۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی
  • شناسه : 1897
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
  • ارسال توسط :
«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت
«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت

هنوز درباره علت مرگ یوکیا آمانو خبری در رسانه‌ها منتشر نشده است

رسانه‌های مختلف جهان از درگذشت «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند. 

بلومبرگ هفته گذشته اعلام کرده بود که وی سال آینده (مارس ۲۰۲۰) به خاطر وضع سلامتی‌اش از این سمت کناره‌گیری خواهد کرد.رویترز می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به کشورهای عضو این سازمان، خبر درگذشت آمانو را به آنها اعلام کرده است.

در یادداشت آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «با کمال تأسف و اندوه بسیار درگذشت دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را اعلام می‌کنیم.» در این یادداشت به علت فوت آمانو اشاره نشده است.

آمانوی ۷۲ ساله اهل ژاپن در سال ۲۰۱۷ برای سومین بار به ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد تا در یک دوره سه ساله دیگر تا سال ۲۰۲۱ هدایت این نهاد بین‌المللی را برعهده بگیرد.

هنوز درباره علت مرگ یوکیا آمانو خبری در رسانه‌ها منتشر نشده است. وی از ماه‌ها پیش به دلیل بیماری در برخی از نشست‌های شورای حکام آژانس حضور پیدا نکرده بود.

وی به دلیل شرایط وخیم جسمی، در نشست اخیری که آژانس به درخواست آمریکا برای بررسی کاهش تعهدات برجامی ایران برگزار کرده بود. نیز حضور نداشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد پرچم‌های نماد این سازمان در کشورهای عضو، به منظور گرامیداشت آمانو به صورت نیمه‌افراشته در خواهند آمد.

یوکیا آمانو که بود؟

آمانو، مدیرکل متوفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کار خود در این نهاد بین‌المللی را در سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده ژاپن آغاز کرد.

وی در سال ۲۰۰۹ به خاطر تجارب گسترده‌ای که در وزارت خارجه ژاپن در حوزه منع اشاعه و مسائل مرتبط با انرژی هسته‌ای کسب کرده بود، به عنوان مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جایگزین محمد البرادعی شد.آمانو پس از آن برای دو دوره سه ساله دیگر نیز به انتخاب اعضا، این سمت را برعهده گرفت و در دور آخر تنها نامزد نهایی احراز این پست بود.

این دیپلمات ژاپنی فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه توکیو بود و برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان مسئول بخش خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای وارد وزارت خارجه ژاپن شد.

آمانو -۷۲ ساله- علاوه بر زبان مادری خود، به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز تسلط کامل داشت و سال‌ها در بلژیک، فرانسه، سوئیس و آمریکا به نمایندگی از کشورش عهده‌دار مناصب دیپلماتیک مختلف بود.