۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 5278
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
  • ارسال توسط :
اربعین از منظر تربیتی، دستگاه تربیتی متفاوت در پرتو نهضت حسینی است
اربعین از منظر تربیتی، دستگاه تربیتی متفاوت در پرتو نهضت حسینی است

اربعین از منظر تربیتی، دستگاه تربیتی متفاوت در پرتو نهضت حسینی است

این منطق اربعین است که اسلام را پیروز خواهد کرد

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه دوم نمازجمعه این هفته تهران افزود: وقتی ۳۰ میلیون نفر لبیک یا حسین می‌گویند در مسیر عشق، در حقیقت پشت مستکبران عالم را می‌لرزانند و اربعین به کابوس استکبار جهانی تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به نعمت اربعین برای جامعه اسلامی افزود: یکی از راه‌های شکرگزاری این نعمت بزرگ، بازشناسی، حضور، تسهیل کردن حضور زائران و تبیین منطق اربعین است.

حاج علی اکبری با اشاره به این که پدیده اربعین را می‌توان از چندین منظر مطالعه کرد، اظهار داشت: از منظر خودسازی بر اساس بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، شامل آن جنبه فکری، اعتقادی، اخلاقی، ارتقای فضیلت‌ها و رشد معنوی می‌شود که حقیقتا منبعی بسیار عظیم و یاریگری بی بدیل و همچنین شتاب دهنده‌ای غیر قابل تصور است.
وی همچنین افزود: این جذبه بی نظیر حسینی و قرار گرفتن در خیل عاشقان در پوشش زیارت حسینی برای کسی که می‌خواهد از نظر معنوی رشد کند و از نظر اخلاقی پاکیزه شود یک مطهِر یا پاک کننده فوق العاده است.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: کسانی که در راهپیمایی اربعین حاضر می‌شوند ماجرای حسینی را از نزدیک درک می‌کنند و سرعتی که این رویداد می‌دهد شبیه رویدادی است که در دفاع مقدس، امام راحل (ره) فرمودند: ”راه صدساله را یک شبه طی می‌کند“.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به تاثیر تربیتی رویداد اربعین تاکید کرد: اربعین از منظر تربیتی، دستگاه تربیتی متفاوت در پرتو نهضت حسینی است و از منظر جامعه پردازی آنچه اتفاق می‌افتد فرصت فوق العاده‌ای برای تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه مسلمانان و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) است.
خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به اینکه اربعین، تقویت هویت مشترک و کمرنگ کردن هویت‌های قومی، مذهبی و زبانی را با آهنگ ”الحسین یجمعنا“ باعث می‌شود، گفت: آنجا انسان می‌تواند بهشت اخوت انسانی را به معنای واقعی کلمه از نزدیک احساس کند. در یک حرکتی که مملو از امنیت، سلم و سلام است؛ خانه هر کسی خانه همه و موکب هر کسی موکب همه است.
وی با اشاره به اینکه فضای اربعین، فضای دلدادگی و محبت است، خاطرنشان کرد: این همان سرمایه بزرگی است که به محیط جامعه اسلامی تزریق می‌شود و پایه‌های همبستگی الهی را تقویت می‌کند. همچنین صف بندی فوق العاده در برابر دشمنان اسلام هم هست.
وی گفت:: طبع نهضت حسینی، نهضت آفرین، قیام آفرین، استقامت بخش و قرار گرفتن در برابر دشمنان اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری همچنین با اشاره به بایکوت خبری اربعین در رسانه‌های غربی اظهار داشت: ما توطئه‌هایی را که در عراق قبل از اربعین انجام دادند و اغتشاشاتی که صورت گرفت، دیدیم این‌ها به این دلیل است که آن‌ها می‌بینند لشگر امام عصر (عج) دارد از راه می‌رسد.
خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به نقش اربعین از منظر تمدن سازی و تشکیل امت واحده اسلامی اضافه کرد: تعبیر بسیار زیبای رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی این است که بسط معرفت حسینی در عالم که به وسیله رسانه پرقدرت اربعین انجام می‌شود یکی از زمینه ساز‌های اساسی برای تحقق آرمان بزرگ مهدویت محسوب می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه ما شهد شیرین این تمدن سازی را در انقلاب اسلامی چشیدیم اظهار داشت: افول استکبار جهانی هم بشارت دیگری است و نشان می‌دهد جامعه جهانی با شتاب به سوی طلوع خورشید ولایت عظما در حرکت است و اربعین یک شتاب دهنده فوق العاده است؛ چون اگر حسین (ع) را جهان بشناسد و با معارف حسینی انس بگیرد در حقیقت به آرمان بزرگ اسلام یعنی ظهور منجی گره می‌خورد. در حقیقت این لبیک یا حسین که جماعت می‌گویند، لبیک به حسین زمانه است.
وی همچنین قدرت اربعین را باعث جمع شدن پرمحبت مسلمانان در کنار هم دانست و به روایتی از امام عصر اشاره کرد و گفت:: حضرت به دوستانشان این پیام را فرستادند که اگر می‌خواهید به ما برسید باید دلهایتان به هم برسد و اگر اجتماع قلبی در شما شکل بگیرد و روابط عاطفی و محبتی بر شما عمیق شود طولی نخواهد کشید که شما به ما خواهید رسید.
خطیب نماز جمعه تهران گفت:: این منطق اربعین است که اسلام را پیروز خواهد کرد؛ این منطق، منطق مقاومت، امید صادق، ایستادگی خستگی ناپذیری، نداشتن بن بست، فتح همه جانبه، منطق مرزبندی با دشمن، نترسیدن و مهرورزی عاشقانه به انسان‌ها مخصوصا مومنین است. این منطق ما را در محور خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی موفق خواهد کرد.
وی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه از تمام کسانی که در برگزاری راهپیمایی اربعین نقش داشته اند از جمله دولت، مردم شهر‌های مرزی، مردم عراق، موکب داران و هیئت‌های مذهبی تشکر کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری همچنین در پایان از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستگیری یک شبکه عنکبوتی به اصطلاح رسانه‌ای (آمدنیوز) قدردانی کرد.

اربعین حسینی (ع) به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب می‌توان اربعین حسینی (ع) را براساس سه واژه مطالعه کرد افزود: این سه واژه یکی از منظر خودسازی، دوم از منظر جامعه پردازی و سوم از منظر تمدن سازی است.
وی با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی گفت: برای رسیدن به تقوای الهی وسیله‌ای لازم است و انسان در این باره باید توسل کند و محمد و آل محمد (ص) بهترین وسیله‌ای است که ما را به صورت مطمئن به خداوند نزدیک می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: محبت، معرفت و گرفتن دامن لطف و کرم آل محمد و همچنین اقتدا به سیره اولیای خدا از بهترین وسیله‌ها برای قرب الهی است و چه وسیله‌ای نزدیکتر و بالاتر از اباعبدالله الحسین (ع) برای دستیابی به بندگی و حقیقت تقواست.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: خدای متعال را شاکریم که جامعه ما در محرم و صفر در سایه سار لطف حسین (ع) و مکتب حسینی است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) افزود: جهان این روز‌ها شاهد اتفاقی بزرگ، بی نظیر، حیرت انگیز و خیره کننده است، پدیده‌ای اعجاب آور، پرجاذبه، پرشکوه و حقیقتاً الهام بخش و بی نظیر است.
وی گفت: آنچه امروز به عنوان راهپیمایی اربعین می‌شناسیم، از نگاه مومنان، اعجاز است که مردم از سراسر عالم خود را به کربلای معلا می‌رسانند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: این پدیده‌ای الهی و آسمانی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نشانه اراده الهی بر نصرت امت اسلامی است.
خطیب نماز جمعه تهران گفت:: باب جدیدی از رحمت الهی به روی امت و بشر گشوده شده و این باب لطف الهی نویدبخش تحقق عالم دیگری است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: ما در اربعین حسینی (ع) شاهد ترکیبی بدیع از حسین (ع)، کربلا، زیارت و پیاده روی هستیم.
وی گفت: پایه‌ها و بنیان‌های آنچه را که ما امروز به عنوان اربعین می‌شناسیم، توسط سیدالشهدا (ع) و اهل بیت (ع) پایه گذاری شد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: کتاب قیام حسینی را می‌توان در دو جلد مطالعه کرد که جلد نخست آن توسط اباعبدالله (ع) و یارانش با خون نگاشته شد و جلد دوم آن توسط اهل بیت (ع) امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) نگاشته شد و آن کتاب اربعین است.
خطیب جمعه امروز تهران گفت: حضور اربعینی اهل بیت (ع) و زیارت آن‌ها و از سوی دیگر حضور صحابی برجسته و نام آشنای پیامبر (ص)، و همچنین نقش امام صادق (ع) در انشای زیارت اربعین که مجموعه معارف حسینی (ع) را به صورت خلاصه در دسترس مومنان قرار می‌دهد و یا مجموعه‌ای از احادیث درخصوص آداب زیارت و یا نقش امام عسکری (ع) که زیارت اربعین را به عنوان نشانه مومن معرفی می‌کند، به این ترتیب هوش شیعه و عقل شیعی که متصل به عقل محض است توانست از کنار هم قراردادن این ارزش‌های والا کاری کارستان در مسیر تاریخ انجام دهد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: امروزه اربعین حسینی به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.
وی گفت: اجتماعی با ویژگی‌های کاملاً متفاوت از نظر کمیت میلیونی و حرکت در مسیر‌های طولانی با مقصد واحد که به سوی حرم حسینی (ع) و کربلای معلاست.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: از کودک تا پیر و همچنین از زن و مرد با تنوع قومی و نژادی و حتی تنوع دینی و مذهبی در این حرکت مردمی به صورت عاشقانه و داوطلبانه حضور دارند.
وی گفت: این راه، راه عشق است و این امر الهی را باید، ولی الهی تفسیر و تحلیل کند، اما از باب شکر باید اهل حکمت و معرفت به میدان بیایند و در این راه برای تفسیر و تبیین آن اقدام کنند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: اربعین پدیده باشکوهی است که دارای ابعاد عرفانی، سلوکی، معنوی، معرفتی همچنین دارای ابعاد اعتقادی، فکری، تربیتی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.