۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 32269
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
  • ارسال توسط :
کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان» منتشر شد
کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان» منتشر شد

کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان» منتشر شد

این کتاب در حوزه حضور اجتماعی بانوان به بررسی نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، فمینیسم اسلامی و ریشه‌های آن، خلاء نگاه توحیدی در مسئله اصلی فمینیسم پرداخته است.

کتاب «جهاد اجتماعی زن مسلمان ضرورت گفتمان سازی و بسترسازی» نوشته عاطفه موسوی توسط روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده منتشر شده است.

این کتاب در چهار فصل با عناوین نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، نگاهی به رویکردهای رقیب یا نیمه همسو، قدم‌های پیش رو در خصوص ارتقای نقش اجتماعی زن مسلمان ایرانی و نظم بخشی ولایی (حکمرانی ولایی) در حوزه حضور اجتماعی بانوان به بررسی نظام شخصیت اجتماعی زن مسلمان، فمینیسم اسلامی و ریشه‌های آن، خلاء نگاه توحیدی در مسئله اصلی فمینیسم پرداخته و در نهایت نگاه جامعی به انواع طیف‌های زنان دارای فعالیت‌های اجتماعی، طراحی شرایط کاری متناسب با شخصیت زن مسلمان، عوامل تربیتی مؤثر در شکل گیری نظام شخصیت اجتماعی زن و استفاده از ظرفیت زنان در درون زایی اقتصادی همچنین بیدارسازی و کاربرد عاطفه اجتماعی به جای قراردادهای اجتماعی و تعیین شاخص‌های متناسب پرداخته است.

در معرفی این کتاب آمده است:

«شاید به دلیل غلبه همین نگاه‌های تفریطی است که بعد از گذشت حدود چهل سال از انقلاب اسلامی، لااقل در میان بخشی از متدینین و حتی فضلا، حضور اجتماعی زنان به عنوان یک ضرورت پذیرفته نشده است و موضوع جهاد اجتماعی زنان مسلمان نه تنها پیش تر توسط آنها طرح نشده، بلکه همچنان هضم آن برایشان دشوار است. این فضای مبهم و حتی منفی در این حوزه در شرایطی همچنان تداوم یافته است که رهبر انقلاب از جهاد اجتماعی زنان به عنوان یک دستاورد نگاه انقلابی برای جهانی شدن و شکستن بن بست‌های بزرگ یاد می‌کنند که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان دست خواهد برد.

به عقیده نویسنده، روشنگری در جهت رفع این تفریط از دو جهت حائز اهمیت است. نخست آنکه، بدون این روشنگری و موضع گیری صریح نمی‌توان به برداشتن قدم‌های استوار علیه فرهنگ افراطی غرب امیدوار بود و وجود ابهام و چندگانگی در بدنه‌ای که باید علیه تفریط جهانی برنامه ریزی کند، سبب می‌شود تا این بدنه نتواند به رقیب پر سرعت خود نزدیک شده و راهبردی مناسب در برابر وی اتخاذ کند. جهت دیگری که اصلاح این نگاه تفریطی را ضروری می‌سازد، ایجاد حرکتی قوی به منظور اجتناب از اکتفا به توصیف و آسیب شناسی وضع موجود با نگاهی تجویزی برای رسیدن به وضعیت مطلوبی است که رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم می‌کنند.