۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان
  • شناسه : 41332
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۰۴
  • ارسال توسط :
نوشیدن قهوه طول عمر را افزایش می دهد
نوشیدن قهوه طول عمر را افزایش می دهد

نوشیدن قهوه طول عمر را افزایش می دهد

مصرف بیش از حد قهوه باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی می‌شود.

چندین دهه پیش، بسیاری از دانشمندان معتقد بودند که نوشیدن قهوه برای سلامتی مضر است؛ از آن زمان نظرات متخصصان درباره قهوه تغییر قابل توجهی داشته است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرادید، پژوهش‌های متعدد در سال‌های گذشته نشان می‌دهد نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در طول روز ممکن است طول عمر شما را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. یکی از مهم‌ترین یافته‌ها درباره نوشیدن قهوه، کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند افرادی که روزانه سه تا چهار فنجان قهوه می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که کم قهوه می‌نوشند یا اصلاً قهوه نمی‌نوشند، حدود ۲۵ درصد کمتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. احتمال ابتلای شما به دیابت به ازای هر فنجان قهوه‌ای که روزانه مصرف می‌کنید، حدود ۶ درصد کاهش می‌یابد، اما تنها تا حدود شش فنجان، زیرا مصرف بیش از حد قهوه باعث بروز مشکلات دیگری برای سلامتی می‌شود.

بسیاری از پژوهش‌ها در مورد قهوه و سلامتی یک هشدار مهم به همراه دارند؛ این پژوهش‌ها ارتباط همبستگی میان نوشیدن قهوه و سلامتی را تأیید می‌کنند و نه ارتباط علت و معملولی! رابطه همبستگی به این معناست که ارتباط میان نوشیدن قهوه و سلامتی می‌تواند به دلیل وجود فاکتورهای دیگری در زندگی افراد نیز باشد. شاید افرادی که قهوه می‌نوشند بیشتر ورزش می‌کنند، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز می‌کنند، رژیم‌های غذایی سالم‌تری دارند یا عادت‌های دیگری را دارند که سلامت آن‌ها را تقویت می‌کند.

با این حال دلایل دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این یافته‌ها بی‌ربط و نادرست نیستند. اثر محافظتی قهوه در برابر ابتلا به دیابت، بدون توجه به سبک زندگی فرد، پایدار است. این اثر در ده‌ها پژوهش با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و آسیا دیده شده است. اثر مثبت قهوه در کاهش ریسک ابتلا به دیابت در زنان و مردان، افراد جوان و مسن، افراد سیگاری و غیرسیگاری و افراد با اضافه وزن تأیید شده است. محققان همچنین دریافتند با ایجاد تغییر در مصرف قهوه، این خطر افزایش یا کاهش می‌یابد.

اکنون دانشمندان می‌دانند مصرف یا یا دو فنجان بیشتر قهوه در روز خطر ابتلا به دیابت را ۱۱ درصد کاهش می‌دهد، اما اگر مصرف قهوه قطع یا نصف شود این خطر ۱۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان با بررسی تأثیرات نوشیدن چای نتوانستند به نتجیه مشابهی برسند.