۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » پاسخ مسئولین » جامعه » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 34000
  • ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
  • ارسال توسط :
موج جدید کرونای اُمیکرون، مرگبارتر از موج قبلی است
موج جدید کرونای اُمیکرون، مرگبارتر از موج قبلی است

موج جدید کرونای اُمیکرون، مرگبارتر از موج قبلی است

همه افراد باید بسیار مراقب باشند و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهند.

دکتر محمدرضا هاشمیان با اشاره به این‌که بیماری کرونا، بیماری تنفسی است که عامل ایجاد آن ویروس SARS-OV ۲ است گفت: سرعت بالای سرایت این ویروس، درگیری شدید دستگاه تنفسی و نداشتن شناخت کافی از آن تاکنون باعث مرگ و میر زیادی در سطح دنیا شده است.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: کرونا مهلک‌ترین همه گیری جهانی بعد از بیماری آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که منجر به ایجاد سویه‌های جدیدی شده است گفت: به تازگی نیز جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است که خبر از شناسایی جهش ژنتیکی جدید و همچنین شکل‌گیری سویه‌ای به‌نام XBB می‌دهد. دکتر هاشمیان از هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اوج‌گیری موارد ابتلا به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان خبر داد و گفت: سویه جدید اُمیکرون ترکیبی از زیر سویه‌هایی است که طبق تحقیقات تفاوت‌هایی در شدت بیماری بین سویه‌های قبلی و جدید ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که خطر عفونت در این سویه بیشتر است، اما علامت‌های بیماری تفاوت زیادی با سویه‌های دیگر ندارد افزود: نشانه‌های سویه XBB تفاوت زیادی با گونه‌های قبلی اُمیکرون ندارد یعنی همان نشانه‌های سویه‌های قبلی مانند اختلال در حس بویایی، چشایی، تنگی نفس، سنگینی سینه، بدن درد، سردرد، احساس کلافگی، تب و لرز و در مواردی هم اسهال و استفراغ دراین سویه دیده می‌شود.

دکتر هاشمیان سرایت بیشتر و شدت بیماری‌زایی کمتر را از ویژگی‌های سویه جدید اُمیکرون عنوان کرد و ادامه داد: به‌تازگی در ایران موارد ابتلا به سویه جدیدی از اُمیکرون یعنی XBB و BQ ۱ گزارش شده است، البته این سویه‌ها جدید نیستند و مطالعات درباره آن‌ها زمانی به طور جدی آغاز می‌شود که این سویه‌ها بیشتر در حال گردش باشند. این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مشکل اصلی سویه جدید در چین BFV است که از زیر خانواده‌های اُمیکرون به شمار می‌رود.

دکتر هاشمیان با بیان این‌که زیرسویه xbb که ترکیب دو زیر سویه BA ۲ است و BQ ۱ و BF ۷ که زیر سویه BA,۵ هستند همگی قدرت سرایت بالاتری نسبت به سویه دلتا دارند ادامه داد: این در حالی است که شدت بیماری‌زایی کمتری هم دارند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره تأثیر واکسن‌های موجود در ایران در زیرسویه جدید اُمیکرون نیز توضیح داد: هنوز مطالعات چاپ شده‌ای وجود ندارد، ولی مطمئنا کاهش کارایی می‌تواند در شدت بیماری‌زایی مؤثر باشد، زیرا برخی از اپی توپ‌ها (قسمتی از یک آنتی ژن که توسط سیستم دفاعی تشخیص داده می‌شود و جایی‌که آنتی‌بادی به آنجا می‌چسبد) همچنان بدون تغییر هستند.

دکتر هاشمیان با تأکید بر این‌که شواهد در آمریکا نشان می‌دهند احتمال بستری شدن افرادی‌که واکسن بروز شده دریافت کرده‌اند کمتر از کسانی است که واکسن نزده‌اند، گفت: تزریق واکسن بروز شده نسبت به واکسن‌های قدیمی هم احتمال بستری را تا ۳۴ درصد کاهش خواهد داد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: حتی تزریق واکسن‌های قبلی هم در کاهش احتمال بستری شدن بر اثر ابتلا به بیماری هم موثر خواهند بود، ولی قطعا استفاده از واکسن‌های بروز شده کارایی بیشتری در مقابله با بیماری دارند.

دکتر هاشمیان بابیان اینکه ضرورت موارد پیشگیری از بیماری از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخت و گفت: با توجه به این‌که موج جدید کرونای اُمیکرون XBB مرگبارتر از موج اول آن است، همه افراد باید بسیار مراقب باشند و قبل از آن‌که دیر شود تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دهند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.