۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آسیب های اجتماعی » جامعه » خانواده
  • شناسه : 30119
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
  • ارسال توسط :
کسب آگاهی زنان، در میزان افزایش طلاق‌ها نقش دارد
کسب آگاهی زنان، در میزان افزایش طلاق‌ها نقش دارد

کسب آگاهی زنان، در میزان افزایش طلاق‌ها نقش دارد

علت بسیاری از جدایی‌ها اعتیاد، بی‌کاری و اختلالات در ناتوانی جنسی آقایان است که راضی نمی‌شوند تا این مشکل را درمان کنند.

آمار طلاق در این سال‌ها افزایش چشمگیری داشته است. با وجود تأثیر ‌ ‌دولت‌ها بر استحکام نهاد خانواده، اخبار و آمارها نشان از گسترش جدایی در زوجین دارد. یکی از دلایل این جدایی‌ها آگاهی زنان نسبت به حق و حقوق‌شان در معامله‌ای به اسم ازدواج است، همچنین افزایش استقلال شغلی آنها در این مقوله بی‌تأثیر نبوده است. زهرا مینویی، وکیل پایه یک دادگستری، به این نکته تأکید دارد که: زنان هم مطلع‌تر شده‌اند و از حقوق خودشان آگاه یافته‌اند، از طرفی می‌بینند می‌توانند شغل و درآمد داشته باشند؛ بنابراین حاضر نیستند به هر زندگی‌ای تن بدهند.

همچنین وجود سیاست‌هایی در راستای حفظ نهاد خانواده پروسه طلاق را برای زوجین سخت‌تر کرده و حتی چندی پیش رئیس‌جمهور بر سخت‌ترکردن این روند تأکید داشت؛ بنابراین فشارهای بسیاری در کشاکش این روند به هر دو نفر وارد می‌شود و حتی امکان دارد فرصت‌های دیگر خود برای زندگی جدید را هم از دست بدهند. مینویی درمورد این موضوع بر این باور است که: بنابراین در راهروهای دادگاه هر دو تحت فشار و مورد بی‌‌احترامی به هم قرار می‌گیرند که ناچار می‌شوند برای موارد تبعیض‌آمیز که در قوانین وجود دارد، به هم بی‌احترامی کنند، همه اینها باعث می‌شود اگر یک روزنه کوچک برای ادامه زندگی وجود داشته باشد، از دست برود. همین الان که شروط ضمن عقد ترویج پیدا کرده است، زن‌ها درخواست می‌کنند و به دنبال دفتر‌خانه‌هایی که حاضر به ثبت آن باشند، می‌گردند، نشان از مخالفت با این قوانین تبعیض‌آمیز است و نسبت به این شرایط معترض هستند و به دنبال حقوق برابر می‌روند. تغییر قانون اگر به سمتی پیش برود که حقوق زن و مرد برابر باشد، حتما آمار طلاق پایین می‌آید.

طولانی‌ترشدن  پروسه  طلاق  روزنه  کوچک را  هم  می‌بندد

زهرا مینویی، وکیل پایه یک دادگستری، ضمن اشاره به افزایش طلاق بین زوجین، اضافه می‌کند: طبق تجربه در پرونده‌هایی که داشتم، علت بسیاری از این جدایی‌ها اعتیاد، بی‌کاری و اختلالات در ناتوانی جنسی آقایان است که راضی نمی‌شوند تا این مشکل را درمان کنند، زنان هم مطلع‌تر شده‌اند و به حقوق خودشان واقف شده‌اند. از طرفی می‌بینند می‌توانند شغل و درآمد داشته باشند؛ بنابراین حاضر نیستند به هر زندگی‌ای تن بدهند. الان آگاهی در بین زنان به این شکل است که می‌دانند نیازی نیست این وضعیت را تحمل کنند، می‌تواند کار کنند تا زندگی جدا و مستقلی دلشته باشند؛ بنابراین چیزی به اسم آگاهی با آن مفهوم قدیم را الان نداریم.

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: زنان به حقوق‌شان آگاه‌تر شده‌اند و اتفاقی که الان جریان دارد، پیشرفت بیشتر زنان در کار است که موفق بوده‌اند و در حوزه‌های اجتماعی خودشان را نشان داده‌اند و فعالیت می‌کنند، همه اینها باعث می‌شود زنان درباره اعتیاد یا مثلا روابط نامشروع همسر بی‌اطلاع نمانند.

مینویی درمورد تأثیر منفی طولانی‌شدن پروسه طلاق و رفت‌و‌آمد در راهروهای دادگاه اضافه می‌کند: این موضوع بسیار مهم است، طولانی‌تر‌شدن پروسه طلاق باعث می‌شود تا اگر یک شانس به ترمیم زندگی باقی مانده باشد، در آستانه فروپاشی قرار بگیرد و پروسه طلاق این شانس را از بین ببرد. در این طولانی‌شدن روند طلاق هم زن سختی زیادی متحمل می‌شود و هم مرد، بنابراین در راهروهای دادگاه هر دو تحت فشار و مورد بی‌‌احترامی به هم قرار می‌گیرند که ناچار می‌شوند برای موارد تبعیض‌آمیز که در قوانین وجود دارد، به هم بی‌احترامی کنند، همه اینها باعث می‌شود اگر یک روزنه کوچک برای ادامه زندگی وجود داشته باشد، از دست برود. توجه کنید زنی که حق طلاق ندارد، برای جداشدن، موضوع مهریه و نفقه را مطرح می‌کند که همین چالش‌های بسیاری را به وجود می‌آورد، این مسائل باعث می‌شود تا زن و مرد بیشتر به صورت هم خراش بیندازند، خیلی وقت‌ها زوجین، مخصوصا خانم‌ها برای ادب‌کردن همسر خود اقدام به طلاق می‌کنند که با وجود قوانین تبعیض‌آمیز، چالش و درگیری آنها بیشتر خواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: توجه کنید همین الان که شروط ضمن عقد ترویج پیدا کرده است، زن‌ها درخواست می‌کنند و به دنبال دفتر‌خانه‌هایی می‌گردند که حاضر به ثبت آن باشند که نشان از مخالفت با این قوانین تبعیض‌آمیز است. زن‌ها نسبت به این شرایط معترض هستند و به دنبال حقوق برابر می‌روند. تغییر قانون اگر به سمتی پیش برود که حقوق زن و مرد برابر باشد، حتما آمار طلاق پایین می‌آید. اینکه زنان نسبت به قبل مطلع‌تر شده‌اند، در سایه استقلال اقتصادی و رشد و ترویج این آگاهی، طی این سال‌ها اتفاق افتاده و تنها شاغل‌بودن زنان نیست که تأثیر دارد؛ بلکه فقر، بی‌کاری و خشونت خانگی آن‌قدر فشار آورده که راه گریز را برمی‌گزینند.