۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 20173
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۴۲
  • ارسال توسط :
برای كم كردن درد نقرس چه غذاهایی بخوریم
برای كم كردن درد نقرس چه غذاهایی بخوریم

برای كم كردن درد نقرس چه غذاهایی بخوریم

در كسانی هم كه به بیماری نقرس مبتلا هستند رژیم غذایی DASH می تواند شدت حملات آن را كاهش دهد.

دكتر مهرداد منصوری

4650

یك مطالعه جدید نشان داده كه با تغذیه درست میتوان درد نقرس را تا حد زیادی كنترل كرد. نقرس نوعی بیماری مفصلی است كه بدنبال افزایش سطح اسید اوریك خون ایجاد شده و خود را بصورت درد شدید و تورم مفصل بخصوص مفصل شست پا نشان میدهد. در دهه های اخیر شیوع این بیماری در حال افزایش است.

مطالعات قبلی نشان داده كه نوعی رژیم غذایی كه به آن DASH میگویند (مخفف Dietary Approaches to Stop Hypertension ) میتواند سطح اسید اوریك خون را پایین بیاورد. این رژیم غذایی همانطور كه از نامش پیدا است در اصل به منظور كاهش فشار خون و كنترل بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار میگیرد و اساس آن استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات و دانه های روغنی و غلات سبوس دار و كاهش مصرف نمك و شكر و گوشت قرمز و گوشت های فراوری شده است.

محققان میگویند رژیم غذایی DASH حاوی پورین بسیار كمی است. پورین ماده ای است كه در بدن به اسید اوریك تبدیل میشود. از طرف دیگر ویتامین سی موجود در میوه و سبزیجات میتواند به دفع اسید اوریك از بدن كمك كند.

در تحقیق جدید محققان دانشگاه هاروارد اطلاعات پزشكی بیش از ۴۴ هزار مرد با سن ۷۵-۴۰ سال كه سابقه ای از نقرس نداشتند را به مدت ۲۶ سال مورد مطالعه قرار دادند. در این مدت ۱۷۰۰ نفر به نقرس مبتلا شدند. بررسی نشان داد كه میزان ابتلا به نقرس در آنهایی كه از رژیم غذایی یاد شده استفاده كرده بودند كمتر از دیگران بود. محققان میگویند در كسانی هم كه به بیماری نقرس مبتلا هستند رژیم غذایی DASH میتواند علائم نقرس و شدت حملات آن را كاهش دهد.