۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » ارز » اقتصاد » بانکداری
  • شناسه : 15621
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۴۴
  • ارسال توسط :
بانک سرمایه سود دهی ظاهری داشت اما  این سود دهی بادکنکی بود
بانک سرمایه سود دهی ظاهری داشت اما  این سود دهی بادکنکی بود

بانک سرمایه سود دهی ظاهری داشت اما این سود دهی بادکنکی بود

دوست داریم دادگاه‌های علنی باشد تا اگر داماد فلانی به دادگاه نیامد مشخص شود.

رسول امیر قهرمانی در نشست بررسی تحلیل فساد در پرونده بانک سرمایه گفت: دوست داریم دادگاه ها علنی باشد تا اگر داماد فلانی به دادگاه نیامد مشخص شود.

سول امیر قهرمانی در نشست بررسی تحلیل فساد در پرونده بانک سرمایه در مرکز مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: دوست داریم دادگاه‌های علنی باشد تا اگر داماد فلانی به دادگاه نیامد مشخص شود.

وی افزود: پسر یک آقایی در شرکت‌های زیر مجموعه متهم بوده و بعد می‌گویند فلانی او را بیرون کشیده است. ما همه حساب‌ها را ردیابی کردیم و پولی به حسابش واریز نشده است. به عنوان مثال اگر تسهیلاتی را بر اساس بهداشت اعتباری گرفته باشم و مشکلی برای اخذ تسهیلات نداشتم اما اگر این پول را برای خودم ملک و ویلا گرفتم آن را خیانت در امانت می‌دانیم اگر صلاحیت نداشتم و پول را گرفتم برخی‌ها معتقدند اینجا دو جرم صورت گرفته اما معتقد به تعدد جرم نیستیم. اگر بهداشت اعتباری رعایت شده باشد فقط خیانت در امانت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از ارائه تسهیلات بانک مکلف به نظارت هست، تصریح کرد: بله بر اساس آئین نامه تسهیلات کلان بانک ملزم شده بر مصرف تسهیلات نظارت داشته باشد. بانک مرحله به مرحله تسهیلات را می‌دهد و باید نظارت کند.

نماینده دادستان در پاسخ به این سوال که چرا در پرونده‌های فساد اقتصادی از کارشناسان مالی خبره استفاده نمی‌شود؟ گفت: این حرف درست نیست و ما تا دلتان بخواهد از کارشناسان استفاده کردیم. برای مثال در پرونده‌ای ردیابی کردیم که پول باید به حساب شرکت الف می رفته است اما به حساب خانم سوم و پنجم فلان شخص رفته است و اینجا نیاز به کارشناسی ندارد چرا که ردیابی شده است. وقتی ما به کارشناسی می‌دهیم که ابهامی وجود داشته باشد.

قهرمانی در خصوص این بحث که قراردادهای بانکی مشارکت بوده و اصل بر صحت قراردادها است و قابلیت کیفری شدن ندارد،؛ گفت: در این زمینه باید قراردادها مشروع باشند. یک سری متهمان بانکی بودند که بی ضابطه تسهیلات را گرفتند و مدیر بانکی به او گفته سی میلیارد دادم دو میلیارد را بگذار مسدود کنم و او هم قبول کرده است. این مدیر عوض شده و مدیر بعدی آمده و نامه زده به مدیر بعدی چرا که خودشان مدیر عامل‌ها را می‌آوردند و نامه‌ای به بانک زده که دو میلیارد مسدودی دارم و خود مدیر هم قبول کرده است. اما متهم در دادگاه می‌گوید سود نامشروع از ما گرفتند. خود این فرد ۳۱ درصد را اعلام کرده اما در دادگاه چیز دیگری می‌گوید.

وی ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند از وقتی من وارد پرونده بانک سرمایه شدم این بانک هزاران میلیارد ضرر کرد شاید این حرف در ظاهر درست باشد اما وقتی به این پرونده ورود کردیم شاهد این بودیم که بانک سرمایه سود دهی ظاهری داشت اما این سود دهی بادکنکی بود.

قهرمانی تصریح کرد: کاری که مدیران در این بانک انجام داده بودند این بود که به یک فردی تسهیلات داده بودند و بدهی او به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده بود مشتری یک ملک ۶۰ میلیاردی را به کارشناسان داده بود تا ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری کند تا با این کار بدهی اش تسویه شود و جزو بدهکاران بانکی هم حساب نشد.

نماینده دادستان افزود: ممکن است برخی‌ها بپرسند که جرم اینگونه تهاتر ها چیست پاسخ این است که به صرف این کار جرم سنگینی رخ نداده است شاید برخی‌ها بگویند کلاهبرداری است اما کلاهبرداری هم نیست چرا که مالی برده نشده است و مال قبلاً گرفته شده است.

وی در ادامه و در خصوص اخلال در نظام بانکی هم توضیح داد: برخی‌ها می‌گویند هزاران متهم بزرگ داریم چرا چند موبایل فروش را در دادگاه‌های ویژه محاکمه کردند به نظر من اخلال در بازار موبایل بود.البته تشخیص اخلال یک تشخیص قضائی است اما قاضی که به همه چیز علمی ندارد و اینجاست که از کارشناس استفاده می‌کند در حوزه بانکی هم همینطور است ما از کارشناسان بانک مرکزی استفاده می‌کنیم.

قهرمانی ادامه داد: بر اساس گفته بانک مرکزی وقتی پنج هزارم درصد تسهیلات تمامی بانک‌ها در مسیر نادرست استفاده شود، اخلال محسوب می‌شود.