۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » دسته‌بندی نشده » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 35882
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
  • ارسال توسط :
بازدید مردم از نمایشگاه کتاب تهران بی‌نظیر است
بازدید مردم از نمایشگاه کتاب تهران بی‌نظیر است

بازدید مردم از نمایشگاه کتاب تهران بی‌نظیر است

تمام آثار حاضر در نمایشگاه به خصوص خارجی‌ها باید تمامی مفاد آیین نامه را در ارزیابی‌ها کسب کنند.

وقایع خبری : علی رمضانی سخنگوی ‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ششمین نشست خبری این دوره از نمایشگاه که عصر امروز سه‌شنبه ٢۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، اظهار داشت: هفتمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران درحالی می‌گذرد که ٢۶ اردیبهشت‌ماه روزی بی‌نظیر در تاریخ نمایشگاه است و براساس مشاهدات، جمعیت امروز نمایشگاه بی‌سابقه است.

رمضانی با بیان اینکه از ساعت‌ها قبل از بازگشایی سالن‌های نمایشگاه پارکینگ‌ها پُر شد و در خیابان‌های اطراف مردم ماشین‌های بسیاری حتی در بزرگراه‌ها پارک کردند، گفت: در بزرگراه‌های مدرس و شهید سلیمانی تا سیدخندان و هفت تیر ماشین‌های بازدیدکنندگان پارک شده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفت: هیچ‌کدام از پیش‌بینی‌های قبل از برگزاری، با توجه به شرایط اقتصادی، فروش بالای نمایشگاه را حدس نمی‌زد. شب گذشته در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه برای بررسی افزایش ساعت امروز نمایشگاه بحث شد و تصمیم شد که ساعت نمایشگاه امروز، یک ساعت افزایش یابد. این مطلب برای ناشران پیام شده بود.

وی با بیان اینکه امروز نمایشگاه کتاب،‌ میزبان رئیس‌جمهور بود که از بخش کودک و نوجوان دیدن کر و با ناشران به گفت‌وگو پرداخت گفت: قیمت کتاب، توزیع و ظرافت‌های نشر و تولید محتوا و غلبه ترجمه بر تألیف در حوزه کودک از مطالبی بود که در دیدار رئیس جمهور و ناشران مطرح شد.

رمضانی ادامه داد: از مردم خواستارم با وسایل حمل و نقل عمومی برای حضور در نمایشگاه کتاب استفاده کنند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به تخفیف‌های نامتعارف برخی سکوهای فروش گفت: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد که به کالای اصیل و مجموعه‌های مناسب و سالم همچنان اعتماد دارند. در نمایشگاه کتاب طبق آیین‌نامه، تخفیف متعارف داریم.

نمایشگاه کتاب به نفع نشر است؟ – میدان

وی با اشاره به اینکه روز گذشته اولین مرحله واریز مبالغ کتب خریداری شده بخش مجازی به حساب ناشران انجام شد، گفت: نمایشگاه خود را متعهد می‌داند تا حین برگزاری، هزینه‌های کتاب‌های خریداری شده را با تأیید پست واریز کند. بر این اساس تا ساعت ٢٠ روز دوشنبه ٢۵ اردیبهشت‌ماه، ١۴۴ میلیارد تومان فروش داشتیم. در بخش حضوری ۶٧ میلیارد تومان فروش در کارتخوان‌های رسمی و ٢٠ میلیارد تومان فروش در کارتخوان‌های غیررسمی و به صورت نقدی بوده است. در بخش مجازی مجموعاً ۵٧ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۴۴ میلیارد تومان فروش برای ناشران و ١٣ میلیارد تومان برای کتابفروشان بوده است. در مجموع در بخش مجازی ۴٨٠ هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه در مرکز پاسخگویی نمایشگاه تاکنون به ۶ هزار تماس ورودی و یک هزار تماس خروجی پاسخ داده شده است گفت: تمام آثار حاضر در نمایشگاه به خصوص خارجی‌ها باید تمامی مفاد آیین نامه را در ارزیابی‌ها کسب کنند. وقتی کتاب ترجمه شده باشد تمام ضوابط نشر برای آن اعمال می‌شود اما ممکن است کتاب اصلی آن ضوابط را نداشته باشد که برای عرضه باید آن‌ها را کسب کند.

وی با اشاره به خدمات بانک ملی در نمایشگاه کتاب تصریح کرد: بانک ملی برای تأمین یارانه خرید کتاب مشارکت داشته است و حدود ٣٠ میلیارد تومان اختصاص داده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حدود ۴۵ میلیارد تومان اختصاص می‌دهد البته هرسال بخشی از یارانه‌ها مصرف نمی‌شود. مجموع یارانه‌های درنظر گرفته شده ٧۵ میلیارد تومان است.

رمضانی گفت: کتابفروشان یارانه بیشتری دریافت می‌کنند و هزینه پست هم به آنان برمی‌گردد. این تسهیلات امسال برای کتابفروشان که نخستین‌بار حضور پیدا کردند در نظر گرفته شده است. از مبلغ ۴۵ میلیارد تومان تا سقف ١٠ میلیارد تومان برای کتابفروشان اختصاص پیدا کرده است. البته این به نظر بازدیدکنندگان بستگی دارد که از کجا خریداری می‌کنند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب افزود: تعداد رایت تبادل شده توسط بخش خصوصی درحال انجام است البته فرایند تبادل رایت کار یک نمایشگاه نیست و مذاکرات متعددی صورت می‌گیرد. ما در خانه کتاب و ادبیات در این خصوص به این دلیل که سازوکار نظارتی وجود ندارد، تنها اسناد بررسی می‌کنیم. جانمایی آژانس‌های ادبی در بخش ناشران بین‌الملل است که امیدوارم فعالیت بیشتری داشته باشند.