۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری اطلاعات » فناوری های نوین
  • شناسه : 23289
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
  • ارسال توسط :
مقابله غول های فناوری با اخبار جعلی
مقابله غول های فناوری با اخبار جعلی

مقابله غول های فناوری با اخبار جعلی

مأموریت گوگل، سازماندهی اطلاعات جهان برای دسترسی و استفاده جهانی از آن است.


میترا جلیلی
 
به‌دنبال توافق استرالیا باغول‌های فناوری در دسامبر ۲۰۱۹ به‌منظور محافظت از کاربران استرالیایی در برابر اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در فضای مجازی، حالا برخی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان گام‌هایی دراین زمینه برداشته اند. از این روی، توئیتر، گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، تیک تاک، Redbubble و ادوب همگی گزارش شفافیت آغازین خود را منتشر کرده و نقشه راهشان برای محافظت از کاربران استرالیایی در برابر اخبار جعلی را ارائه داده‌اند.
حذف ۳٫۱میلیارد آگهی نامناسب گوگل
گوگل در گزارش شفافیت خود یادآور شده که ۴ تلاش اساسی در این زمینه خواهد داشت و بر بالا بردن محتوای با کیفیت و منابع معتبر، حذف محتوا و رفتارهایی که قوانین را نقض می‌کند، کاهش انتشار اطلاعات غلط و پاداش دادن به تولیدکنندگان محتوا، تأکید دارد. در این گزارش عنوان شده که مأموریت گوگل، سازماندهی اطلاعات جهان برای دسترسی و استفاده جهانی از آن است بنابراین اطلاعات غلط در آن جایی ندارد بویژه وقتی محتوا بر موضوعاتی مانند بهداشت، انتخابات و… تأثیر بگذارد.
طبق این گزارش شفافیت، گوگل در سال ۲۰۲۰ حدود ۳٫۱میلیارد آگهی نامناسب را در سراسر جهان حذف کرده به بیان دیگر در هر دقیقه ۵هزار و ۹۰۰ آگهی نامناسب یا با ادعای غلط و گمراه کننده از گوگل برداشته شده است. همچنین بیش از ۱٫۷میلیون اکانت تبلیغاتی که سیاست‌های گوگل را نقض کرده‌اند به حالت تعلیق درآمدند. گوگل همچنین بیش از ۸۶۷میلیون آگهی تبلیغاتی را به‌دلیل فرار از سیستم‌های شناسایی ما ازطرق مختلف ازجمله مخفی کردن(cloaking) مسدود کرد و ۱۰۱ میلیون اکانت تبلیغی هم به‌دلیل نقض سیاست‌های مقابله با اخبار گمراه کننده گوگل مسدود شد. درباره انتشار اخبار همچنین باید گفت که گوگل درسال گذشته آگهی‌ها را از بیش از ۱٫۳میلیارد صفحه به‌دلیل حمله به سیاست‌های گوگل برداشته است.
 گوگل به‌دنبال امضای تعهدنامه برای حفاظت از کاربران استرالیایی، در ماه مارس ۲۰۲۱ تبلیغات بیش از ۱۰۲هزار شرکت تبلیغاتی فعال در استرالیا که درباره داروهای کرونا یا محصولات خودمراقبتی برای بیمار نشدن و… تبلیغات خلاف واقع داشتند را مسدود کرد.
هربار که کاربران موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنند الگوریتم‌های این موتور جست‌و‌جو تلاش می‌کنند تا معنای درخواست را درک کنند و صفحات جست‌وجو شده رده‌بندی شوند. سیستم رده‌بندی گوگل به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند انتشار محتوایی که احتمال می‌رود به سیاست‌های این غول فناوری حمله کنند اما هنوز خط قرمز را رد نکرده اند(محتواهایborderline) کاهش دهد. این موضوع به‌طور ویژه در استرالیا مورد توجه قرار گرفته است تا قبل از انتشار چنین محتواهایی مسدود شوند هرچند ممکن است در این میان اشتباهاتی نیز پیش بیاید. بنابراین اگر به اشتباه از انتشار مطلبی در گوگل ممانعت شده و این مطلب هیچ مشکلی ندارد باید موضوع با گوگل در میان گذاشته شود. این موضوع در یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد نیز مورد توجه قرار گرفته تا محتواهایی که در لب مرز قرار دارند هم به‌راحتی منتشر نشوند.
حذف ۱۴میلیون پست جعلی فیس‌بوک
فیس‌بوک هم در گزارش شفافیت خود عنوان کرده که تعهدات این کمپانی درباره استرالیا، علاوه بر تلاش‌های جهانی است که این شبکه اجتماعی قبلاً برای مبارزه با اخبار جعلی و اطلاعات غلط انجام داده است. فیس‌بوک همچنین یادآور شده با وجودی که تعهدی برای واتس اپ و اینستاگرام وجود ندارد اما ازآنجا که این کمپانی‌ها نیز تحت مالکیت فیس‌بوک هستند این تعهد برای آنان نیز اجرا و از انتشار اخبار جعلی بر آنها ممانعت می‌شود.
طبق این گزارش، فیس‌بوک از مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۴ میلیون پست جعلی مربوط به کووید۱۹ را در جهان حذف کرد که ۱۱۰هزار محتوا مربوط به صفحات یا حساب‌های کاربران استرالیایی بوده است. فیس‌بوک همچنین صفحات ناقض سیاست‌های این شبکه اجتماعی را حذف کرد. همان‌طور که تاکنون با اطلاعات غلط ازجمله اخبار مربوط به کووید۱۹، انتقال ویروس ازطریق آنتن‌های اینترنت نسل پنجم(۵G) و… مقابله کرده است. در دسامبر ۲۰۲۰ سیاست‌های فیس‌بوک اخبار جعلی درباره واکسن کرونا را هم پوشش داد تا ادعاهایی ازجمله اینکه واکسن باعث اوتیسم می‌شود، سیستم ایمنی بدن کارآیی بیشتری از واکسن در برابر کرونا دارد، ویتامین C درست به اندازه واکسن برای مقابله با کرونا کارآیی دارد و… را بر این پلتفرم بی‌اثر کند.
همچنین فیس‌بوک اعلام کرده که از ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۳هزار و ۳۰۰ صفحه فیس‌بوک، ۱۰هزار و ۵۰۰ گروه، ۱۸هزار و ۳۰۰ پروفایل فیس‌بوک و ۲۷هزار و ۳۰۰ اکانت اینستاگرام به‌دلیل نقض سیاست‌های این کمپانی مسدود شده‌اند که برخی از این صفحات و گروه‌ها در استرالیا واقع شده‌اند. همچنین فیس بوک در تلاش است تا ظرفیت حقیقت یاب‌ها را در استرالیا گسترش دهد.
 از توئیتر تا مایکروسافت
 توئیتر هم در گزارش شفافیت خود از اقدام این شرکت علیه ۳٫۵ میلیون نفر در جهان به‌دلیل نقض قوانین این پلتفرم خبر داده و به تعلیق یک میلیون حساب و حذف ۴٫۵ میلیون محتوای غلط اشاره کرده است. در سال ۲۰۲۱ و به‌دنبال اجرای تعهد، توئیتر در استرالیا ۳۷هزار حساب توئیتری ناقض قوانین این شبکه اجتماعی را کشف کرده که ۷هزار و ۲۰۰ اکانت به حالت تعلیق درآمدند و همچنین ۴۷هزار محتوا که توسط یک حساب استرالیایی تألیف شده نیز حذف شده است.
تیک تاک هم در گزارش شفافیتی که ارائه داده یادآور شده که پس از تعهد، ۶۵۱ ویدیوی مربوط به کرونا و همچنین ۲۲۲ فیلم با اتهام انتشار اطلاعات غلط پزشکی را در استرالیا حذف کرده است. این شرکت برای افزایش موفقیت درتعهداتش با خبرگزاری فرانسه (AFP) که در استرالیا کار می‌کند همکاری دارد تا با کمک ابزارهای حقیقت یاب، محتوای پست شده بر پلتفرم خود را بررسی کند. درواقع خبرگزاری فرانسه ارزیابی‌های مستقلی راجع به صحت ادعاها در پلتفرم تیک تاک انجام می‌دهد و این مشارکت‌ها کمک می‌کند توازنی برقرار شود تا محتواهای بدون اشکال تهدید نشوند.
مایکروسافت از این فرصت استفاده کرد و تلاش‌های خود را برای مبارزه با اطلاعات غلط دوچندان کرده است که از آن می‌توان به معرفی Authenticator Video برای مبارزه با استفاده از فناوری دیپ فیک در عکس‌ها و فیلم‌های ثابت اشاره کرد. مایکروسافت همچنین اوایل امسال ائتلافی برای اثبات و اصالت محتوا (C2PA) تشکیل داده که این موضوع مورد توجه ادوب نیز قرار گرفته و می‌خواهد برای مقابله با اخبار جعلی از این ائتلاف کمک بگیرد.
 RedBubble هم قصد دارد با تحقیق درمورد پیشرفت‌هایی که می‌تواند در قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ایجاد کند، به مقابله با اطلاعات نادرست بپردازد. این کمپانی در گزارش شفافیت خود آورده است در ۱۲ ماه منتهی به آوریل ۲۰۲۱ شاهد افزایش محتوای ضد واکسیناسیون در استرالیا بوده به همین دلیل هم ردیابی این موارد را در اولویت قرار داده است.
تاریخچه یک تعهد
اما تعهد غول‌های فناوری از کجا نشأت می‌گیرد؟ در دسامبر سال ۲۰۱۹، دولت استرالیا از صنعت دیجیتال این کشور خواست تا در پاسخ به سیاست «تنظیم مقررات در عصر دیجیتال: پاسخ دولت و نقشه راه برای تحقیق در مورد پلتفرم‌های دیجیتال» یک قانون ویژه تهیه شود تا غول‌های فناوری جهان متعهد شوند با انتشار اخبار جعلی بر پلتفرم هایشان در این کشور مقابله کنند.
طبق این تعهد، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، تیک تاک، توئیتر، Redbubble و ادوب بر یک روش عملی برای جلوگیری از چرخش اطلاعات غلط در پلتفرم‌های خود توافق کردند که البته محتواهای دولتی، تبلیغات سیاسی، محتوای تفریحی یا روزنامه نگاری‌هایی که توسط قانون موجود استرالیا اداره می‌شود ازاین قانون مستثنی خواهند بود. البته باید گفت امضاکنندگان این تعهدنامه موظفند در مورد منبع تبلیغات سیاسی انجام شده در پلتفرمشان شفاف‌سازی کنند. ازسوی دیگر دولت‌ها یا احزاب دیگر نمی‌توانند این غول‌های فناوری را در استرالیا مجبور کنند که محتوا را فقط به‌دلیل ادعای نادرست بودن آن حذف کنند و باید این موضوع ثابت شود.