۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رادیو و تلویزیون » سینما و تئاتر
  • شناسه : 16288
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۴۶
  • ارسال توسط :
ساموئل تولدت مبارک
ساموئل تولدت مبارک

ساموئل تولدت مبارک

آنچه که خاچیکیان را معروف کرد فیلم «شب نشینی در جهنم» بود .

کارگردان شاخص سینمای دلهره و وحشت سال ۱۳۰۲ در چنین روزی به دنیا آمد.

ساموئل خاچیکیان ابتدا به شعر و موسیقی علاقه داشت و اولین شعرش را هم در ۹ سالگی سرود که در روزنامه آلیک منتشر شد اما در ۱۴ سالگی در نمایش «سویل» بازی کرد و به این هنر علاقه‌مند شد. پس از مهاجرت خانواده‌اش از تبریز به تهران همراه هنرمندانی مانند آرمان هوسپیان گروه تئاتری جوانان ارامنه را تأسیس کرد و اولین نمایش این گروه هم با متن و کارگردانی خودش اجرا شد.

سال ۱۳۲۱ با فیلم «بازگشت» وارد سینما شد و پس از آن فیلم «دختری از شیراز» را ساخت و اکران کرد. اما آنچه که خاچیکیان را معروف کرد فیلم «شب نشینی در جهنم» بود که سال ۱۳۳۶ اکران شد. این فیلم در بخش رسمی جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و نامزد خرس طلایی از این جشنواره هم شد. در سال ۱۳۴۰ او با ساخت فیلم‌های «فریاد نیمه شب» و «یک قدم تا مرگ» پیشگام ساخت فیلم‌های جنایی در سینمای ایران شد و آنقدر به این کار علاقه داشت که به او لقب هیچکاک ایران را دادند. «دلهره» و «ضربت» هم ادامه همین راه بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساموئل خاچیکیان با فیلم «عقاب‌ها» نخستین فیلم حوزه دفاع مقدس را ساخت که موفق هم بود. پس از آن هم فیلم‌های «یوزپلنگ»، «چاووش»، «مردی در آیینه» و «بلوف» را از او دیدیم که مثل کارهای قبلی اش موفق نبودند. ساموئل خاچیکیان سال ۱۳۸۰ درگذشت.