۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار زنان » بهداشت و درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 8225
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۱۳
  • ارسال توسط :
دختر ۱۹ساله نجات‌بخش ۳بیمار نیازمند شد
دختر ۱۹ساله نجات‌بخش ۳بیمار نیازمند شد

دختر ۱۹ساله نجات‌بخش ۳بیمار نیازمند شد

کبد، کلیه‌ها و نسوج او به چند بیمار نیازمند پیوندزده شد.

دختر 19ساله نجات‌بخش 3بیمار نیازمند شد

خانواده دختری ۱۹ساله که در جریان حادثه‌ای عجیب او را ناباورانه از دست داده بودند پای برگه‌ای را امضا کردند که براساس آن اعضای بدن دخترشان به بیماران نیازمند اهدا شد.
به گزارش وقایع خبری ، دختر جوان که آیناز نام داشت روز دهم بهمن‌ماه امسال برای دیدن مادربزرگش به خانه او رفت. آن زمان هیچ‌کس در خانه نبود و آیناز تصمیم گرفت به حمام برود. قرار بود چند ساعت دیگر مادرش دنبالش بیاید اما وقتی مادر رسید فقط صدای شر شر آب از حمام را شنید. فهمید که دخترش به حمام رفته اما هرچه منتظر ماند خبری از او نشد. زن که نگران شده بود در حمام را باز کرد و صحنه هولناکی دید. دخترش کف حمام افتاده و به سختی نفس می‌کشید. او با اورژانس تماس گرفت و دقایقی بعد وقتی امدادگران به محل حادثه رسیدند عملیات احیا را آغاز کردند و با تلاش آنها دختر جوان به هوش آمد. مادرش وقتی به هوش آمدن دخترش را دید خیالش راحت شد اما چند دقیقه بعد او دوباره از هوش رفت. در این شرایط بود که او به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.
هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌دانست چه حادثه‌ای کار آیناز را به بیمارستان کشانده؛ اما تلاش‌ها برای نجات جان او همچنان ادامه داشت. این تلاش‌ها چند روزی ادامه داشت و بررسی‌های اولیه نشان می‌داد دختر جوان به‌احتمال زیاد در حمام دچار گازگرفتگی شده است. چند روز بعد بود اما با کاهش سطح هوشیاری آیناز معلوم شد که او دچار مرگ مغزی شده است.
عموی آیناز می‌گوید: برادرم دچار بیماری‌ام اس است و آیناز فرزند بزرگ او بود. از وقتی برادرزاده‌ام به بیمارستان منتقل شد برای سلامتی‌اش دعا کردیم اما افسوس که او را از دست دادیم. او برای پدرش قوت قلب بود و همیشه به او انرژی می‌داد. به همین دلیل نبودنش برای‌مان خیلی سخت است. برادرزاده‌ام هیچ بیماری نداشت و همین موضوع باعث شد از حادثه‌ای که برایش پیش آمده شوکه شویم. می‌گویند ممکن است در حمام دچار گازگرفتگی شده باشد اما هرچه که شده او دیگر پیش ما نیست.
وی ادامه می‌دهد: وقتی به ما گفتند آیناز دچار مرگ مغزی شده است و پزشکان هم گفتند امیدی به بازگشت او نیست، مسئولان بیمارستان از ما خواستند تا با اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند موافقت کنیم. همان روزها یکی از دوستانم به بیمارستان آمد و ماجرایی را برای برادرم تعریف کرد که او را تحت‌تأثیر قرار داد. او گفت که همسرش سال گذشته به‌دلیل اینکه کبدش دچار مشکل شد و از طرفی هیچ‌کسی را برای پیوند کبد پیدا نکردند جانش را از دست داد. او از برادرم خواست تا اعضای بدن آیناز به بیماران اهدا شود و برادرم وقتی این حرف‌ها را شنید با اهدای عضو موافقت کرد. بعد از آنکه پدر و مادر آیناز رضایت نامه را امضا کردند پیکر دختر جوان به بیمارستان سینای تهران منتقل و مقدمات جداسازی اهدای بدنش آغاز شد. خانواده آیناز با اینکه عزادار از دست دادن دختر جوان‌شان بودند اما از اینکه او باعث می‌شد چند نفر دیگر زنده بمانند خوشحال بودند.
دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در این‌باره می‌گوید: با بزرگواری خانواده آیناز پیکر او به بیمارستان منتقل شد و در اتاق عمل، متخصصان پس از چند ساعت تلاش موفق شدند کبد، کلیه‌ها و نسوج او را جدا کرده و به چند بیمار نیازمند پیوند بزنند.