۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » استان ها » جامعه » حقوقی- قضایی » قزوین
  • شناسه : 180
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۱۰
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : وقایع خبری
  • منبع : روابط عمومی کل دادگستنری استان قزوین
فشارهای سیاسی بر تصمیمات قضایی تاثیری ندارد
فشارهای سیاسی بر تصمیمات قضایی تاثیری ندارد
حجت الاسلام والمسلمین قدرتی

فشارهای سیاسی بر تصمیمات قضایی تاثیری ندارد

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: شعار آیت الله رییسی در دستگاه قضایی تحول است و لزوم تحقق این تحول در دستگاه قضایی بخصوص در برخی قوانین احساس می شد که بدون شک این تحولات مثبت چه در بحث قوانین و چه در بحث دادرسی عادلانه برای جامعه در آینده ای نزدیک ملموس خواهد بود.

رییس کل دادگستری قزوین: فشارهای سیاسی بر تصمیمات قضایی تاثیری ندارد

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قزوین ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه گفت: هفته قوه قضاییه یادآور تلاش ها، کوشش ها و مجاهدت های شهید عدالت، شهید مظلوم آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش است و همانطور که امام خمینی(ره) تعبیر فرمودند بهشتی مظلوم زیست و مظلوم هم از دنیا رفت.

وی افزود: شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و آنچنان این نهاد انقلابی را بر مبنای اجرای قانون و تحقق عدالت پایه گذاری نمودند که اثرات آن همچنان پابرجاست و ایشان در تصویب قانون اساسی نیز نقش بسزایی داشتند.

رییس کل دادگستری قزوین در ادامه بیان داشت: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی احقاق حق و تحقق عدالت بر عهده قوه قضاییه نهاده شده است که بحمدالله قوه قضاییه در این راستا و در جهت اجرای قانون و تحقق عدالت تلاش می کند و در این مسیر تمام توان خود را به کار بسته است.

مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه عدم رعایت قانون و عدم وجود عدالت نباید برای افراد جامعه عادی شود، تصریح کرد: افراد جامعه می بایست نسبت به بی عدالتی حساس باشند و هر کجا مشاهده کردند که عدالت خدشه دار شده باید گزارش دهند زیرا مهمترین اصل در تمامی جوامع تحقق عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی اظهار داشت: انتصاب حضرت آیت الله رئیسی به سمت ریاست قوه قضاییه از سوی رهبر فرزانه انقلاب بسیار مبارک بود زیرا ایشان با ۴۰ سال سابقه در دستگاه قضایی و صلاحیت فقهی، قضایی و مدیریتی که دارند بدون شک منشاء خیر و برکت در دستگاه قضایی و جامعه خواهند بود.

وی در ادامه افزود: شعار آیت الله رییسی در دستگاه قضایی تحول است و لزوم تحقق این تحول در دستگاه قضایی بخصوص در برخی قوانین احساس می شد که بدون شک این تحولات مثبت چه در بحث قوانین و چه در بحث دادرسی عادلانه برای جامعه در آینده ای نزدیک ملموس خواهد بود.

این مقام قضایی استان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که بدانیم انتظارات مردم از دستگاه قضایی چیست تا تحولات بر اساس خواست عمومی و مصالح جامعه باشد و قطعا یکی از انتظارات مردم این است که دستگاه قضایی بر اساس قانون و طبق تکالیف و وظایف ذاتی‌اش که در قانون اساسی مشخص شده، عمل کند.

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: انتظار دیگر مردم از دستگاه قضایی استفاده از تمامی ظرفیت ها در جهت رسیدگی عادلانه، احیاء حقوق عامه، تحقق حقوق شهروندی، آزادی های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و… است که ما تلاشمان بر این است که این انتظارات قانونی و بحق مردم را برآورده نماییم و هرچند که با نقطه مطلوب فاصله داریم اما از هیچ کوششی در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر دریغ نخواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی با اشاره به اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب و ریاست معظم قوه قضاییه است، بیان داشت: دستگاه قضایی استان طی یک سال ونیم اخیر اقدامات خوبی را در جهت برخورد با مفاسد اقتصادی و کسانی که به حقوق بیت المال و مردم تعرض کرده‌اند، داشته است و در این مدت ده ها پرونده تشکیل که برخی منجر به صدور رای شده و در این مسیر کاملا جدی است اما در برخورد با مفاسد اقتصادی باید نگاه پیشگیرانه نیز در دستور کار باشد که یکی از این اقدامات پیشگیرانه رعایت اصل شایستگی در انتصاب مدیران است.

وی در ادامه تاکید کرد: در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی سنگ اندازی ها و فشارهای سیاسی به قوه قضاییه زیاد است اما در این راستا برای هیچ شخص و گروهی خط قرمز قائل نیستیم و به مردم اطمینان می دهیم که فشارهای سیاسی هیچ گونه تاثیری در تصمیمات قضایی نخواهد داشت.

رییس شورای مسئولان قضایی استان افزود: در سال ۹۶ حدود ۲۸۰ هزار پرونده به دستگاه قضایی وارد شد و این تعداد در سال ۹۷ به حدود ۳۲۰ هزار پرونده رسید که شاهد رشد ۱۲ درصدی هستیم و این میزان برای استان قزوین با پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی و همچنین مردمانی با ایمان و اهل تقوا خوشایند نیست.

این مقام قضایی با بیان این که ارزش های اخلاقی و باورهای دینی در جامعه کمرنگ شده است، تاکید کرد: با بررسی پرونده های قضایی می توان به این نتیجه رسید که بخش عمده‌ای از پرونده ها به دلیل جهل، ناآگاهی، گسترش حرام خواری و کمرنگ شدن صداقت در جامعه است و اگر ما بخواهیم مانع گسترش این موارد شویم باید تلاش کنیم که ارزش های دینی و اخلاقی در جامعه تقویت شود که این امر راهی ندارد جز اینکه به نسخه بی بدیل هدایت بشری یعنی دستورات قرآن کریم برگردیم.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی بیان داشت: متاسفانه قانون ستیزی، قانون گریزی و قانون خواری به یک فرهنگ تبدیل شده است و مقابله با این پدیده های شوم نیازمند جهادی همگانی و حضور تمامی اقشار جامعه با روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی در میدان مبارزه است تا نگذاریم عده ای با سوء استفاده از قانون به دنبال سودجویی و منفعت شخصی و گروهی باشند و حقوق عمومی جامعه را تضییع کنند.

رییس کل دادگستری قزوین در پایان گفت: درب مسئولان قضایی استان به روی مردم باز است تا هر کجا ناعدالتی مشاهده کردند به ما مراجعه و اطلاع دهند و قطعا دستگاه قضایی در راستای احیاء حقوق عامه که از وظایف ذاتی‌اش است ورود پیدا کرده و برخورد می کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.