۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی
  • شناسه : 24456
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۵۳
  • ارسال توسط :
کلاهبرداری با ترفند ارسال پیامک از سامانه « ثنا»
کلاهبرداری با ترفند ارسال پیامک از سامانه « ثنا»

کلاهبرداری با ترفند ارسال پیامک از سامانه « ثنا»

سامانه ثنا قوه قضائیه به منظور ابلاغ شکوائیه و ابلاغ‌های قضایی و رسیدگی به امور دعاوی و قضایی راه‌اندازی شده است.

وقایع خبری/ اعضای سه باند که با ترفند «ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنا قوه قضائیه» حساب بانکی افراد را خالی می کردند از سوی پلیس فتا دستگیر شدند.
از مدتی قبل افراد زیادی با مراجعه به پلیس مدعی می شدند که از سامانه ثنا پیامکی با موضوع «ثبت شکایت بر علیه افراد» ارسال شده و در این پیامک از آنها خواسته شده برای اطلاع از مضمون شکایت مبلغ ۱۰ هزار تومان به شماره حسابی که عنوان شده واریز کنند.
شاکی‌ها که فکر می کردند این پیامک واقعی است به ادامه عملیات پرداخته اما غافل از اینکه  مجرمان سایبری با این ترفند آنها را به صفحات جعلی و درگاه جعلی بانک هدایت کرده و به محض دریافت اطلاعات حساب کاربر با سرقت اطلاعات شروع به برداشت غیر مجاز از حساب افراد می کردند.
سرهنگ «رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در تشریح این خبر گفت:  پس از شکایت‌های متعدد قربانیان این کلاهبرداری، کارشناسان پلیس فتا کار خود را برای شناسایی مجرمان سایبری آغاز کرده و سرانجام اعضای سه باند را که با فعالیت مجرمانه فیشینگ و با سوء استفاده از نام سامانه ثنا قوه قضائیه اقدام به ارسال پیامک‌هایی به طعمه‌های خود با موضوع «ثبت شکایت  علیه افراد» می کردند، طی یک اقدام فنی و عملیاتی مورد شناسایی قرار دادند  و پس از دستگیری با مجوز قضایی، متهمان ضمن مواجهه با ادله جرم به منظور پیگیری سیر مراحل قانونی پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
 این مقام انتظامی تصریح کرد: در مواردی هم دیده شده که این مجرمان با ترفندهای خاص مشخصات  افراد مانند نام و نام خانوادگی آنان را نیز در متن پیامک‌های ارسالی درج می کنند که شهروندان نباید به این گونه پیامک‌ها توجه کنند.
 معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا افزود: سامانه ثنا قوه قضائیه به منظور ابلاغ شکوائیه و ابلاغ‌های قضایی و تسهیل در امر رسیدگی به امور دعاوی و قضایی راه‌اندازی شده است و تمامی ابلاغ‌های این سامانه دولتی شبیه سایر سامانه‌ها با شماره‌های پوششی با نام سامانه ثنا صورت می پذیرد.
وی  با اشاره به اینکه ارسال هرگونه پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن‌های شخصی و اپراتورهای مختلف تلفن همراه فقط شگردی برای کلاهبرداری افراد سود جو است، از هموطنان خواست که به این گونه پیامک‌ها و پیام‌های ارسالی مشابه توجه نکنند. همچنین هیچ سازمان یا ارگان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها به هیچ عنوان درخواست واریز وجه نقد نمی کند و در صورت مواجه شدن با هرگونه پیامک ثبت نام یا ابلاغیه واریز وجه یقین بدانند که این ترفندی برای کلاهبرداری است.