۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 35608
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
  • ارسال توسط :
کتاب «ممنوع الروج» منتشر شد
کتاب «ممنوع الروج» منتشر شد

کتاب «ممنوع الروج» منتشر شد

کتاب «ممنوع الروج»؛ روایت اعزام یک مدافع حرم اثر محمد حکم‌آبادی منتشر شد.

شجره مدافعان حرم، درختی است که ریشه آن را انقلاب اسلامی و تنه آن را سلیمانی‌ها و همدانی‌ها و شاطری‌ها تشکیل داده‌اند. این درخت امروز تنومند شده؛ پر از میوه‌های ریز و درشت، پر از شاخه، پر از ساقه و گره و جوانه، پر از برگ شده است. همه دست هم را گرفته‌اند تا این شجره، سرسبز و سرپا باشد.
هر برگ روایتی دارد: یکی تلخ، یکی شیرین. گاهی بغضشان فریاد می‌شود و گاهی سرپوشیده می‌میرد؛ روزی دسته‌جمعی می‌خندند، شبی با دل‌واپسی گریه می‌کنند؛ در عملیاتی حماسه‌ساز می‌شوند و در کمینی گرفتار؛ یکی پشت دوشکا ایستاده، یکی پای دیگ ناهار؛ یکی پشت ضدهوایی نشسته، یکی پشت وانت آب‌رسانی. هرکدام روایتی دارد؛ هم آن‌که شهید یا اسیر شده، هم آن چشم‌انتظاری که برای دفاع از حرم ثبت‌نام کرده و هنوز روی نیمکت ذخیره، منتظر خبر اعزام است. هر روایتی بالاوپایین خودش را دارد و کنار هم تصویر کاملی از پازل را به رخ می‌کشند.
کتاب پیشِ‌رو تکه‌ای از این پازل هزارتکه است؛ تکه‌ای که تلاش کردیم غبار رویش را بتکانیم؛ تکه‌ای که قصۀ جنگ را روایت می‌کند؛ جنگ جوانی ۲۷ساله با ناامیدی و خستگی و بلاتکلیفی، برای رسیدن به سوریه و دفاع از حرم؛ جنگی که فیل‌افکن است و می‌تواند هرکسی را از پای دربیاورد. کافی است کمی سستی کند.

در برشی از این کتاب می‌خوانیم:

کتاب «ممنوع الروج» منتشر شد

«یکی‌یکی اسم‌ها را می‌خواندند تا از گیت رد شویم. توی دلم مداحی نریمانی را می‌خواندم: «منم باید برم، آره برم سرم بره / نزارم هیچ حرومی طرف حرم بره….» گاهی هم ذکر می‌گفتم؛ مخصوصاً «یا زینب». اسمم را صدا کردند تا وارد گیت شوم و تمام. گذرنامه‌ام را تحویل دادم تا پلیس گذرنامه مهر خروج از کشور را بکوبد. گذر را برد زیر نور قرمز اسکنر، مهر را آورد بالا که بکوبد توی گذرنامه؛ اما انگار چیزی گفت. گوش تیز کردم و سرم را بردم جلو.
_ آقای سجادی با شمام.
_ در خدمتم.
_ نمی‌تونی بری برادر. برگرد.
آب دهانم را قورت دادم و سرم را تکان دادم.
_ نمی‌تونم برم؟! برای چی؟!
_ ممنوع‌الخروجی.
_ من ممنوع‌الخروجم؟ من همۀ کارهام درسته آقا! ممنوع‌الخروجی برای چی؟ یه بار دیگه بزن.»
بنابرین گزارش، کتاب «ممنوع الروج»؛ روایت پرفراز و فرود اعزام یک مدافع حرم که تحقیق آن برعهده اسماعیل هاشم‌آبادی بوده و محمد حکم‌آبادی آن را تدوین کرده است.
انتشارات «راه یار» این کتاب را در ۲۱۶صفحه، شمارگان یکهزار نسخه منتشر کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «ممنوع الروج» را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.