۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بیمه » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 18312
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۹:۰۷
  • ارسال توسط :
همه هنرمندان عضو صندوق هنر مشمول  بیمه بیکاری خواهند شد
همه هنرمندان عضو صندوق هنر مشمول  بیمه بیکاری خواهند شد

همه هنرمندان عضو صندوق هنر مشمول بیمه بیکاری خواهند شد

باید تا ابلاغ مصوبه برای جزئیات بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه صبر کرد

وقایع خبری- خبری که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیمه بیکاری اهالی فرهنگ و هنر اعلام کرد خبری بود که مدت‌هاست اهالی فرهنگ و هنر چشم انتظار آن بودند، چرا که دو سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه نمایندگان انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر مشغول تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ای بودند تا بر اساس آن بیمه بیکاری نیز شامل اهالی فرهنگ و هنر شود.

اکنون تمام صنوف فرهنگی و هنری منتظر جزئیات این مصوبه هستند. لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت که هنوز این مصوبه از سوی دولت ابلاغ نشده است و باید تا ابلاغ مصوبه برای جزئیات صبر کرد.»
او در مورد مفاد این آیین‌نامه توضیح داد: «با توجه به محدودیت‌ها و موانع، پیش نویس مربوطه با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت صنوف هنری تهیه و برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد. سازمان برنامه و بودجه نیز با اصلاحاتی بر این پیش نویس آن را برای دولت ارسال می‌کند. اما مع الوصف آخرین مصوبات کمیسیون فرهنگی دولت گویای موارد ذیل است: ۱- حسابی در خزانه برای وصول کمک‌های دولتی برای بیمه بیکاری هنرمندان افتتاح می‌شود. ۲- شورای بیمه بیکاری هنرمندان در وزارت ارشاد و دبیرخانه آن در صندوق اعتباری هنر تشکیل می‌شود.» او درباره شکل اجرایی این شورا گفت: «ریاست شورا با معاون وزیر ارشاد و دبیری آن با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر است. اعضای شورا مرکب از نمایندگان وزارت کار، خزانه، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان تبلیغات و… است. ۳- هنرمندان از طریق سامانه تقاضا را به دبیرخانه شورا می‌دهند. در صورت تصویب شورای بیمه بیکاری مزبور، مراتب به سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی در سامانه‌های خود حساب انفرادی برای ایشان افتتاح و برای دریافت مقرری به خزانه معرفی و وجه توسط خزانه واریز می‌شود. ۴- اجرای این مهم منوط به تأمین اعتبار لازم از سوی دولت است. ۵- هر مشمول صرفاً سالی ۲ ماه می‌تواند مقرری دریافت نماید و در ۵ سال اول اجرا صرفاً سالی دو ماه بوده و از آن به بعد می‌تواند از میانگین استفاده کند. مثلاً در سال ششم می‌تواند ۶ ماه استفاده نماید که این میزان سهم سه سال وی است. البته به ازای هر فرزند ۵ درصد به رقم تعیینی مقرری اضافه می‌شود.»
حیدری در پاسخ به این سؤال که در چه سامانه‌ای هنرمندان باید ثبت نام کنند، تصریح کرد: «بعد از ابلاغ آیین‌نامه، سامانه هم تعیین و اعلام عمومی می‌شود.» معاون وزیر  در مورد اینکه چرا این روند طولانی شد، افزود: «این تکلیف از برنامه چهارم وجود داشت و بالاخره تلاش‌های جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و رایزنی‌های بسیار باعث شد تا موفق به تصویب آن شویم.» او در مورد اینکه چرا هنرمندان در طی این سال‌ها مشمول بیمه بیکاری نبودند، توضیح داد: «از آنجایی که فعالیت‌های فرهنگی هنری شغل محسوب نمی‌شدند و از سویی منابع صندوق بیمه بیکاری هم محدود است و از طرفی سهم بیمه بیکاری باید توسط کارفرما واریز شود. همه این مسائل باعث شد تأخیر زیادی در پیش‌بینی منابع و پذیرش توسط نهادهای ذیربط رخ دهد.»
حیدری در پاسخ به اینکه آیا همه هنرمندان مشمول این بیمه خواهند شد، پاسخ داد: «همه هنرمندان عضو صندوق هنر یا هنرمندانی که صنوف فرهنگی و هنری آنها را معرفی و تأیید کنند، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد. به این ترتیب که هنرمندان بعد از بیکار شدن که به تأیید شورای بیمه پیش‌بینی شده در آیین‌نامه می‌رسد، می‌توانند طبق ضوابط برای برخورداری از بیمه بیکاری اقدام کنند.»