۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » علم و دانش
  • شناسه : 35604
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۳۹
  • ارسال توسط :
سکان‌داری ۱۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان برعهده زنان است
سکان‌داری ۱۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان برعهده زنان است

سکان‌داری ۱۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان برعهده زنان است

هفته آینده، ۱۱ اردیبهشت رویداد «شکوفا» در صندوق نوآوری به صورت برخط و حضوری برگزار می‌شود.

وقایع خبری: دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری، در آغاز کارگاه آموزشی رویداد «شکوفا» که به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری برگزار شد، گفت: صندوق نوآوری نهادی است که به موجب قانون شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده و برای ی کمک به آن‌ها و تجاری‌سازی محصولات‌شان فعالیت می‌کند.
وی ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را تأمین مالی زیست‌بوم فناوری عنوان کرد و گفت: خدمات صندوق نوآوری در چهار دسته اصلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طرح‌های دانش‌بنیان و خدمات بلاعوض توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. خدمات توانمندسازی صندوق در راستای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و کمک به حفاظت از اختراعات آن‌ها تعریف شده است و صندوق به صورت بلاعوض بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌ها را برای آموزش و مشاوره، دریافت استانداردها، حفاظت از دارایی‌های فکری و حضور در نمایشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در حوزه تسهیلات از آذر ماه ۹۷ تا پایان ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شد و در حوزه ضمانت‌نامه نیز تاکنون ۴۷۶۲ فقره ضمانت‌نامه را بانک‌های عامل کشور با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان، با معرفی صندوق نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر کرده است.

۴۰۰ شرکت دانش بنیان از خدمات صادراتی صندوق نوآوری بهره‌مند شدند

دکتر شاوردی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری که صندوق آن را به روش غیرمستقیم پیگیری می‌کند، تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بر طرح‌های دانش‌بنیان اتفاق افتاده است.
وی خبر داد: در حوزه توانمندسازی نیز بیش از ۱۲۷ میلیارد تومان در ۴ سال گذشته برای بیش از ۲۶ هزار فقره درخواست شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.
به گفته مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، ضریب نفوذ خدمات این صندوق از ۳۸ درصد سال ۹۷ به بیش از ۶۲ درصد در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رسیده است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری رویداد «شکوفا» به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری خاطرنشان کرد: تمرکز شعار روز جهانی مالکیت فکری ۲۰۲۳ «زنان و مالکیت فکری» است. در ایران نیز آمار‌ها نشان می‌دهد که امروز بیش از ۱۲ درصد مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها به ۷۰۶ نفر می‌رسد. همچنین ۲۵۹۲ نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند و ۱۷ درصد سهام شرکت‌های دانش‌بنیان کشور نیز در اختیار خانم‌هاست.
خانم شاوردی تصریح کرد: سال گذشته هفت درصد تسهیلات صندوق نوآوری به خانم‌های فعال در حوزه فناوری پرداخت شد. در خدمات توانمندسازی نیز ۱۴ درصد از حمایت‌های صندوق به زنان فعال حوزه فناوری اعطا شده است. این مقدار در حوزه صدور ضمانت‌نامه‌ها به ۸ درصد می‌رسد و درصد خدمات صندوق با سهم ۱۲ درصدی زنان در مدیر عاملی شرکت‌های دانش‌بنیان تناسب دارد.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری خدمات متنوعی ارائه می‌کند. در این حوزه ۱۴ خدمت تعریف شده است و ۷۵ تا ۹۰ درصد هزینه‌های شناسایی و ثبت دارایی‌های فکری به صورت بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود. خدمات این حوزه در راستای مسائلی، چون شناسایی دارایی‌های فکری، تحلیل پتنت، تدوین پیش‌نویس قرارداد، همکاری ثبت اختراع، ثبت علامت تجاری و طرح صنعتی در داخل و خارج از کشور است.
وی افزود: در کنار حمایت‌های مالی برنامه‌های ترویجی متنوعی را هم اجرا کردیم که مخاطب آن، هم شرکت‌های دانش بنیان و هم افراد حقیقی و شرکت‌های فناور هستند. تاکنون ۳۵ نشست آموزشی با عنوان شنبه‌های آی‌پی و ۱۹ وبینار آموزشی در حوزه کشاورزی و ۱۵ نشست مالکیت فکری برگزار شده است. علاوه بر این دو نشست آشنایی با ثبت اختراع ارقام جدید و بذور در حوزه کشاورزی، دو همایش بین‌المللی روز جهانی مالکیت فکری و اولین رویداد شکوفا را طی سال‌های گذشته برگزار کرده‌ایم. برگزاری پنج نشست سیاستی در حوزه مالکیت فکری با همکاری بقیه نهاد‌ها نیز از برنامه‌های دیگری بوده که صندوق نوآوری برگزار کرده است. در این برنامه‌ها چالش‌های سیاستی و قانونی شرکت‌ها بررسی شده و پیشنهاد‌هایی به نهاد‌های سیاستی مختلف ارائه شده است.
دکتر شاوردی ادامه داد: در چهار سال گذشته ۴۶۳ شرکت دانش‌بنیان توانستند از حمایت‌های صندوق نوآوری در حوزه مالکیت فکری بهره‌مند شوند و مبلغ این حمایت‌ها به هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید که در حوزه‌های مختلف به شرکت‌ها ارائه شده است.
وی افزود: دارایی‌های فکری ۲۰۰ شرکت دانش بنیان را نیز شناسایی کردیم. در این راستا طرحی به عنوان «گنجینه» طراحی کردیم که در قالب آن کارگزاران خبره مالکیت فکری در شرکت‌ها حضور پیدا می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند دارایی فکری خود را شناسایی کنند و بهترین روش برای حفاظت از آن‌ها را پی گیرند.
مدیر توانمندسازی صندوق ادامه داد: ۳۴ ثبت اختراع در داخل کشور با حمایت صندوق نوآوری انجام شده است. همچنین ۵۹ تقاضانامه PCT نیز با حمایت‌های صندوق نوآوری ثبت شده است. در خارج از کشور نیز تاکنون توانستیم یک ثبت اختراع را به ثمر برسانیم و ۱۴ اختراع نیز در حال ثبت در خارج از کشور داریم. از سوی دیگر ۱۲۴ نشان تجاری ثبت شده در داخل کشور و هشت نشان تجاری ثبت شده و ۱۰ نشان تجاری در حال ثبت در خارج از کشور داریم.
دکتر شاوردی همچنین خبر داد که سه طرح صنعتی در داخل کشور و یک طرح صنعتی خارج از کشور با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به ثبت رسیده است.
وی در پایان گفت: به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، مسابقه مالکیت فکری را برگزار کردیم و امروز هم کارگاه آموزشی را خواهیم داشت. هفته آینده، ۱۱ اردیبهشت نیز رویداد «شکوفا» در صندوق نوآوری به صورت برخط و حضوری برگزار می‌شود.