۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی » جامعه » ورزش ایران » ورزش جهان
  • شناسه : 8380
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
  • ارسال توسط :
تیم ملی در مرحله انتخابی جام  جهانی در مسیر درستی قرار نگرفته است
تیم ملی در مرحله انتخابی جام  جهانی در مسیر درستی قرار نگرفته است

تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی در مسیر درستی قرار نگرفته است

باید میان تیم ملی، بازیکنان و باشگاه‌ها ارتباط جدی وجود داشته باشد.

«دراگان اسکوچیچ» امروز (شنبه) در نشست خبری خود در خصوص برنامه‌های آینده تیم ملی فوتبال ایران، اظهار داشت: انتخابم به عنوان سرمربی تیم ملی ایران افتخار بزرگی برایم است. شاید برای اولین بار باشد که یک سرمربی خارجی بعد از ۵ سال فعالیت باشگاهی برای تیم ملی ایران انتخاب می شود.

وی ادامه داد: تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی در مسیر درستی قرار نگرفته است ولی من اینجا هستم تا شرایط را تغییر دهم. انرژی مثبت باید به فوتبال ایران تزریق شود تا پس از آن، صعود تیم ملی به جام جهانی را جشن بگیریم.

این مربی اهل کرواسی با اشاره به ارتباطی که با مربیان باشگاهی خواهد داشت، تصریح کرد: با علاقه و اشتیاق زیاد با باشگاه‌ها در ارتباط بوده و ۲۴ ساعته در خدمت آنها خواهم بود.

اسکوچیچ ادامه داد: با فوتبال ایران آشنا هستم و ذهنیت بازیکنان ایرانی را به خوبی درک می کنم. کار خود را در تیم ملی شروع کردم و مرحله اول آن که تجزیه و تحلیل مسابقات تیم ملی بوده به پایان رسیده است. همچنین کار باشگاه های خارجی که بازیکنان تیم ملی در آن بازی می کنند را هم زیر نظر گرفته ام.

وی ادامه داد: باید با تمرکز زیاد کار خود را شروع کنیم و از همین جا یک پیام برای بازیکنان ایرانی دارم. همه شما از شانس یکسان برای پوشیدن پیراهن تیم ملی برخوردار هستید و هر کسی که آماده تر باشد به تیم ملی دعوت خواهد شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: در پنج روز آینده عملکرد لژیونرها را زیر نظر خواهم گرفت و سعی می کنم با این بازیکنان ملاقات داشته باشم. در مدت کوتاه نمی توان انتظار تغییرات جدی داشته باشید اما رفته رفته شخصیت و  افکارم به تیم تزریق خواهد شد.

وی تاکید کره پس از اجرای برنامه‌هایش، شاهد یک تیم ملی بسیار پویا و توانمند خواهیم بود.

اسکوچیچ خاطرنشان کرد: باید میان تیم ملی، بازیکنان و باشگاه‌ها ارتباط جدی وجود داشته باشد. نمی خواهم در مورد این ارتباط در دوره کی روش صحبت کنم اما در دوره من این موضوع بسیار سازنده خواهد بود. باید در کنار هم یک برنامه مشترک را پیش ببریم تا تیم ملی به موفقیت برسد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، گفت: خیلی از مربیانی که بازیکنان ما به عنوان لژیونر در  باشگاه‌های آنها بازی می کنند از دوستان نزدیکم هستند و می توانیم از این موضوع برای بیشتر بازی کردن این بازیکنان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار هستید دوباره به روزهای خوش گذشته که در دوران سرمربیگری کی‌روش داشتیم برگردیم؟ گفت: همه اینجا هستیم که حمایت خود را از تیم ملی نشان دهیم. جو مثبتی که در تیم ایجاد می‌کنیم در کنار سطح خوب بازیکنان به ما کمک می‌کند. با شناختی که از فوتبال ایران دارم، مطمئن هستم که برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

اسکوچیچ افزود: امیدوارم بازیکنان نیز پیام من را بشنوند که آنها را تشویق می‌کنم که دست در دست هم فصل جدیدی در فوتبال ایران آغاز کنیم. باید نتایج اخیر تیم ملی را فراموش کنیم و به فکر ساختن شرایط بهتری باشیم. از رسانه‌ها کمک می‌خواهم که برای اجرای این برنامه‌ها به ما کمک کنند. تک تک اعضای جامعه فوتبال هم باید کمک کنند چون یک نفر به تنهایی نمی‌تواند این خواسته را عملی کند.

سرمربی تیم ملی درباره بازیکنان شاغل در باشگاه‌های اروپایی گفت: بخشی از شخصیتم این است که انگیزه بازیکنانم را بالا ببرم. این موضوع درباره بازیکنان مختلف فرق می‌کند. لژیونرها حرفه‌ای هستند و می‌دانند که پوشیدن پیراهن تیم ملی چه افتخار بزرگی است. باید خواسته و هدف مشترک را برای آنها توضیح بدهم تا دست در دست هم به سوی موفقیت حرکت کنیم.

وی درباره انتخاب دستیارانش در تیم ملی گفت: این روزها درگیر مذاکرات گوناگون درباره دستیاران تیم ملی هستیم. کاری که انجام می‌دهیم ادامه راه مربیان قبلی است. در چند روز آینده اسامی دستیارانم اعلام خواهد شد. در کرواسی یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید: «هر سری عقلی دارد.» باید نظر دوستان دیگر را هم بگیریم و سپس تصمیم‌گیری کنیم.

اسکوچیچ درباره شایعاتی که درباره نقش افراد غیرفوتبالی در انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی مطرح شده است، گفت: نمی‌توانم درباره این مسائل حرف بزنم. فدراسیون باید درباره این مسئله اظهار نظر کند. به خاطر دانش و شناختم از فوتبال ایران، فدراسیون به این نتیجه رسید که سرمربی تیم ملی شوم. شناختم از فوتبال ایران نکته مهمی بود که فدراسیون بر آن تاکید داشت.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا با مربیان کرواتی که پیش از این سرمربی تیم ملی ایران بوده‌اند مشورت کرده‌اید؟ گفت: افتخار می‌کنم که رابطه نزدیکی بین ایران و کرواسی از نظر فوتبالی وجود دارد. افتخار می‌کنم که به عنوان یک مربی کروات دیگر در تیم ملی ایران خدمت می‌کنم. پیش از انتخابم به عنوان سرمربی، با مربیان هموطنم صحبت نکردم ولی پس از انتشار خبر انتخابم، برانکو ایوانکوویچ نخستین کسی بود که به من تبریک گفت. میروسلاو بلاژویچ هم در رسانه‌ها از من حمایت کرد ولی خودم با او حرف نزده‌ام. خبر انتخابم به عنوان سرمربی تیم ملی در رسانه‌ها کرواسی بسیار خبرساز بود زیرا برای رسانه‌های این کشور بسیار مهم است که هموطن آنها در تیم بزرگی مثل ایران کار کند.

وی درباره محدودیت‌های مالی تیم ملی فوتبال ایران و اینکه آیا از روابط شخصی خود برای برگزاری بازی‌های دوستانه تیم ملی استفاده می‌کنید؟ گفت: تقویم ما در این فصل مشخص است. ارتباطات بسیار خوبی در اسپانیا و ایتالیا دارم که امیدوارم بتوانیم از آنها سود ببریم. فدراسیون فوتبال از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند که بهترین شرایط را برای تیم ملی رقم بزند.

اسکوچیچ درباره جدایی خود از تیم صنعت نفت آبادان گفت: در خیلی از رسانه‌ها می‌خوانم که مشکل قلبی دارم و در همین رسانه‌ها در جریان بیماری‌ام قرار گرفتم. مشکل حساسیت دارم که در آبادان بیشتر بود و الان درمان شده است. وقتی صنعت نفت را ترک کردم اطلاعی از اینکه قرار است در تیم ملی باشم نداشتم. حتی این بحث از سوی مدیرعامل باشگاه مطرح شد که بهتر است سرمربی تیم ملی شوم ولی این موضوع در آن زمان از سوی فدراسیون مطرح نشده بود. زمانی که ۵-۶ باشگاه مهم ایرانی با من تماس گرفته بودند، طبق تعهد اخلاقی که به باشگاه صنعت نفت داده بودم تصمیم گرفتم که با هیچ باشگاهی در ایران کار نکنم ولی تیم ملی ایران شرایط متفاوتی دارد. افتخار است که سرمربی تیم ملی باشم و فدراسیون هم باید بداند که با یک مربی راستگو روبرو است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه گفته می‌شود اعتبار کمی برای هدایت تیم ملی ایران دارد، گفت: بله من پیش از این سرمربی هیچ تیم ملی دیگری نبوده‌ام ولی تحصیلاتم درباره کاری است که الان انجام می‌دهم. در مسابقات بزرگی در اروپا و آسیا بوده‌ام. در چهار کشور به پنج فینال رسیده‌ام. همه اینها تجربیات ارزشمندی است. در ایران مربی تیم‌هایی بوده‌اند که شاید بازیکنان صاحب نامی نداشته‌اند ولی الان می‌تواند بهترین‌های ایران را انتخاب کنم تا آن مدلی از فوتبال را که دوست دارم، در زمین پیاده کنم. در باشگاه و تیم ملی یک بازی انجام می‌شود که آن هم فوتبال است.

اسکوچیچ در خصوص نیازهای وی برای موفقیت تیم ملی، توضیح داد: خودم را با سایر مربیان مقایسه نمی‌کنم و توانم را با گذشته می‌سنجم تا پیشرفت کنم. به نظرات مربیان احترام می گذارم و هر کمکی را از رسانه‌ها، مربیان و حتی افراد منتقد را می‌پذیرم.

این مربی اهل کرواسی تصریح کرد: جوی که می خواهم فعالیت کنم خیلی مهم است و فردی هستم که تمرکزم روی شغل خودم است و به مسائل بیرونی و حاشیه‌ای چندان اهمیت نمی‌دهم.

سرمربی سابق فولاد، صنعت نفت و ملوان، گفت: باید بگویم هدف ما بالاتر بردن استانداردها و نمایش بهتر تیم ملی است. انتظار دارم ارتباط مستمر بین من و مربیان باشگاه‌ها باشد. باید محیط خوبی برای بازیکنان تیم ملی فراهم کنیم تا به اهدافمان دست یابیم. صعود تیم ملی به جام‌جهانی منافع شخصی‌ام نیست و اگر کشورمان به جام‌جهانی برسد و موفق باشد، افتخاراش برای همه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نگران ارتباط شما با مدیر برنامه های بازیکنان هستند که شاید شما نفرات را از سوی آنان به تیم ملی دعوت کنید، گفت: انتظار این سوال را نداشتم. در ۲ دانشگاه و یک آکادمی فعالیت می‌کنم و در کرواسی و اسلوونی برنده چهار جام بوده‌ام. در لیگ قهرمانان آسیا با باشگاه‌های عربی بوده‌ام، اما فقط در مورد حضورم در ایران صحبت کردم.

اسکوچیچ که از این سوال عصبانی بود، ادامه داد: واضح بگویم اگر قرار باشد مدیران برنامه، من را ببرند شمال و جنوب ایران که بعدا بخواهند به تیم ملی برسم، خیلی عملکرد بدی داشتند. در پارک از روی گل‌ها عبور نمی‌کنم و مسیر صحیح را انتخاب می‌کنم. درگیر این بازی‌ها نمی‌شوم و فوتبال را با عشق و علاقه و دانش خودم دنبال می‌کنم.

اسکوچیچ در خصوص وضعیت کمپ تیم ملی ایران گفت: در مورد امکانات کمپ تیم ملی باید بگویم پس از بازدید بسیار متعجب شدم. خوشبختانه تیم ملی امکانات بسیار خوبی برای رسیدن به هدف در اختیار ما می گذارد.

وی افزود: باید یکبار دیگر اعلام کنم در خصوص بازیکنان ایرانی که می‌توانند برای تیم ملی بازی کنند، بسیار حرفه‌ای عمل خواهم کرد. برای من فرقی نمی‌کند که یک بازیکن در چه کشوری برای باشگاه خود بازی می‌کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: باید در مورد صنعت نفت آبادان صحبت کنم. صبح و شب برای این تیم وقت گذاشتم تا بتوانم یک بازیکن خارجی خوب خریداری کنیم اما مشکلات مالی مانع از حضور این بازیکن در آبادان شد.

وی تصریح کرد: چالش دیگر من در آبادان این بود که چهار ماه متوالی پول نگرفته بودم. البته هدف من این بود تا زمانی که بازیکنان پول نگرفته‌اند من هم هیچ پولی نگیرم. متاسفانه بازیکنان پول نگرفته بودند و این شرایط را سخت می‌کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: وقتی در مورد تیم ملی صحبت می‌شود همه از شرایط آگاه هستند و این موقعیتی است که همه باید کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن شرایط مدیریت شود. برای کار در تیم ایران آماده هستم و در این تیم به بحث مالی در پایان فکر خواهم کرد.

وی در مدت قرارداد خود افزود: این قرارداد می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ هم باشد اما همه از شرایط ادامه کار مربیان در فوتبال آگاهی دارند. اگر نتایج من خوب باشد خواهم ماند و اگر این‌طور نباشد قطعا فرد بهتری جایگزین من می شود.

اسکوچیچ در پاسخ به این سوال که آیا توان جمع کردن حواشی تیم ملی را دارد، اظهارداشت: شخصیت من به گونه‌ای است که می‌توانم با همه کار کنم. سعی می کنم در بهترین شرایط تیم ملی را مدیریت کنم و مطمئن هستم می‌توانم این کار را انجام دهم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه در تیم ملی، فوتبال هجومی را در پیش خواهید گرفت یا دفاعی؟ گفت: تیم من فوتبالی پویا با برنامه‌های روشن و واضح ارائه می‌کند. تیم ملی در سازماندهی دفاعی ضعف‌هایی دارد که باید رفع شود. مربی بیش‌فعالی هستم و دوست دارم تیمم فوتبال تهاجمی بازی کند. اما اگر قرار باشد دفاع کنیم آمادگی کاملی داریم.

سرمربی تیم ملی ایران ادامه داد: مهم‌تر از اینکه درباره تهاجمی یا دفاعی بودن بازی تیم ملی حرف بزنیم این است که باید ارتباط خوبی بین هر ۲ نفر از بازیکنان و بین هر بازیکن و کادر فنی وجود داشته باشد. این ارتباط باعث می‌شود که روحیه تیمی بالا برود. تیم ملی از این نظر دچار ضعف‌هایی است. بازیکنان می‌توانند به ۲ روش این کار را انجام دهند. یکی اینکه روش‌های قبلی را اصلاح کنند و دیگری اینکه بازیکنان جدیدی به تیم ملی اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازیکنان لژیونر را فقط در روزهای فیفا خواهیم داشت. ولی کیفیت برای من از کمیت اهمیت بیشتری دارد. تا جایی که بتوانیم از بازیکنان استفاده کنیم برنامه‌های آماده‌سازی را پیش می‌بریم. اگر اردوی ما خارج از روزهای فیفا باشد نمی‌توانیم بازیکنان را در اختیار داشته باشیم اما این بازیکنان را رصد می‌کنیم.

این مربی درباره زمان اردوی تیم ملی پیش از ۲ بازی بعدی تیم ملی فوتبال و تداخل آن با مسابقه فولاد و استقلال در روز ۲۸ اسفند، گفت: این موضوع را مدیریت می‌کنیم. هم به باشگاه‌ها کمک می‌کنیم و هم تیم ملی. تصمیمی می‌گیریم که برای همه بهترین باشد. هیچ‌وقت کاری نمی‌کنم که به ضرر تیم ملی باشد، اما به تیم‌های باشگاهی هم احترام می‌گذاریم. باید ارتباط خوبی بین فدراسیون و باشگاه‌ها وجود داشته باشد.

وی درباره واکنش برخی بازیکنان تیم ملی در شبکه‌های اجتماعی به انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی گفت: سوال خنده‌داری پرسیدید. شما نمی‌توانید من را بخرید. مطمئن باشید با ۵۱ سال سن هیچکس نمی‌تواند من را بخرد. مربی راستگویی هستم و لیست سیاهی وجود ندارد. بازیکنی به تیم ملی دعوت می‌شود که استحقاق آن را داشته باشد.

اسکوچیچ در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات شما با فدراسیون فوتبال فقط در همان ۴۸ ساعت پس از جدایی از صنعت نفت انجام شد؟‌ گفت: شاید صحبت‌هایی بین مسوولین باشگاه و فدراسیون انجام شده باشد اما حضور در تیم ملی، انگیزه من برای جدایی از صنعت نفت نبود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که گفته می‌شود که جلسه با یک آقازاده خارج از فدراسیون فوتبال باعث انتخاب شما به عنوان سرمربی تیم ملی شد، گفت: فدراسیون سرمربی را انتخاب می‌کند. اگر شما چیز بیشتری می‌دانید بگویید که من هم بدانم. من با حیدر بهاروند قرارداد امضا کرده‌ام.

اسکوچیچ در پاسخ به این سووال که قرار است تیم ملی با او به چه موفقیت هایی برسد؟ خاطرنشان کرد: فقط چند روز است که کار خود را به صورت جدی شروع کردم اما اولین هدف ما موفقیت در بازی های پیش رو است و بعد از آن صعود به جام جهانی هدف ما خواهد بود.

وی افزود: موفقیت تیم ملی و صعود به جام جهانی هدف همه ما است و برای این موضوع سخت کار خواهیم کرد. اطمینان دارم اگر همدل باشیم موفق خواهیم بود. ۸۰ میلیون هوادار پشت تیم ملی هستند و این افتخار بسیار بزرگی است. باز هم تکرار می کنم پنج سال است مردم خونگرم ایران را به خوبی می شناسم و جالب است بدانید من حتی غذاهای ایرانی را هم به خوبی می شناسم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: تمام این مسایل مسوولیت من را سنگین می کند و این را بدانید من مربی خارجی نیستم که به دنبال منافع شخصی باشم. با تمام وجود برای موفقیت تیم ملی ایران آمدم و فقط به صعود ایران به جام جهانی فکر می کنم.

اسکوچیچ در پاسخ به این پرسش که آیا وی می تواند تیم ملی را مانند کی‌روش کنترل کد، گفت: اگر بخواهم همان شرایط را در تیم ملی داشته باشم فقط باید خودم باشم و اگر اینگونه پیش بروم مطمئن باشید با هیچ بازیکنی به مشکل نخواهم خورد. قبل از بازی با بحرین و عراق با عمان بازی دوستانه خواهیم داشت.

وی در مورد رییس آینده فدراسیون فوتبال و حمایت فدراسیون از وی اظهار داشت: چه حمایتی بهتر از اینکه آنها من را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کردند. من فقط بر کار در تیم ملی ایران تمرکز می کنم و به چیز دیگری فکر نمی کنم.

اسکوچیچ در مورد دعوت نشدن جهانبخش در دوره ویلموتس، گفت: اینکه یک بازیکن در تیم خود بازی کند بسیار مهم است اما اگر بازیکن مهمی باشد که شرایط خاصی داشته باشد حتما از سوی ما دعوت خواهد شد.

وی درباره شایعه پیشنهاد از تیم امید و چرایی رخ ندادن این اتفاق، اظهار داشت: باید بگویم که تلاش کردم تا به اهدافم برسم و سال ۲۰۱۱ که با النصر مقابل استقلال قرار گرفتم هدفم حضور در تیم ملی ایران بود. زمانی کی‌روش را در هتل دیدم و فکر نمی‌کردم روزی جانشین او شوم. برای این مهم تلاش کردم و این می‌تواند آرزوی هر مربی باشد که با تلاش به خواسته خود برسد. درباره تیم امید نیز باید بگویم که در این پنج سال از باشگاه‌های مختلف ایران و همچنین ۲ مرتبه در خصوص تیم امید پیشنهاد داشتم که این امر میسر نشد.

سرمربی تیم ملی ایران در خصوص اینکه زمانی کی‌روش در خصوص بازیکن اسکوچیچ در ملوان  بندر انزلی نظری داد و با واکنش تند وی مواجه شد، توضیح داد: موضوع به این شکل نبود و بحث در مورد پست مازیار زارع بود که کی‌روش از من خواست از او به عنوان دفاع وسط استفاده کنم و موضوع دخالت نبود.

وی در خصوص غرامتی که باید به باشگاه صنعت‌نفت آبادان پرداخت کند، عنوان کرد: با شفافیت جواب می‌دهم. نمی‌خواستم در تیم باشگاهی دیگری باشم اما تیم ملی متفاوت است و هیچ تخطی صورت نگرفته است. باشگاه مایل بود پس از جدایی، من در خدمت تیم ملی باشم و فکر می‌کنم نفت آنقدر مدیران باهوشی دارد که این مساله را درک کنند. طبیعی است از موضع خود دفاع کنند، اما توافق کردیم در باشگاه دیگری نباشم. از این باشگاه و هوادارانش تشکر می‌کنم چراکه به من شانس دادند تا در این تیم کار کنم و در نهایت به تیم ملی ایران برسم.