۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » حوزه و دانشگاه » دانش و فناوری
  • شناسه : 34135
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
  • ارسال توسط :
پرونده کنکور نوبت اول بسته شد
پرونده کنکور نوبت اول بسته شد

پرونده کنکور نوبت اول بسته شد

تعداد داوطلبان زن و مرد در نوبت اول ‌آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نسبت ۶۰ به ۴۰ دارد.

وقایع خبری: با پایان آزمون داوطلبان گروه آزمایشی هنر، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پایان یافته و داوطلبان تا نیمه اول اسفند نتایج خود را دریافت می‌کنند.

فرایند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح امروز (پنجشنبه، ۲۹ دی) آغاز شد و تا عصر جمعه (۳۰ دی) ادامه داشت. در این آزمون تعداد ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند و با احتساب آنکه برخی داوطلبان در رشته‌های زبان و هنر نیز علاوه بر گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی و علوم انسانی شرکت می‌کنند، در مجموع ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر در این دو روز سر جلسه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ حاضر شدند.

در اولین روز آزمون سراسری ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی با نسبت ۶۵ درصد زن و ۳۵ درصد مرد با یکدیگر به رقابت پرداختند. گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین تعداد داوطلب را در آزمون سراسری دارد.

همچنین داوطلبان گروه زبان‌های خارجی عصر پنجشنبه در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت کردند. آزمون گروه آزمایشی ریاضی‌فیزیک و علوم‌انسانی نیز ساعت هشت صبح جمعه ۳۰ دی آغاز شد.

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور، گروه علوم انسانی دومین گروه از نظر تعداد داوطلب است. ۳۰۹ هزار و ۲۱۹ نفر با نسبت ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد در این گروه آزمایشی با یکدیگر به رقابت می پردازند. گروه علوم ریاضی با ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب کمترین داوطلب را بین سه گروه آزمایشی اصلی دارد که ۳۵ درصد داوطلبان را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

در دو گروه شناور هنر و زبان‌های خارجی نیز به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۵ داوطلب و ۵۸ هزار و ۵۱۴ داوطلب در آزمون سراسری شرکت می‌کنند. به طور کلی، تعداد داوطلبان زن و مرد در نوبت اول ‌آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نسبت ۶۰ به ۴۰ دارد.

با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت نام نوبت دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نتایج نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، اسفند ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد و انتخاب رشته و پذیرش نیز مرداد ۱۴۰۲ انجام می‌شود.