۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » حقوقی- قضایی
  • شناسه : 40598
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۱۲
  • ارسال توسط :
صدور اعلان قرمز بین‌المللی برای دستگیری یاسین رامین
صدور اعلان قرمز بین‌المللی برای دستگیری یاسین رامین

صدور اعلان قرمز بین‌المللی برای دستگیری یاسین رامین

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری به تشریح مهم‌ترین پرونده‌های قضایی پرداخت .

اصغر جهانگیر، در نشست خبری دیروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳، با اشاره به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان وی، اظهار داشت: حادثه غمبار رحلت شهادت گونه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه مجاهد و امام جمعه محبوب تبریز و استاندار استان آذربایجان شرقی را که در راه خدمت به شرف شهادت رسیدند، خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت شریف و داغدیده ایران تسلیت عرض می‌کنم.

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: در خصوص فساد فوتبال در رفسنجان باید بگویم در سال گذشته صندوق بازنشستگی صنایع مس ملی شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه مس رفسنجان انجام شد و اتهاماتی متوجه افراد از جمله جعل و سندسازی و خیانت در امانت کرده بود لذا در این پرونده بحث مجرمانه‌ای مطرح بود و در دستگاه قضائی شروع به رسیدگی شد.

وی افزود: الان پرونده در مرحله احضار متهمان فوق الذکر است و نسبت به صدور تأمین مناسب عمل خواهد شد و امیدواریم با تحقیقات در کمترین زمان لازم نتایج آن را به مردم اعلام کنیم.

جهانگیر یادآور شد: در مسائلی مربوط به فوتبال دو بخش وجود دارد در یک بخش فدراسیون‌ها موظف اند پیگیری کنند و دولت‌ها حق ورود ندارند ولی درجایی که جرایمی رخ داده می‌توانیم ورود کنیم و این مساله در همین راستا بوده است.

وی درباره اینکه آیا حکم تبرئه یاسین رامین نقض شده و او محکوم شده و در خارج از کشور است؟، گفت: در خصوص همه کسانی که محکومیت پیدا می‌کنند و در خارج از کشورند، دستگاه قضائی اقداماتش را انجام می‌دهد. در این پرونده بلافاصله وقتی حکم قطعی شد، با پیگیری‌های صورت گرفته در ۲۶ ماه گذشته در اجرای احکام کارکنان دولت، اعلان قرمز در خصوص او صادر شد و بحث اعاده ایشان به کشور دنبال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسن میرکاظمی (حسن رعیت) گفت: درخواست و شکایت طرف برای رسیدگی مجدد به پرونده‌ای که مختومه شده قانونی است ولی لزوماً به معنای پذیرش درخواست نیست. درخواست نامبرده در دیوان عالی کشور مطرح شده و هنوز چیزی پذیرفته نشده است.

وی ادامه داد: حسن رعیت به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است که همچنان در زندان اوین بسر می‌برد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره محکومیت قطعی یکی از وزرا و اینکه قبلاً رئیس قوه قضائیه از صدور حکم سه سال حبس برای وی خبر داده بود اما اخیراً در یکی از مجالس دیده شده است، گفت: ریاست قوه قضائیه موضوع محکومیت این فرد را اعلام کرد و قوه قضائیه هیچ گونه مسامحه‌ای در مورد افراد مختلف نداشته و ندارد.

جهانگیر توضیح داد: حکم محکومیت این فرد به تازگی قطعی شده و در حال اجرای حکم است؛ اگر چه او درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده ولی اگر پذیرفته نشود اجرا خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تدابیر قوه قضائیه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلی ترین تدبیر قوه قضائیه ایجاد فضای آرام و مطمئن رقابتی و پیشگیری و مقابله با عوامل مخل امنیت روانی جامعه و مقابله با نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و همکاری مؤثر در برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری است؛ قطعاً همانطور که در سال‌های قبل و انتخابات دو ماه گذشته شاهد بودیم، ستادهای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی فعالیت گسترده و بهنگامی را در راستای مأموریت خود انجام می‌دهند.

جهانگیر ادامه داد: دادستانی کل کشور که در هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری و کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری عضویت دارد در فرایند برگزاری صحیح انتخابات و تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی نقش آفرینی دارد.

وی اضافه کرد: رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌های شهرستان‌ها در هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها عضویت دارند و در فرآیند برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه مربوط ایفای نقش قانونی دارند.

جهانگیر گفت: تشکیل شعب ویژه رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات و جرایم انتخاباتی در هر حوزه قضایی و انجام اقدامات پیشگیرانه توسط تشکیلات قضائی هر شهرستان بخش از دیگر وظایف قوه قضائیه در فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

وی ادامه داد: چنانچه در فرآیند بررسی صلاحیت‌های نامزدهای ریاست جمهوری نیازی به ملاحظه سوابق آنان در دستگاه قضائی توسط مراجع ذیصلاح مقرر در قانون انتخابات ریاست جمهوری باشد، این امر توسط دادستانی کل کشور تمشیت می‌شود.

وی افزود: بر اساس تصمیمات در نشست اخیر سران قوای مقننه و قضائیه با سرپرست ریاست جمهوری دادستانی کل کشور مسئولیت برگزاری جلسات کمیته هماهنگی پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی را بر عهده دارد.

جهانگیر خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با استناد به قانون انتخابات و مطابق وظایف و تکالیف قانونی با بهره گیری از تجارب ارزنده ادوار گذشته انتخاباتی از طریق تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح ملی استانی و شهرستانی نسبت به اجرای وظایف محوله اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: تمرکز قوه قضائیه بر پیشگیری از جرایم اولویتی انتخابات شامل موارد جلوگیری از سو استفاده احتمالی از مقام و موقعیت له یا علیه نامزدها جریانات سیاسی و تشکل‌ها و احزاب»، «پیشگیری از سو استفاده از اموال عمومی و بیت المال له یا علیه نامزدان تشکل‌ها و احزاب»، جلوگیری از تخریب وجهه و چهره نامزدها توسط یکدیگر ستادهای یادشده در روزهای آینده فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد.

جهانگیر یادآور شد: تجربه انتخابات گذشته به ما نشان داد که ورود پیشگیرانه قوه قضائیه به انتخابات می‌تواند تا از بیش از ۹۰ درصد ورودی پرونده‌های قضائی در این مساله جلوگیری کرده و فضای رقابت کماکان به فضایی عادلانه و مطلوب مردم تبدیل شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: امروز عصر نخستین جلسه پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی با حضور دادستان کل کشور برگزار خواهد شد.