۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی
  • شناسه : 32023
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
  • ارسال توسط :
ایران عضو رسمی سازمان همکاری‌‌های شانگهای شد
ایران عضو رسمی سازمان همکاری‌‌های شانگهای شد

ایران عضو رسمی سازمان همکاری‌‌های شانگهای شد

عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌‌های شانگهای اعلام شد.

وقایع خبری : در بیست و دومین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که در سمرقند ازبکستان در حال برگزاری است، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام شد.

شوکت میرضیایف، رئیس‌ جمهور ازبکستان، عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را اعلام کرد که با تشویق سران و اعضای این سازمان همراه شد.

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران در شهریور سال گذشته با اتفاق آراء به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای درآمد که پس از امضاء ​اسناد مربوطه در وزارت امور خارجه کشورمان، عضویت ایران در اجلاس سران این سازمان در سمرقند به‌طور رسمی اعلام شد.

***

سازمان همکاری‌های شانگهای، ۹ عضو دارد که روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، هند و ایران، اعضاء​ اصلی آن هستند.

همچنین، کشور‌های بلاروس، مغولستان و افغانستان، از اعضاء ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای هستند که قرار است در این دوره از اجلاس سران، عضویت بلاروس نیز مورد بررسی قرار گیرد.

سازمان همکاری‌های شانگهای به‌‌ عنوان بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای با ۳ میلیارد جمعیت در محدوده جغرافیایی ۶۰ میلیون کیلومتر مربع، یک سوم مساحت و جمعیت جهان را در اختیار دارد.