۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » درمان » علم و دانش » نظام سلامت
  • شناسه : 21172
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
  • ارسال توسط :
واکسیناسیون کودکان؛ گام بعدی مبارزه با کرونا
واکسیناسیون کودکان؛ گام بعدی مبارزه با کرونا

واکسیناسیون کودکان؛ گام بعدی مبارزه با کرونا

واکسیناسیون کودکان "یک الزام اخلاقی و یک ضرورت عملی" است.

اگرچه کودکان تاکنون کمتر به کووید-۱۹ مبتلا شده و ناقل جدی ویروس کرونا نبوده اند، اما با شناسایی گونه های جهش یافته این ویروس، خطرات بیشتری آن ها را تهدید می کند؛ به گفته متخصصان، نیل به هدف ایمنی جمعی برای پایان این همه گیری مستلزم واکسیناسیون کودکان نیز در گام های بعدی است.

به گزارش “وقایع خبری ” به نقل از ایرنا، کارزار واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورهای جهان با اولویت گروه های آسیب پذیر و پرخطر آغاز شده و در حال حاضر واکسیناسیون کودکان در دستور کار دولت ها قرار ندارد. اما به گفته متخصصان و کارشناسان، نیل به هدف مصونیت جمعی مستلزم واکسیناسیون کودکان نیز در گام های بعدی مبارزه با بحران شیوع کرونا است.

در این راستا، چندین شرکت سازنده واکسن کرونا تاکنون مرحله کارآزمایی بالینی بر کودکان را آغاز کرده اند، اما از سوی دیگر برخی کارشناسان با اشاره به عدم شناخت عوارض جانبی واکسن کرونا بر کودکان، از کنترل همه گیری کووید-۱۹ پیش از واکسینه شدن آن ها ابراز امیدواری کرده اند.

به گزارش شبکه بی اف ام تی وی فرانسه، دکتر لی ساویو بیرس، رئیس آکادمی اطفال آمریکا با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون کودکان تصریح کرد که کودکان زیر ده سال اگرچه ناقل جدی ویروس کرونا نیستند اما به هرحال ناقل محسوب می شوند.

وی با اشاره به ثبت صدها مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در کودکان طی چند ماه گذشته گفت: اگرچه کودکان کمتر به موارد حاد کووید-۱۹ مبتلا می شوند، اما به هرحال این احتمال است که حال آن ها وخیم شود؛ افزون بر آن، آن ها به شدت از پیامدهای همه گیری کووید-۱۹ از جمله تعطیلی مدارس متاثر شده اند.

این رسانه فرانسوی افزود: به گفته کارشناسان، در ایالات متحده، نزدیک به یک پنجم جمعیت زیر ۱۸ سال هستند و این رقم ممکن است در کشورهای دیگر بیشتر باشد؛  بنابراین بعید به نظر می رسد که مصونیت جمعی بدون واکسیناسیون این قشر از افراد تحقق یابد.

بی اف ام تی وی تصریح کرد: بسیاری از واکسن های کرونای موجود در بازار برای بزرگسالان تجویز می شود، به عنوان مثال تزریق واکسن فایزر برای افراد بالای ۱۶ سال مجاز است؛ همچنین دریافت واکسن مدرنا و جانسون اند جانسون برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز شمرده می شود. اما از سوی دیگر،  سه شرکت آمریکایی از چندین ماه گذشته تاکنون، کارآزمایی بالینی واکسن های کرونا را بر کودکان آغاز کرده اند.

به گزارش این رسانه فرانسوی، شرکت تولید کننده واکسن مدرنا از آغاز مرحله کارآزمایی بالینی بر هزاران کودک ۶ ماه تا ۱۱ سال خبر داده است. همچنین سازندگان واکسن آسترازنکا مطالعات خود بر واکسیناسیون کودکان بالای ۶ سال را آغاز کرده اند.

بی اف ام تی وی اضافه کرد: مدرنا اعلام کرده که شش هزار و ۷۵۰ کودک و نوزاد در ایالات متحده و کانادا در این طرح آزمایشی مشارکت دارند.

بی اف ام تی وی در ادامه گزارش داد: بر اساس نظر کارشناسان، مطالعات تکمیلی پیرامون تعیین دوز مناسب، مکانیسم واکسن کرونا و ایمنی ایجاد شده در کودکان در حال انجام است.

آنتونی فائوچی، ایمونولوژیست آمریکایی ماه گذشته (فوریه) اعلام کرد که کودکان آمریکایی زیر ۱۲ سال “به احتمال زیاد” در اوایل سال ۲۰۲۲ واکسینه می شوند.

به گفته وی، ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که برای دستیابی به مصونیت جمعی،  چند درصد از افراد باید واکسینه شوند، شاید رقمی بین ۷۰ یا ۸۵ درصد ضروری باشد.

پری کلاس و آدام جی راتنر، متخصصان اطفال در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) در یک مجله معتبر علمی (NEJM) در گزارشی عنوان کردند که رسیدن به ایمنی جمعی مستلزم واکسیناسیون کودکان است.  به گفته آن ها، این “یک الزام اخلاقی و یک ضرورت عملی” است

اما از سوی دیگر، “آمش آدالجا”، از مرکز بهداشت جان هاپکینز  هشدار داد که محاسبه نسبت خطر به منفعت، در صورت واکسیناسیون یک کودک ۹ ساله با فردی ۹۰ ساله، متفاوت خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری از کنترل بحران شیوع کونا پیش از واکسیناسیون کودکان گفت که هنوز کسی نمی داند که چه سطحی از عوارض جانبی برای کودکان قابل تحمل است.