۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین » کشاورزی
  • شناسه : 15377
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۲۹
  • ارسال توسط :
طرح اصلاح نژاد واحد دامی سنتی و روستایی  استان اجرا شد
طرح اصلاح نژاد واحد دامی سنتی و روستایی  استان اجرا شد

طرح اصلاح نژاد واحد دامی سنتی و روستایی استان اجرا شد

امسال تلقیح مصنوعی برای ترکیب نژاد گوسفند شال با رومانف در استان قزوین انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت :  طرح اصلاح نژاد دامی در واحدهای سنتی و  دامداری روستاییان  استان قزوین اجرا شده است .

به گزارش “وقایع خبری ” به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین علی شاپورزاده با بیان این مطلب افزود: این طرح با هدف توجیه اقتصادی و تامین معیشت و درآمدزایی برای روستائیان اجرا شده است .

وی اظهار داشت : در این طرح  تولید شیر و گوشت که جزو محصولات اساسی غذایی به شمار می روند افزایش می یابد و در واقع این کار کمکی برای تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

 این مسوول همچنین از توزیع سه هزار دوز اسپرم گاو گوشتی و شیری نژاد سمینتال در دامداری های سنتی و روستایی استان قزوین طی یک سال اخیر با هدف پرورش گاوهای با قدرت شیردهی بالا و دارای گوشت با وزن بالا و کیفیت زیاد خبر داد و گفت: در سال جاری نیز توزیع چهار هزار دوز اسپرم نژاد سمینتال و هلشتاین در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: گاوهای نژاد هلشتاین هلند از نظر شیردهی و درصد بالای چربی و پروتئین در شیر و تولید بالای گوشت در دنیا زبانزد هستند و گاوهای نژاد سمینتال نیز به دلیل مدت بهره دهی طولانی، مقاومت بالا در برابر بیماری ها و باروری و شیردهی بالا مورد توجه صنعت دامداری جهان قرار دارد.

شاپورزاده گفت : همچنین در راستای جهش تولید دام و رشد کمی و کیفی تولیدات گوشت و شیر، ترکیب نژاد گوسفند بومی شال و رومانف در دستور کار قرار گرفته و طی یک سال گذشته، این عملیات اصلاح نژادی از طریق تلقیح مصنوعی ۲ هزار راس گوسفند در بین دامداری های سنتی استان قزوین انجام شده است.

وی افزود: امسال نیز تلقیح مصنوعی برای ترکیب نژاد گوسفند شال با رومانف در سطح ۳ تا ۵ هزار راس در استان قزوین انجام می شود.

این مسوول گفت: با تلقیح مصنوعی این نژادها، بره های متولد شده دارای خصوصیات مادری و پدری شده و چندقلویی آنها به طرز چشم گیری افزایش می یابد، ضمن آنکه دام های متولد شده شیر کیفی تر و بیشتری نیز نسبت به دام های معمولی تولید می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با ترکیب نژادهای دامی سبک بومی مانند شال و با نژاد رومانف، تولید کمی و کیفی گوشت گوسفند و شیر آن رشد می کند و میزان ۲ قلویی زایی این دام ها نیز افزایش می یابد.