله حدود ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه گذشته در منطقه‌ای دورافتاده در نزدیکی مرز پاکستان رخ داد و  بیش از یک هزار کشته و دو هزار زخمی بر جا گذاشت. همچنین زلزله  ۱۰ هزار خانه را به طور جزیی یا کامل ویران کرد.
رامز علی‌اکبروف، قائم مقام فرستاده سازمان ملل گفت با اینکه مقامات طالبان از جامعه جهانی درخواست رسمی برای کمک‌رسانی نکرده‌اند ولی سازمان ملل از سایر کشورها درخواست دارد که ظرفیت‌های امدادرسانی خود را ارسال کنند. وی افزود: «گروه‌های ما توانایی و تجهیزات برای بیرون آوردن مردم از زیر آوار را ندارند.»
او در عین حال گفت که سازمان ملل حدود ۱۰ تن تجهیزات پزشکی ضروری را به منطقه ارسال کرده و ۲۰ تیم بهداشتی پزشکی مستقر کرده است. وی با بیان اینکه «ارزیابی سریع وضعیت در حال انجام است» تأکید کرد که حداقل ۱۵ میلیون دلار بسرعت مورد نیاز است.
سومین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان با ابراز همدلی با مردم افغانستان و خانواده قربانیان زلزله اخیر در خوست افغانستان گفت: ما در این زمان سخت در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم و تاکنون دو محموله هواپیمای کمک‌های بشردوستانه را به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده‌ایم.
این بسته‌ جامع کمک‌های جمهوری اسلامی شامل دارو، مواد خوراکی، البسه، خیمه، موکت و سایر لوازم اولیه مورد نیاز زلزله‌زدگان شرق افغانستان است.
این محموله توسط یک فروند هواپیمای باری در میدان هوایی خوست به زمین نشست. پیش از این نیز دو محموله از این کمک‌ها بلافاصله بعد از حادثه زلزله، با اعلام مقامات سفارت کشورمان در کابل، به افغانستان ارسال شده بود.
 پیام رئیس جمهور به ملت افغانستان
رئیس جمهور جانباختن شماری از مردم مسلمان و همزبانان و همسایگان نجیب ملت ایران را در حادثه زلزله جانکاه و غم‌انگیز توصیف و تأکید کرد که ملت و دولت ایران در کنار شماست و در این ابتلا عظیم حق همسایگی را بجا خواهد آورد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهور در پیام تسلیتی به ملت مسلمان افغانستان آورده است: به جمعیت هلال احمر مأموریت داده‌ام با حداکثر توان ممکن در فرایند کمک به زلزله‌زدگان و شما مردم عزیز فعال باشند. ملت و دولت ایران در کنار شماست و در این ابتلا عظیم حق همسایگی را بجا خواهد آورد.
 آماده‌باش ۱۲ تیم هلال احمر خراسان جنوبی
محمدرضا رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از آماده‌باش ۱۲ تیم هلال احمر خراسان جنوبی در پی زلزله ۶.۱ ریشتری افغانستان خبر داد.
وی در ادامه افزود: همه تیم‌های عملیاتی ستاد و شعب مرزی جمعیت هلال احمر استان، به‌همراه تیم واکنش سریع هلال احمر به علت وقوع زمین لرزه در افغانستان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند تا در صورت وقوع هرگونه نیاز به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.
پس لرزه در افغانستان با ۵ کشته
رسانه‌های محلی افغانستان از وقوع پس لرزه در مناطق زلزله‌زده این کشور و کشته شدن پنج نفر دیگر خبر دادند.
به گزارش ایسنا، مرکز لرزه‌نگاری امریکا اعلام کرد: جمعه پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر مناطق زلزله زده افغانستان را لرزاند.
یک مقام وزارت بهداشت افغانستان گفته است که این پس لرزه جان پنج نفر را گرفته اما هنوز از میزان خسارات و مصدومین جدید خبری منتشر نشده است.
اعزام تیم ۱۸ نفره هلال احمر
یعقوب سلیمانی  دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از اعزام تیم ۱۸ نفره از امدادگران این جمعیت به افغانستان برای کمک به عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد.
وی  در تشریح اقدامات هلال‌احمر ایران گفت: پس از هماهنگی با بخش پاسخ به حوادث بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، برای ارسال اقلام و تیم‌های امدادی به افغانستان اعلام آمادگی و همچنین با ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت در اختیار گذاشتن هواپیما برای انتقال اقلام امدادی، هماهنگی‌های لازم انجام و بامداد پنجشنبه  محموله امدادی شامل هزار دستگاه چادر، ۱۰۵۰ بسته غذایی و ۲ هزار تخته موکت از طریق هوایی و با هواپیمای ارتش به افغانستان ارسال شد.