۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بهداشت » بهداشت و درمان » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 900
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
  • ارسال توسط :
۹۰ درصد مردم کشور دارای گروه خونی مثبت هستند
۹۰ درصد مردم کشور دارای گروه خونی مثبت هستند

۹۰ درصد مردم کشور دارای گروه خونی مثبت هستند

در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۵۱۸ هزار واحد خون اهدا شده است

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون، گفت: در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۵۱۸ هزار واحد خون اهدا شده است که از این میزان نزدیک به ۶۲ هزار نفر برای اولین بار موفق به اهدای خون شده اند.

وی افزود: طی این مدت استان های کردستان با ۸ درصد، مرکزی ۷ درصد و استان لرستان ۶و نیم درصد بیشترین میزان اهدای خون بانوان را داشته اند. بنا براین گزارش استان های سمنان با ۸۲ درصد، بوشهر با ۷۵ درصد و خراسان جنوبی با ۷۴ درصد بیشترین میزان شاخص اهدای مستمر را به خود اختصاص داده اند.

حاجی بیگی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۸ نزدیک به ۹۰۰ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمزفشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار و نیم درصد رشد نشان می دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: ۳۴ درصد از اهدا کنندگان خون در سه ماهه اول سال دارای گروه خونی O+بودند. دارندگان این گروه خونی با بالاترین فراوانی، بیشترین میزان اهدای خون در میان گروه های خونی را به خود اختصاص دادند. همچنین کمترین میزان اهدا مربوط به گروه خونی AB- با فراوانی یک درصد بود.

حاجی بیگی تاکید کرد: ۹۰ درصد مردم کشور دارای گروه خونی مثبت هستند و تنها ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند.

وی گفت: تخمین زده شده سالانه در دنیا ۱۷۷ میلیون اهدای خون صورت می گیرد که سهم کشور ما بیش از ۲ میلیون اهدای خون در سال است یعنی حدود ۲۰ درصد از کل خونهایی که در ۲۱ کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی اهدا می شود.