۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بسیج » رسانه ها » نیروهای مسلح
  • شناسه : 17368
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
  • ارسال توسط :
بسیج رسانه خانه امنی برای اصحاب رسانه است
بسیج رسانه خانه امنی برای اصحاب رسانه است

بسیج رسانه خانه امنی برای اصحاب رسانه است

رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بیش تر در جامعه باید از فضای شک و تردید دور باشند.

** گفت و شنود: آرش شایسته نیا

رییس بسیج رسانه استان قزوین جوانی مودب ، متین و دوست داشتنی است. سعه صدر بالایی دارد و لااقل برای من که چند باری درباره داوری جشنواره های رسانه ای استان که او متولی برگزاری آن بوده است یا در ترکیب داوران جشنواره نقش مهم و بارزی داشته است ، تند روی کرده و خشن حرف زده ام به اثبات رسیده است . شاید این بردباری و صبوری حاصل تحصیلات و تحقیقات او در رشته روان شناسی باشد .

محمد کشاورز ، درجه سرهنگی دارد . دوره ابتدایی خود را در دو دبستان صادقین و شهدای حیدری پشت سر گذاشته ، مقطع تحصیلی راهنمایی را در مدرسه راهنمایی کارتن البرز تمام کرده و از دبیرستان بخارایی در رشته علوم انسانی دیپلم گرفته است . مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی کودکان استثنایی از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده ودانشنامه کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در رشته روان شناسی تربیتی اخذ کرده است . به بهانه هفته بسیج و در فضای مجازی  با او به گفت و شنود نشستیم .

* از این که وقت گذاشتین و در این گفت و گو شرکت کردین ، ممنون و سپاسگزارم. هفته بسیج مبارک ! به عنوان اولین سوال از ورود به سپاه برامون بگید ؟

به نام خدا. من هم هفته بسیج رو به همه بسیجیان و به همه ملت ایران که بسیجی هستند ، تبریک میگم. بنده پس از پایان تحصیلم در مقطع کارشناسی وارد سپاه شدم . البته در دوران دانشگاه به دلیل این که در بسیج دانشگاه فعال بودم ، در ترم آخر از طرف وزارت دفاع برای جذب بنده و دو نفر از دیگر دوستان دعوت صورت گرفت و چند مرحله از گزینش را هم در تهران طی کردم ، ولی به دلیل صحبت ها و اصرار یکی از همکاران گزینش سپاه قزوین که برای تحقیق در مورد یکی دیگر از همکلاسی های دوران دبیرستانم به درب خانه ما آمده بود و هم چنین مشورت با چند دوست مطلع و مورد وثوق ، از حضور در وزارت دفاع منصرف شدم و با افتخار به سپاه پیوستم. جالب این که بنده در اواسط بهمن ماه ۸۰ از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و در آخر فروردین ماه ۸۱ در سپاه استخدام شدم. یعنی به سرعت و دوماهه کارهای گزینشی ام انجام شد.

* چه تعریفی از بسیج دارین ؟

یکی از بهترین تعاریفی که از بسیج دیده ام این است که : بسیج ، یعنی حضور بهترین ، با نشاط ‌ترین و با ایمان‌ترین نیروهای عظیم ملت در میدان‌هایی که برای منافع ملی و برای اهداف بالا، کشورشان به آنان نیاز دارد. همیشه بهترین ، خالص‌ترین ، شرافت‌مندترین و پرافتخارترین انسان‌ها، این خصوصیات را دارند.

 بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضراند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه‌گذاری کنند که آسان هم نیست.

*اگر عضو سپاه نمی شدید چه شغلی انتخاب می کردید ؟

البته بنده سپاه را یک شغل نمی دانم و خدا را بسیار شاکرم که این توفیق بزرگ را نصیبم کرد تا با پوشیدن لباس پاک و مقدس سبز سپاه که بر تن بزرگ مردان این سرزمین بوده است خود را سربازی بسیار کوچک و ناچیز در لشکر یاران امام زمان(عج) بدانم. باور کنید و این را خالصانه عرض می کنم ؛ اصلا دلم نمی خواهد به این فکر کنم که اگر در سپاه نبودم چه شغلی را انتخاب می کردم.

* جنگ نرم چیست و چطوری میشه  دراین جنگ پیروز شد ؟

 جنگ نرم به هرگونه اقدام نرم ، روانی و تبلیغات رسانه ای كه جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شكست وا می داره تعریف میشه . جنگ روانی ، جنگ سفید ، جنگ رسانه ای ، عملیات روانی ، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و… از اشكال جنگ نرمه. در علوم نظامی هم از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی استفاده شده  و حتی در علوم سیاسی هم می توان به واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیراً به واژه انقلاب رنگین اشاره كرد.

دقت کنیم ؛ در تمامی اصطلاحات بالا هدف مشترك تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر بدون استفاده از راه های نظامی است.در یك تعریف كامل تر جنگ نرم یك اقدام پیچیده و پنهان متشكل از عملیات های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در كشورهای هدف است.

گسترش دامنه و شمول فعالیت‏های فرهنگی ، افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان ، ایجاد راه‏های مشروع برای ارضاء نیازهای مردم ، استفاده از دیپلماسی عمومی ، استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیت‏ها، عملیات روانی متقابل و آگاهی‏ بخشی عمومی، برخی راه‏ های مقابله با جنگ نرم است که در جوامع علمی مطرح می شود. مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا در این زمینه فرمایشات راهگشا و ارزشمندی دارند ، از جمله : دراین جنگ نرم،کافی است هواداران جبهه حق بیدارباشندو بیکار ننشینند چراکه زبان حق همیشه مؤثرتراز زبان باطل است ، در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود ، برای مقابله اصولی و برنامه ریزی شده با این تهاجم دشمن، لازم است مدیریت متمرکز و هدایت کننده ای در امور فرهنگی به وجود آید .

* تعریف شما از شهادت؟

 شهادت! شهادت مرگ در راه خدا و ارزشهاست . قطعا روحیه شهادت طلبی مردم به خصوص جوانان، تداوم انقلاب اسلامی را پابرجا و تضمين می کنه و به همين دليل، ملت بزرگ ایران را شهادت آسيب ناپذير می سازد.

* نگاه و تعریف تون از شهید سرافراز و همیشه زنده ، شهید حاج قاسم  سلیمانی؟

بهترین تعریف را کسی می تواند ارائه کنه که شهید سلیمانی را با تمام وجود می شناخت . مقام معظم رهبری در باره این شهید بزرگوار فرمودند: سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت.

سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) بود. این شهید عزیز همه‌ عمر خود شان را به جهاد در راه خدا گذراندند . شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود.

جهاد سردار شهید قاسم سلیمانی جهاد بزرگی بود و خداوند نیز شهادت او را شهادت بزرگی قرار داد. حاج قاسم باید همین‌جور به شهادت می‌رسید. خوشا به‌حال حاج قاسم که به آرزویش رسید، او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت . حاج قاسم داغدار رفقای شهیدش بود. مردم قدر سردار شهید قاسم سلیمانی را دانستند و این ناشی از اخلاص است؛ این که دلها این جور همه متوجّه می شوند، نشان‌دهنده‌ی این است که یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت، مرد بزرگی بود.

* خداوند رحمتشون کنه . روح پاک این شهید عزیز با امام حسین (ع) محشور باد . بریم به حوزه رسانه ها . به نظر تون یک رسانه خوب چه ویژگی هایی داره؟

رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بیش تر در جامعه باید از فضای شک و تردید دور باشند و با مردم و مسئولین صحبت کنند. الحمدلله مردم ما بسیار فهیم و با درک بالا هستند و کار خوب و بد و خبر واقعی و کذب ویا خبر جنجالی را به خوبی ازهم تشخیص می‌دهند. رسانه‌ای در طول مسیر فعالیت خود می‌تواند موفق باشد و مخاطبان زیادی را کسب کند که به درک مردم اهمیت بده ؛ واقع گرا و صد البته امانتدار باشد.

قطعا حفظ آرامش جامعه یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف رسانه‌هاست . بی شک در یک جامعه ناآرام نمیشه انتظار رشد و تعالی داشت؛ به همین دلیل در انعکاس هر مطلب و موضوعی باید همه جوانب بررسی و سنجیده بشه تا مصلحت مردم و منافع ملی فدای سلایق شخصی و یا اختلاف نظرها نشود.

من فکر می کنم که  جامعه ما به این سمت پیش می‌رود که اطلاعات خود را از رسانه‌های معتمد و متعهد که البته واقع گرا و واقع بین نیز ستند دریافت کند. تحلیل نویسی و تحلیل کردن مسائل روز کشور و سیاست خارجی و اخبار بین الملل توسط رسانه‌ها مهم است و بعد روشنگری و بیان تحلیل محور اخبار، باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد و نکته مهم آخر این که رسانه‌ها و خبرنگاران باید کاستی‌ها و مشکلات را به مسئولان منتقل کنند.

* بسیج رسانه در چه تاریخی و با چه هدفی تشکیل شد ؟

بسیج رسانه در سال ۱۳۹۱ در تهران و یک سال بعد در قزوین راه اندازی شد. ظرفیت‌سازی در جامعه رسانه‌ای برای جذب حداکثری و تحقق بسیج ده‌ها میلیونی ، ایجاد انسجام و تقویت هویت جمعی بین اصحاب رسانه در راستای پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی از اهداف مهم تشکیل این سازمان است.

بسیج رسانه تلاش بر این دارد تا فصل مشترکی برای تعامل و هماهنگی رسانه‌ها باشد. در بیان اهمیت موضوع رسانه ، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: امروز در مواجهه با دشمن باید ابزار مقابله با دشمن را شناخته و از همان ابزار ‌استفاده  کنیم، در حال حاضربا توجه به هجمه وسیع دشمن برای القای فرهنگ غرب و غربگرایی، رسانه سنگر مقدم در مقابله با تهاجم فرهنگی است و از وظایف خطیر بسیج رسانه این است که انقلاب اسلامی را فراتر از مرزهای کشورمان بدانیم و صدای انقلاب اسلامی را به گوش تمام جهانیان برسانیم.

* از برنامه های آینده بسیج رسانه چه خبر؟

یکی از برنامه های آتی بسیج رسانه در سال ۹۹ برگزاری پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر است . هدف از برگزاری جشنواره صرفا ایجاد یک فضای رقابتی بین اصحاب رسانه نیست بلکه توسعه، تعمیق و نهادینه سازی گفتمان انقلاب اسلامی،تولید محتوای مورد انتظار جشنواره توسط رسانه ها ، ایجاد فرصت نقش آفرینی برای اصحاب رسانه ی دغدغه مند ، حساس کردن مسئولان برای حل معضلات و آسیب های اجتماعی و نیز جریان سازی رسانه ای برای ارائه راهکارها، از اهداف مهم این رویداد بزرگ فرهنگی و رسانه ای بوده است  و جا دارد کلیه نهادها و سازمان های مرتبط با محورهای یاد شده با توجه به دیدگاه های فنی و میدانی خبرنگاران از نتایج این آثار بهره برداری لازم را نمایند.

محورهای جشنواره :۱-جهش تولید و اقتصاد مقاومتی ۲- مبارزه با آسیب های اجتماعی ۳- بصیرت و دشمن شناسی ۴- کرونا و کمک مومنانه ۵- چهل سالگی دفاع مقدس ۶- دست آورردهای انقلاب اسلامی ۷- بسیج و حوزه های اقدام ۸- امید آفرینی ۹- مبارزه با تروریسم و خروج آمریکا از منطقه ۱۰- مسائل صنفی خبرنگاران و اصحاب رسانه ۱۱- عدالت خواهی و مطالبه گری ۱۲- نقش مشارکت های عمومی در ارتقاء امنیت اجتماعی۱۳- فرهنگ شهرنشینی و حقوق شهروندی .

قالب های جشنواره :۱-فیلم کوتاه (ویژه شبکه های اجتماعی) ۲- خبر  3- گزارش ۴- مصاحبه ۵- تیتر ۶- مقاله و یادداشت ۷- عکس  8- کاریکاتور  9- اینفوگرافیک  10- موشن گرافیک . اهالی محترم رسانه استان می توانند حداکثر ۶ اثر که در فاصله زمانی آذر ۹۸ تا ۱۵ آذر ۹۹ در یکی از نشریات سراسری ، نشریات استانی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری منتشر شده باشند، از طریق پیام رسان واتساپ به شماره ۰۹۱۰۰۹۱۳۹۵۰ و یا به آدرس دبیرخانه : قزوین ، شهرک کوثر ، خ. شهید رجبعلی(اندیشه) ، نبش خ. ابوذر غفاری ، پ ۹ ، سازمان بسیج رسانه استان قزوین ارسال کنند.

* بسیج رسانه در این دوران سخت کرونایی حضور خوب و پر رنگی داره . اقدامات بسیج رسانه را در دوران کرونا تشریح کنید ؟

نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سالن جلسات اقشار سپاه استان / پیگیری مستمر از رسانه ها جهت تولید محتوای مناسب و مورد نیاز و جلوگیری از ایجاد جو یاس و ناامیدی/ هماهنگی برای ضدعفونی و گندزدایی از دفاتر رسانه های استان با همکاری گروه جهادی بسیج دانشجویی/  هماهنگی جهت تهیه و توزیع بسته بهداشتی برای خبرنگاران با همکاری خانه مطبوعات:(تهیه ۷۰بسته بهداشتی شامل ۲ بطری محلول ضد عفونی ، ۵ جفت دستکش ، ۵ عدد ماسک و ۲ برگ پوستر اطلاع رسانی ) با مساعدت معاونت بهداشت و درمان سپاه استان ، بسیج ادارات و بسیج دانشجویی/ ارسال محتوای تخصصی در صفحات شخصی خبرنگاران / برگزاری نشست رسانه ای به صورت مجازی و از طریق لایو اینستاگرام با سخنرانی دکتر احمد قدیری ابیانه با موضوع «بیوتروریسم آمریکا در ایران» / بازدید و اهداء بسته بهداشتی ( یک عدد محلول ضد عفونی(مرغوب) ، ۷ عدد ماسک سه لایه، ۷ جفت دستکش جراحی) به برخی از رسانه های فعال در امر مقابله با ویروس کرونا / برگزاری جشنواره رسانه ای سیمرغ های سپیدبال با همکاری شهرداری ، ارشاد و علوم پزشکی / پویش در خانه بمانیم / پویش من ماسک میزنم و… از جمله برنامه های بسیج رسانه استان بوده است.

* تا به امروز بسیج رسانه استان از رسانه ای شکایت کرده ؟

خیر .بسیج رسانه دوست ، مامن و ماوای رسانه هاست و خانه امنی برای اصحاب رسانه است.

* تاامروز بسیج رسانه برای اخذ رضایت از شاکی رسانه ها پیش قدم بوده است؟

بله . چند مورد مشکلی که برای برخی خبرنگاران ایجاد شده بود با پادرمیانی بسیج رسانه و البته بزرگواری شاکیان ختم به خیر شد ه. در پرونده یکی از هفته نامه ها و یکی از پایگاه های خبری هم اقدامات موثری از طریق پیگیری بسیج رسانه و هماهنگی با دستگاه های مربوطه اقداماتی داشته ایم . در زمینه حمایت حقوقی و قضایی هم از چند نفر از اصحاب رسانه نیز با هماهنگی بسیج حقوقدانان و دفتر حمایت حقوقی بسیجیان اقداماتی از سوی بسیج رسانه صورت گرفته است.

* پایگاه خبری وقایع خبری رو چگونه ارزیابی می کنید؟

وقایع خبری با این که تازه به جرگه رسانه های استان پیوسته اما داره کم کم به جایگاه واقعی خودش در بین رسانه ها نزدیک میشه . به نظرم وقایع خبری می تونه در آینده نزدیک مرجعی برای اخبار و محتواهای فرهنگی بشه .

* از این که در این گفت و گو شرکت کردین ، سپاسگزارم.