۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حوزه و دانشگاه » دانش و فناوری
  • شناسه : 36688
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
  • ارسال توسط :
سوابق تحصیلی داوطلبان از شنبه منتشر می شود
سوابق تحصیلی داوطلبان از شنبه منتشر می شود

سوابق تحصیلی داوطلبان از شنبه منتشر می شود

امسال مسن‌ترین داوطلب نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ یک مرد متولد ۱۳۱۸ از شیراز و جوان‌ترین داوطلب نیز متولد ۱۳۸۸ از البرز هستند

اکرم رضایی -خبرنگار

نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته با ۳۴۳ هزار و ۵۵۱ داوطلب در گروه آموزشی علوم انسانی که بیشترین داوطلب روز اول را به خود اختصاص داد و۱۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر در گروه آموزشی ریاضی در نوبت صبح و ۶۱ هزار و ۷۰۲ نفر در گروه هنر در بعد از ظهر روز گذشته برگزار شد. امروز آزمون گروه آزمایشی تجربی با ۴۸۵ هزار و ۳۵ نفر در نوبت صبح و گروه آزمایشی زبان با ۹۲ هزار و ۲۹۷ داوطلب در نوبت عصر برگزار می شود.

به این ترتیب گروه آموزشی تجربی و انسانی بیشترین داوطلبان را به خود اختصاص داده و همچنان آمار داوطلبان رشته ریاضی کاهشی است و این در حالی است که دو رشته آموزشی هنر و زبان نیز داوطلبان می‌توانند شناور باشند و تعداد داوطلبان با سایر گروه‌های آموزشی همپوشانی دارد.
این کنکور تفاوت مهمی با سایر آزمون‌ها تا پیش از این دارد به این دلیل که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ابلاغ از سوی رئیس جمهور با تفاوت‌های محسوسی برگزار شد. بر اساس این مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی قطعی و ۴۰ درصد بوده و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده است و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی، دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

اعلام نمرات تا انتهای تیرماه
عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: «استرس کنکور برای این است که همه داوطلبان بتوانند کنکور خوبی را برگزار کنند و مشکلی نباشد. بنده هم که به عنوان رئیس سازمان سنجش اینجا هستم، استرس دارم.»
وی با بیان اینکه سوابق تحصیلی داوطلبان از شنبه در سایت آموزش و پرورش منتشر می‌شود، گفت: «داوطلبان باید سوابق تحصیلی خودشان را کنترل کنند. تا آخر تیر ماه نیز نمرات باید اعلام شود. سعی داریم به سمت حذف کنکور حرکت کنیم. به سمتی حرکت می‌کنیم که سوابق تحصیلی و آموزش در دبیرستان‌ها هویت پیدا می‌کند و بحث تعلیم و تربیت و پرورش شکل بهتری پیدا کند.»

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: در بیش از ۸۵ درصد ظرفیت‌های دانشگاه بدون رقابت کنکور دانشجو پذیرفته می‌شود، در حدود ۱۵ درصد ظرفیت که دارای حساسیت است، رقابت کنکور نقش دارد، اما در آینده نزدیک به نقطه‌ای می‌رسیم که نقش کنکور را کم رنگ و کم رنگ‌تر کنیم.
وی درباره داوطلبان گروه هنر و علاقه‌مندان رشته‌های علوم ورزشی نیز گفت: در اطلاعیه‌ای که ۲۶ تیرماه منتشر می‌شود شرایط آزمون عملی اعلام می‌شود. مهلت اعلام علاقه‌مندی هم تا ۱۹ تیرماه ادامه دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان از تلاش این سازمان برای برگزاری کنکور الکترونیکی از سال آینده خبر داد.

زمان انتشار دفترچه‌های سؤالات آزمون سراسری اعلام شد
علی صدر سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام این خبر تأکید کرد: «به منظور آرامش خاطر خانواده داوطلبان و جلوگیری از سوءاستفاده برخی از شبکه‌های کلاهبرداری، دفترچه سؤالات هر آزمون پس از اطمینان از جمع‌آوری پاسخنامه‌ها منتشر خواهد شد.»
نکته جالب توجه رسانه‌ها در هر نوبت برگزاری کنکور نیز شناختن مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلبان کنکور است که امسال مسن‌ترین داوطلب نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ یک مرد متولد ۱۳۱۸ از شهر شیراز و جوان‌ترین داوطلب نیز متولد ۱۳۸۸ از البرز هستند که هر دو در گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت می‌کنند. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور نتایج اولیه کنکور در مرداد ماه اعلام خواهد شد و داوطلبان از نیمه دوم مرداد می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند و نتایج نهایی نیز نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد.