۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » زنجان
  • شناسه : 28049
  • ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
  • ارسال توسط :
مدیرکل ثبت احوال استان زنجان از ارائه آمار وفات و طلاق خود داری کرد
مدیرکل ثبت احوال استان زنجان از ارائه آمار وفات و طلاق خود داری کرد

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان از ارائه آمار وفات و طلاق خود داری کرد

بدون حکم رشد، برای افرادی که کودک همسری برایشان محتمل است، ممنوع است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، گفت: هیچ دفترخانه‌ای، بدون حکم رشد، نمی تواند ثبت ازدواج برای افرادی که کودک همسری برایشان محتمل است، داشته باشند.

سید علی شفیعی  با تاکید بر اینکه بر اساس قانون جمهوری اسلامی، افراد زیر سن ۱۳ سال نمی‌توانند ازدواج خود را ثبت رسمی کنند، گفت: کسانی که ۱۳ سال را تمام کرده اند، فقط بنا به حکم قضایی و صدور حکم رشد، می توانند ثبت  ازدواج داشته باشند.

وی در ادامه به آمار تولد و ازدواج در استان اشاره کرد و گفت: سال ۹۹، تعداد ۱۵ هزارو ۱۴۶  ولادت در استان به ثبت رسید و نرخ ثبت هم ۱۳/۷ است و ازدواج در سال ۹۹ هم هشت هزارو ۲۲۷ مورد بوده است.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰،  ۱۱ هزارو ۳۳۴ مورد ولادت و در هفت ماهه امسال، چهار هزارو ۹۴۳ ازدواج ثبت شده است.

 شفیعی در خصوص نسبت ولادت پسران و دختران در استان زنجان هم گفت: اگرچه میزان ولادت پسران بیشتر از دختران بوده، اما تغییر زیادی نداشته است.

 وی از ارائه آمار وفات و طلاق خودداری کرد و گفت: آمار این حوزه کشوری است و از طریق سخنگوی ثبت احوال کشور اعلام می شود که ما هم تابع آن هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، در ادامه با تاکید بر اینکه، متاسفانه بسیاری از طلاق ها به سادگی پیش می آید، افزود: به اعتقاد شخصی من، ۹۹درصد طلاق‌هایی که صورت می‌گیرد، پشیمانی هر ۲ طرف را در پی دارد.

شفیعی گواه این ادعایش را هم دلایل ارائه شده از سوی آنها عنوان کرد و گفت: با صحبت‌های شخصی که با آنها داشتم، علت طلاقشان را حرفهای کاملاً بی ربط و عدم میانجی‌گری‌های به موقع والدین، عنوان کردند.

وی اظهار داشت: اما با این حال، وضعیت استان نسبت به سطح کشور در این خصوص بهتر است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به دغدغه رهبری مبنی بر سیاست های افزایش و جوانسازی جمعیت کشور گفت: به فرمایش امام راحل، اگر همه وظایف خود را به درستی انجام دهند، هیچ مشکلی در هیچ جا نخواهیم داشت و قطعا دغدغه رهبری هم در این حوزه رفع خواهد شد.

شفیعی از رسانه‌ها درخواست کرد درخصوص وضعیت ازدواج  و طلاق، نظریات صاحبان امر را جویا و اطلاع رسانی کنند.

 وی راه حل و لازمه حرکت به سمت جوان سازی جمعیت کشور و جلوگیری از تبعات منفی و مشکلات پیرامونی آن در آینده را رویکرد در ازدواج ها به سمت ازدواج آسان عنوان کرد و افزود: در این صورت، بسیاری از مشکلات موجود در بحث ازدواج حل و قطعا مسائل ناشی از کاهش جمعیت هم مرتفع خواهد شد.

 مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، با اشاره به اینکه، بسیاری از خانواده ها مشکلات اقتصادی  را مانعی برای فرزند آوری عنوان می کنند، گفت: این در حالی است که در دهه ۶۰، با وجود اینکه، وضعیت مردم خیلی بدتر از شرایط فعلی بود، اما به نوعی انفجار جمعیت را  هم داشتیم.

شفیعی، ایجاد امیدواری به آینده را در بین مردم به عنوان مسئله مهم حال حاضر برشمرد و تصریح کرد: با این روند، قطعا مسائل دیگر در حوزه ازدواج و افزایش جمعیت هم به تبع آن، حل خواهد شد.

 وی گفت: باید با برنامه ریزی لازم، از فرصت پنجره حداکثر ۳۰ ساله برای جوان سازی جمعیت استفاده کنیم تا دغدغه رهبری هم در مسئله جوانی جمعیت، لحاظ شود. 

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در خصوص تاخیر در صدور کارت متقاضیان کارت ملی هوشمند گفت: این مشکل ارتباطی به ثبت احوال ندارد چون بدنه کارت باید تحویل ثبت احوال  شود تا بتواند آن را چاپ کرده و به دست متقاضی بدهد.

شفیعی، افزود: هر کس که تقاضای صدور کارت هوشمند کرده است بعد از ثبت درخواست، می تواند بدون اینکه کارت هوشمند را دریافت کرده باشد، با استفاده از شماره ملی، از همه خدماتی که نیازمند کارت ملی است، استفاده کند.  

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان، همچنین با تاکید بر اینکه ثبت احوال کاری به گروه بندی ها و جناح بندی ها ندارد، گفت: نظر شخصی من این است که ثبت احوال کاری به مسائل و اختلافات یک گروه با گروه دیگر ندارد بلکه صرفاً با دغدغه ها و مشکلات روزمره مردم کار دارد.

شفیعی اظهار داشت:کسی که متولد می شود باید سند هویتی او بدون توجه به مذهب و قومیت، صادر شود و دلیل عدم تفاوت و یکسان بودن همه برای ثبت احوال هم، همان رنگ یکسان شناسنامه ها از نوزادی تا افراد بالای ۱۵ سال است.

وی گفت: هیچ موردی از شکایت های مردمی، در خصوص عملکرد ثبت احوال استان نداریم.