۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 34519
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
  • ارسال توسط :
یک شانس بزرگ برای فرزندآوری
یک شانس بزرگ برای فرزندآوری

یک شانس بزرگ برای فرزندآوری

بانوان و دختران با فریز تخمک یا جنین در سالهای مناسب ، به نوعی باروری خود را پس انداز کنند.

از ابتدای خلقت همیشه انسان آرزوی جاودانگی داشته و تولید مثل یکی از راههای بقای نسل و ادامه حیات ژن وی محسوب می‌شده است. متاسفانه طول دوره تولید مثل بانوان نسبت به آقایان محدود است و بر خلاف آقایان که تا سالهای پیری هم به تولید اسپرم ادامه می‌دهند و هر سه ماه این اسپرم نوسازی میشود ، زنان با ذخیره تخمدان مشخصی متولد می‌شوند که نه تنها نوسازی نمی‌شود بلکه از همان لحظه تولد رو به کاهش میگذارد. در کنار این کاهش دائمی  از حدود ۳۵ سالگی کیفیت تخمک ها نیز کاهش یافته و شانس بارداری خانم کم میشود.  
در جوامع مدرن و با توجه به تغییر سبک زندگی ، افزایش سن ازدواج و به موازات آن افزایش سن فرزندآوری، خانمها از این نظر  نگرانی زیادی نسبت به آینده باروری خود دارند و گاهی بین اهداف غیر مادرانه زندگی و مادر شدن دچار سرگشتگی و اضطراب می‌شوند.

خوشبختانه در سالهای اخیر با پیشرفت تکنیک های فریز تخمک و فریز جنین این امکان در اختیار  بانوان و دختران عزیز گذاشته شده است که با فریز تخمک یا جنین در سالهای مناسب ، به نوعی باروری خود را پس انداز کنند و زمانی که آمادگی کافی برای فرزند آوری  داشتند درصورتی که ذخایر یا کیفیت تخمکشان در آن زمان مناسب نبود  از تخمک یا جنین خودشان برای تجربه حس ناب مادری استفاده کنند.
برای این موضوع دختران یا بانوان عزیز باید به مراکز نازایی که امکانات کافی برای فریز تخمک و جنین و نگهداری آنها برای سالهای طولانی (حداقل ده تا پانزده سال ) را دارند مراجعه کنند و معمولا پس از انجام یک سری آزمایشات ساده در یکی از سیکل های قاعدگی روند مصرف دارو شروع شده و نهایتا حداکثر تا روز ۱۴ سیکل تخمک کشی انجام خواهد شد. 
داروها از روز اول یا دوم سیکل قاعدگی شروع شده و معمولا ده تا دوازده روز مصرف می‌شوند و تخمک کشی با یک بیهوشی بسیار کوتاه مدت انجام خواهد شد.  نیاز به استراحت بعد از این عمل نیست و فقط در همان روز از انجام رانندگی باید پرهیز کنند.

* آمنه لاهوتی/ فلوشیپ درمان نازایی