۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 21302
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
  • ارسال توسط :
کتاب ؛ میهمان بدون ماسک نوروزی
کتاب ؛ میهمان بدون ماسک نوروزی

کتاب ؛ میهمان بدون ماسک نوروزی

مردم سال 1399 را مثل هزار و398 سال قبل از خود تمام کردند و به تاریخ سپردند و امیدوارانه سال 1400 را آغاز می نمایند .

آرش شایسته نیا

مردم در سال۱۳۹۹ شاهد رویدادهای تلخ و سختی بودند که تجربه هریک از آن ها نفس را در سینه حبس می کند . ویروس کرونا در این سال جان عزیز هزاران نفر را در ایران گرفت و خانواده های بی شماری را همانند سایر نقاط مختلف جهان داغدار عزیزان خود کرد . این ویروس منحوس تاجدار که گویی قصد براندازی جامعه جهانی را در سر می پروراند ؛ اقتصاد کشور را هم نشانه گرفت تا ضربه های سهمگین تری را بر پیکره جهان وارد نماید و تا آن جا به پیش روی خود ادامه داده است که بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشانده و هزاران نفر را در بخش های اقتصادی از کار بی کار کرده است که یکی از همین بخش ها ، بخش صنعت چاپ و نشر کتاب است. با این همه اما مردم سال ۱۳۹۹ را مثل هزار و۳۹۸ سال قبل از خود تمام کردند و به تاریخ سپردند و امیدوارانه سال ۱۴۰۰ را آغاز می نمایند .

اگرچه ویروس کرونا مانع از برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال گذشته شد و بسیاری ازعلاقمندان به کتاب و کتابخوانی را از لذت خرید و مطالعه تازه های نشر ناشران محروم کرد  اما برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن ماه تا حدودی توانست این خلا را جبران نماید .

همچون سال گذشته ” وقایع خبری” به سراغ علاقمندان به کتاب و کتابخوانی رفته است تا از نگاه و منظر آنان کتاب های خواندنی را به شما مخاطبان معرفی نماید تا در ایام خانه نشینی تحمیلی کرونا به مطالعه این کتاب ها بپردازید . باهم بخوانیم .

* حسین صدری نیا- مولف و پژوهشگر علوم قرآنی

حسین صدری نیا دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی است و تاکنون بیش از بیست عنوان کتاب پژوهشی با موضوع ارتباطات تکوینی  و تشریعی  را تالیف و منتشر کرده است که به عنوان نمونه می توان به کتاب های ارتباط انسان با هستی ، عالم صلب و ترائب ، عالم برزخ ، عالم جنینی ، ارتباط انسان با گذشتگان وآیندگان (تکوینی وتشریعی) و… اشاره کرد.او پیش از بازنشستگی سر ویراستار، رئیس اداره انتشارات و مدیر داخلی فصلنامه علمی- پژوهشی مجلس و راهبرد در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بوده است

او برای تعطیلات نوروزی مطالعه کتاب وزین ” مثنوی معنوی” مولانا جلال الدین محمد بلخی با مقدمه و شرح حال بدیع الزمان فروزانفر و بر اساس نسخه رینولد نیکسون را که از سوی نشر راستین چاپ و منتشر شده است ، پیشنهاد می کند  و می گوید : ” برایم پایه تاسف بود که چرا بیگانگان زودتر از خود ما به اهمیت و جایگاه این قبیل آثار در تمدن بشری پی برده اند و البته این غفلت صرفا به آثار مولوی اختصاص ندارد . همین امروز هم غربی ها بهتر از خود ما مولوی را می شناسند و به همین دلیل ترجمه آثار او برای سالیان متوالی در زمره کتاب های پرفروش در آمریکا و اروپا است ” .

صدری نیا کتاب خوب را کتابی می داند تا بتواند انسان را بیدار کند ، بر علم و دانش و آگاهی او بیافزاید و دامنه بینش و نگرش او را فراتر ببرد .

او جمله طلایی  کتاب ” مثنوی معنوی” را این دو بیت می داند :

پس ترا هرلحظه مرگ و رجعتی است / مصطفی فرمود دنیا ساعتی است

هر نفس نو می شود دنیا و ما / بی خبر از نو شدن اندر بقا 

* حسن لطفی – قصه نویس ، منتقد و مدرس سینما

حسن لطفی قصه می نویسد . فیلم می سازد . درس سینما می دهد و در کنار همه این ها منتقد است . اگر نقدهای او را در مجله ها ی کشوری خوانده و یا در برنامه های تلویزیون دیده باشید به خوبی گواهی خواهید داد که او منتقد منصف است . اگر در نقد خود به نقاط ضعف اثری تاکید می کند ، از گفتن خوبی های اثر غافل نمی شود . از آثار او می توان به کتاب های روایت دوم ، با خیال ها و بی خیال ها ، و… اشاره کرد .

لطفی در پاسخ به این سوال که برای تعطیلات عید چه کتابی را برای مطالعه پیشنهاد می کنید ؟  می گوید : ترجیح می دهم به جای یک کتاب سه کتاب خوب را معرفی کنم که تازه خوانده ام . رمان « ساکن خیابان بهشت » نوشته مریم رجبی ( ناشر هیلا ) ، « خاطرات نسل آخر» که خاطرات جواد مجابی است و نشر ثالث چاپ کرده و « هفتاد و پنج سال اول » نوشته محسن آزرم که در باره بهمن فرمان آرا است و نشر چشمه چاپ کرده است.

این مدرس سینما دلیل انتخاب این سه کتاب را درلذتی می داند که از مطالعه هر سه کتاب برده است . او ادامه می دهد : ” ساکن خیابان بهشت رمان خواندنی و اجتماعی از یکی از نویسندگان خوب قزوینی خانم دکتر رجبی است . کتاب خاطرات نسل آخر هم  خاطراتی صمیمی و مهم از فرهنگ ، هنر و هنرمندان ایران است که در آن از هنرمندان هم عصر دکتر جواد مجابی ، شاعر ، نقاش ، نویسنده و محقق قزوینی  و زادگاهش قزوین بیان می شود . کتاب محسن آزرم هم مصاحبه مفصلی با بهمن فرمان آرا است که در آن داقت و پرهیز از غلو آنرا جذابتر کرده است . در این کتاب هم می توانیم شرایط فیلم سازی در ایران را از سال های دور تا امروز با تکیه بر فیلم های بهمن فرمان آرا دریابیم.

نویسنده کتاب ” با خیال ها و بی خیال ها ” درپاسخ به این سوال که یک کتاب خوب دارای چه ویژگی هایی است ؟ می گوید :  سوال تان کلی است . هر کتابی با توجه به نوعش ( رمان ، شعر ،نقد ، تاریخ ، دین ، سیاست و…) ویژگی های خاص خودش را دارد . اما اگر کلی بخواهم بگویم کتاب خوب، کتابی است که در آن از دروغ گویی، بد اخلاقی ، نان به نرخ منافع خود و جمع خوردن ، تهمت زدن ، ستایش ظلم و ظالم ، ستیز با باورهای دینی و تخریب عقاید دیگران ( تخریب و فحش و ناسزا نه نقد ) و …. خبری نباشد .

لطفی در ادامه جمله های طلایی سه کتابی را که پیشنهاد می دهد را برای مان می خواند :

– کتاب ساکن خیابان بهشت : نه من نمی دانم . اگر می دانستم که سر به بیابان نمی گذاشتم .

– کتاب خاطرات نسل آخر : حافظه تاریخی ما با این نگفتن ها و راز پوشیدن ها دچار اختلال شده و در اغلب موارد کار به حدس و گمان کشیده است . 

– کتاب هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان آرا: سخت ترین فیلمی بود که داشتم می ساختم . تمامش نکردم . شنیدن آن حرف ها ، آن داستان های واقعی ، برایم آسان نبود . فکر کردم فیلم مستند جواب این همه سختی نیست .  

* محمد حسین اسماعیلی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین

دکتر محمد حسین اسماعیلی پس از استعفای حجت الاسلام حسینی ، سکان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین را به دست گرفته است . اگرچه بسیاری از سیاسیون استان موافق ورود او به استان نبوده و در محافل خصوصی و عمومی مخالفت خود را آشکارا بیان می کردند اما او توانست در مدت کوتاهی و با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری ، توانمندی و مدیریت خود را به اثبات برساند .

اسماعیلی که زمستان سال گذشته دو عنوان از کتاب های خود را به بازار کتاب عرضه کرده است ، رمان « خون خورده » اثر مهدی یزدانی خرم را جهت مطالعه در ایام تعطیلات نوروزی معرفی می کند و معتقد است : ” یزدانی خرم ” تاریخ را به گونه ای متفاوت روایت می کند . سبک روایت او نه مثل کتاب های تاریخ است نه مثل رمان های کلاسیک . به نوعی می توان گفت به تمام گوشه و کنار تاریخ سرک می کشد و در مجموع تجربه خوبی برای خواندن یک رمان پر تحرک ایرانی است “.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین  دلیل انتخاب این کتاب را جذابیت و کشش ، تصویر سازی و قوت عنصر خیال ، محتوا ، نگارش و ویرایست مناسب ، سرگرمی و آموزش توامان و ایجاد رضایت در خواننده می داند . او جملات طلایی این کتاب را ” جبر تاریخ رو دست کم نگیر…ما تاریخ رو تماشا می کنیم . خودت هم قاتیشی . مگه می تونی منکرش بشی ” می داند.

* حسن شکیب زاده – مولف و پژوهشگر دفاع مقدس

استاد حسن شکیب زاده پیش از آن که مولف و پژوهشگر دفاع مقدس باشد روزنامه نگاری حرفه ای است که تاکنون توانسته است روزنامه نگاران خوبی را تربیت و وارد عرصه  و حرفه روزنامه نگاری نماید تا آن جا بسیاری از شاگردان او هم اکنون در رسانه های معتبر کشوری مشغول فعالیت بوده و در کسوت صاحب امتیاز ، مدیر مسوول ، سردبیر و یا حتی دبیر سرویس مشغول فعالیت هستند .

شکیب زاده در ماه های پایانی سال گذشته کتاب ” الضاریان ” را که انتشارات رویای آبی آن را چاپ و منتشر کرده بود ، روانه بازار کتاب کرد . ازجمله کتاب های شکیب زاده می توان به کتاب های : نماد ایثار ، خط ایثار ، تسبیح ابوترابی ، تسبیح رجایی ، میوه چین ، فصل پرواز ، آقا جون ، ماندگاران و… اشاره کرد.

استاد شکیب زاده درپاسخ به این سوال که چه کتابی را برای مطالعه در ایام تعطیلات نوروزی به مخاطبان “وقایع خبری” معرفی می کنید ، می گوید : با توجه به این که شیوع ویروس کرونا باعث شده تا رفت و آمدها و دیدارهای دوستان و بستگان طی یک سال گذشته کم تر شود و از آن جایی که فرا رسیدن نوروز بهانه خوبی برای با خبر شدن از حال همدیگر است ، به نظرم بهترین کار این است که با یک برنامه تعریف شده تصمیم بگیریم در ایام نوروز حداقل با تماس تلفنی جویای حال و احوال آنان باشیم  با همه این ها از آن جایی که مطالعه کتاب باید به طور مستمر در برنامه خانواده ها باشد ، کتاب “الضاریان ” را با نویسندگی خودم که در سال گذشته و توسط انتشارات رویای آبی منتشر شد را پیشنهاد و معرفی می کنم .

وی درباره دلیل انتخاب این کتاب می گوید : کتاب الضاریان سرگذشت و خاطرات یکی از رزمندگان دفاع مقدس است که پیکر مطهر ش سال ها مفقود بود و سر انجام هک پس از ده سال مشتی از استخوان هایش را تحویل خانواده اش دادند . شهیدی که آرامگاهش همانند همه شهدا ، معبدی برای شیفتگان و علاقمندان به شهدا شده است . البته اگرچه در طول سال و در قالب مناسبت هایی از این عزیزان یاد می شود ، اما علی رغم همه مشکلات و گرفتاری هایی که مردم مان دارند ، بد نیست در این ایام و با خواندن این کتاب به یاد آوریم جای خالی عزیزانی را که سال های نوروز را در سنگرهای دفاع از عزت و سربلندی این مرز پر گهر گذراندند و پس از شهادت خیل عظیمی از آنان ، بازماندگانشان هرساله درایام نوروز فقط به مرور خاطرات شان بسنده می کنند .

مولف کتاب الضاریان درباره بارزترین ویژگی یک کتاب خوب می گوید : بارزترین ویژگی یک کتاب خوب این است که وقتی شروع به خواندن آن می کنی دوست نداشته باشی کتاب را کنار بگذاری و تا آخرش بخوانی ضمن این که از رضایتمندی خواننده در پایان خواندن یک کتاب خوب هم نباید غافل شد . رضایتمندی ای که باعث شود خواننده ، خواندن آن کتاب را به دیگران هم پیشنهاد کند .

شکیب زاده جمله طلایی این کتاب را برای مان می خواند : ” خنده تلخی کردم و برایشان توضیح دادم که نام اصلی این شهید « انصاریان » است و به اشتباه روی قبر نوشته شده « الضاریان » و جالب این جا بود که حدود بیست سال از قدمت این سنگ می گذشت و هیچ کس ، حتی خانواده شهید هم تا آن روز به این موضوع دقت نکرده بودند “.

* سید محمد حسین ابوترابی – شاعر

 سید محمدحسین ابوترابی متولد دومین ماه بهاری ،اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۵ در قزوین است. مجموعه شعرهای « سرود سرخ سپیدار» و «عباس‌های زینب» دو مجموعه شعر از شعرای قزوین درزمینۀ‌ شعر پایداری است که توسط او گردآوری شده است. این شاعر جوان توفیق شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب را دارد و از آثار او می‌توان به اینجا کلمات سبز و سرخ‌اند، «قطار در پیاده‌رو و  از آسمان برای زمین  اشاره کرد.

ابوترابی کتاب « گلستان سعدی » را جهت مطالعه در نوروز معرفی می کند . او معتقد است که گلستان هم حال و هوای بهار دارد و هم شامل پندها و اندرزهای اخلاقی مناسب است . این شاعر قزوینی ادامه می دهد : در این روزگار وانفسا که تلفن همراه و فضای مجازی ما را از هویت مان و زبان و ادبیات فارسی دور کرده است ، بسیار ضروری است که این کتاب همراه با اعضای خانواده خوانده شود .

ابوترابی درباره کتاب خوب معتقد است : کتاب خوب باید مطالب تازه و نو ارائه دهد . پیام انسانی و اخلاقی داشته باشد و اگر علمی است ، مستند و مستدل باشد .

او جمله  طلایی کتاب گلستان سعدی را بیت ” گل ، همین پنج روز و شش باشد / وین گلستان همیشه خوش باشد ” .

* حمید نیرومند – خوشنویس  

دکتر حمید نیرومند گواهینامه ممتاز خوشنویسی خود را در  1368، فوق ممتاز را ۱۳۷۳و استادی رادر سال ۱۳۹۲ از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده است . کسب عنوان نفر اول مسابقات خوشنویسی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ، نفراول جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان سراسر کشور ، نفر اول مسابقات خوشنویسی دانشجویان کشور های مسلمان جهان  برترین هنرمند جهان اسلام در پنجمین دوره مسابقات بین المللی کالیگرافی لاهور پاکستان ازجمله افتخارات او است  .

آثار استاد نیرومند  در کشورهای تاجیکستان ، بنگلادش ، امارات متحده عربی ، عربستان سعودی ، قطر، سوریه ، پاکستان  ، تایلند ، کویت ، قرقیزستان ، قزاقستان ، مالزی ، سنگاپور، ترکیه ، هند ، بوسنی وهرزگوین ، چین ، فرانسه ، ایتالیا به نمایش در آمده است. کتیبه های نستعلیق سردرب های نمای بیرونی موزه مرکزی کویت ، کتیبه های اتاق ایران شناسی دانشگاه بوعلی شهردوشنبه تاجیکستان ، کتیبه های اتاق ایران شناسی دانشگاه GCUایالت پنجاب پاکستان و کتیبه سر درب انجمن خوشنویسان لاهور پاکستان به خط نستعلیق اوست.

لوگوی ( نشانه ) پایگاه خبری وقایع خبری اثر ارزشمند دکتر نیرومند است .

دکتر نیرومند کتاب « چراغ سبزها » نوشته متیو مک‌ کانهی، هنرپیشه معروف برنده جایزه اسکار با ترجمه سمانه پرهیزکاری را جهت مطالعه در ایام نوروز معرفی می نماید که از سوی انتشارات ملیکان چاپ و منتشر شده است .

او درباره کتاب خوب می گوید : کتاب خوب از نظر من کتابی است که پاسخی برای سوال های امروزانسان داشته باشد و هر صفحه یا هر پاراگراف یا هر جمله آن پیام جدیدی را منتقل کند و انسان از خواندن آن به داشته های خود بیافزاید و با خواندن آن راهی برای زندگی بهتر پیدا کند .

او بخش خواندنی و طلایی این کتاب را برای مان می خواند : ” پنجاه سال است که در این زندگی ام . چهل و دو سال است که سعی می کنم معمای آن را حل کنم و سی و پنج سال است که از سر نخ هایی که برای حل آن پیدا می کنم یادداشت بر می دارم . یادداشت هایی درباره موفقیت ها ، شکست ها ، شادی ها و غم ها ؛ چیزهایی که باعث شگفتی ام شده اند و چیزهایی که به خنده ام انداخته اند . سی و پنج سال فهمیدن ، به خاطر سپردن ، تشخیص دادن ف جمع کردن و نوشتن چیزهایی که برایم تکان دهنده یا جذاب بوده است . این که چطور عادل باشم …چطور استرس کم تری داشته باشم . چطور خوش گذرانم . چطور کم تر به آدم ها آسیب بزنم … چطور آدم خوبی باشم … چطور چیزی را که می خواهم به دست آورم و چطور در زندگی به معنا برسم … چطور خود واقعی ام باشم “.

* آرش حاجی کریمی- رییس دانشگاه رجا

دکتر آرش حاجی کریمی ، دارای مدرک دکتری مدیریت ، عضو هیات علمی دانشگاه با بیش از دو دهه تجربه صنعتی و بیش از ۱۵ سال سوابق دانشگاهی در حوزه اقتصاد و صنعت با رویکرد توجه به نقاط قوت و نقاط‌ قابل بهبود صنعت کشور به خصوص در استان قزوین است . او هم اکنون ریاست دانشگاه رجا را برعهده داشته و از زمان قبول این مسوولیت توانسته است جایگاه علمی این دانشگاه را در کشور ارتقا بخشد.

دکتر حاجی کریمی کتاب « اثر مرکب » تالیف دارن هاردی  از انتشارات “نسل نو ادیش ” را جهت مطالعه در ایام تعطیلات نوروزی معرفی می کند .

این عضو هیات علمی دانشگاه جمله طلایی این کتاب را ” اقدامات کوچک اما پیوسته در یک بازه زمانی طولانی نسبت به تغییرات بزرگ اما کوتاه مدت ، نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت ” می داند .

* سید عبدالعظیم موسوی – مدیرمسوول موسسه فرهنگی ولایت

بیش تر روزنامه نگاران استان قزوین که پس از انقلاب کار روزنامه نگاری خود را آغاز کرده و اکنون در قزوین صاحب رسانه شده و یا به تهران رفته اند و در یکی از روزنامه های سراسری یا خبرگزاری ها مشغول کار شده اند  ، باید  خود را مدیون روزنامه ولایت بدانند که صاحب امتیازی و مدیرمسوولی آن را دکتر سید عبدالعظیم موسوی  برعهده دارد . مرد کار بلدی که علاوه بر مدیریت و راهبری روزنامه و موسسه چاپ و نشر ولایت ؛ در حوزه سیاست نیز توانمندی های خود را به اثبات رسانده است .

اهالی سیاست استان قزوین به خوبی واقفند که نقدها و تحلیل های جامع دکتر بسیاری از گره های بسته زمین مانده سیاست استان را باز کرده و روان سازی سیاسی در جریانات سیاسی استان را شکل داده است هرچند همین قلم گاهی اوقات کار دست او داده و پای او را به مراجع قضایی  استان باز کرده است .

دکتر موسوی کتاب « امیرکبیر » نوشته اقبال آشتیانی از انتشارات آتیسا را برای مطالعه در ایام نوروز معرفی می کند و دلیل انتخاب این کتاب را آشنایی با تاریخ معاصر و این که یک مصلح چگونه در دامن دیکتاتوری می تواند خدمات خیره کننده ارائه دهد ؛ بیان می کند .

او کتاب خوب را کتابی می داند که ذهن خواننده را به چالش بکشاند نه همه اطلاعات خواننده را نفی کند و نه تایید .

مدیر مسوول موسسه فرهنگی ولایت جمله طلایی کتاب امیرکبیر را برای مان می خواند : ” حتی گفت که اگر آشنا کردن مردم مشهد به وظایفشان ملتزم قتل بیست هزار نفر باشد او این حالت را بر تصرف شهر به وساطت خارجیان ترجیح می دهد “.  

* شهرام محسنی دفرازی- مدیرخبرصدا و سیمای استان البرز

شهرام محسنی دفرازی دانشجوی دکتری مدیریت کسب و کار است و هم اکنون به عنوان مدیر خبر صدا و سیمای استان البرز مشغول فعالیت است . او پیش از این به عنوان مدیر خبر ، کارشناس تحقیقات سیاسی ، تهیه کننده برنامه گفتگوی ویژه خبری و… در صدا و سیمای مرکز قزوین نیز سابقه فعالیت داشته است .

او مدرس دانشگاه علمی کاربردی و دوره های ضمن خدمت سازمان مدیریت و برنامه ریزی است و دارای مقاله های علمی – پژوهشی است . از محسنی دفرازی در اولین جشنواره شهروند نمونه استان قزوین به عنوان بهترین و پرکاربرد ترین گزارشگر مسائل اجتماعی قزوین تقدیر شد .

محسنی کتاب « غلط ننویسیم ( فرهنگ دشواریهای زبان فارسی ) » تالیف ابوالحسن نجفی را برای مطالعه در تعطیلات نوروزی معرفی می کند . او معتقد است سخن گفتن به زبان فارسی برای کسانی که که این زبان را از کودکی آموخته اند ظاهرا کار آسانی است . ما به همان سادگی که نفس می کشیم با دیگران نیز سخن می گوییم ؛ اما نوشتن به فارسی به این آسانی نیست . هنگامی که قلم به دست می گیریم تا چیزی بنویسیم غالبا درنگ می کنیم و با خود می گوییم : آیا ” آذوقه ” درست است یا ” آزوقه ” ؟ ” چمدان ” یا ” جامه دان ” ؟ کتاب حاضر برای جواب به این قبیل سوال ها نوشته شده است . مثلا ” تسری ” این کلمه در عربی به معنای ” خود را شجاع نشان دادن ” یا ابراز شجاعت کردن است  ولی در فارسی ، در چند دهه اخیر آن را غلط به معنی ” سرایت دادن ” یا ” سرایت کردن ” به کار می برند و بهتر است از استعمال آن پرهیز شود .

او ادامه می دهد : کتابی که پیش روی شما برای مطالعه قرار گرفته می تواند کمک کند تا فارسی رابهتر بشناسیم و از عبارت فارسی بهتر استفاده کنیم .

* مهدی نور محمدی – مولف و پژوهشگر تاریخ

مهدی نورمحمدی صاحب تالیفات متعددی در حوزه فرهنگ ، هنر و تاریخ است و از جمله آثار او می توان به مشاهیر قزوین ، حاکم قزوین در عصرناصری ، مشروطه به روایت کسروی ، عارف قزوینی ؛ نغمه سرای ملی ایران ، و… اشاره کرد.

نور محمدی در پاسخ به این سوال که چه کتابی را برای مطالعه در ایام تعطیلات نوروز به علاقمندان به کتاب معرفی می کنید ، می گوید : ” برای تعطیلات عید ، دو کتاب « تاریخ مشروطه ایران » و « تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان » اثر احمد کسروی را برای مطالعه در ایام عید معرفی می کنم . خوشبختانه فایل دیجیتال این دو کتاب در محیط مجازی نیز قابل دسترسی است “.

او درباره دلیل انتخاب این دو کتاب می گوید: ” با توجه به اهمیت فراوان انقلاب مشروطیت و هم چنین توجه فراوان محققین ، دانشگاهیان ، علاقمندان تاریخ مشروطه و کتابخوانان به این دو کتاب ، آن ها را برای مطالعه معرفی کردم. اقبال عمومی به این دو کتاب و تجدید چاپ های مکرر این دو کتاب از بدو انتشار تاکنون با شمارگان بالا جنبه ای کلاسیک به آن ها بخشیده و به همین دلیل است که کتابی درباره مشروطه به چاپ نمی رسد که ارجاعی از این دو کتاب در آن وجود نداشته باشد “.

مولف کتاب ” قزوین در انقلاب مشروطیت ” کتاب خوب را کتابی می داند که بر روح و روان خواننده اثر بگذارد و درس تازه ای به او بدهد و او را وادار به تفکر کند .

او جمله طلایی را از کتاب « تاریخ هیجده ساله آذربایجان » بخش دوم ، چاپ یکم صفحه ۲۳۷ انتخاب می کند و می گوید ” هرکس شیفته چیزیست و من شیفته دلیری و غیرتم ” .  

* سعید عاشقی- شاعر

سایت صدا و سیمای مرکز قزوین درباره سعید عاشقی نوشته است : سعید عاشقی از شاعران خوش نام و نیک سیرت استان قزوین می باشند که در سوم مرداد ماه سال ۱۳۵۱ در استان قزوین متولد شدند. گرایش هنری ایشان شعر و نقد ( ادبی، نمایشنامه و موسیقی) بوده و دارای مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی می باشند .

این سرزمین امین ندارد ، دگمه های بسته – پرانتزهای باز ، حوالی مرزهای جهان از جمله آثار مکتوب سعید است .

او معتقد است: شعر انقلاب یک رخداد آنی و ناگهانی نیست بلکه محصول شرایط گوناگونی است که طی سال‌ها در بستر جامعه جریان داشته است.

عاشقی شعر انقلاب را دارای گفتمانی کلان و پردامنه برمی شمارد که از منظر تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک قابل بحث و بررسی است.

سعید عاشقی کتاب “ یادداشت های روزانه نیما یوشیج ” را برای مطالعه در ایام نوروز معرفی می کند و می گوید : کتاب  یادداشت های روزانه نیما یوشیج اثری است که توسط شراگیم یوشیج از روی دست نوشته های نیما ( پدر شعر نو فارسی ) بازیابی و بازنویسی شده و توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است .

او ادامه می دهد : در این کتاب سطرها و فرازهای قابل تامل و ارزشمندی وجود دارد که ضمن نغز و پر مغز بودن ، مخاطب را با خود همراه کرده و ذهن ، روح و جان خواننده را سرشاراز عاطفه و اندیشه می نماید .

عاشقی جمله طلایی این کتاب را برای مان می خواند : ” خدایا مخلوقاتت مرا حیران می کند . رو به تو می آیم که تو را پیدا کنم ، تو از مخلوقت بیش تر مرا حیران میداری ” .

او درباره انتخاب این کتاب می گوید: دلیل انتخاب این کتاب که البته اخیرا برای مرتبه دوم آن را مطالعه کردم ، قبل از هر چیز آشنایی با افق دید و تجارب و نحوه تاملات و مواجهات شاعریست که لااقل در زمانه خود از بنیان های فکری و زاویه دید تازه ای برخوردار بوده و بلکه به واسطه همین نگرش ها و درک و دریافت وی از ضرورت تغییر و حرکت و سیر و سلوکی متفاوت است . در حوزه هایی از زندگی و هنر که لازم است افراد ضمن احترام و ارج نهادن به سنت ها و دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی ، دغدغه فرا روی از موقعیت ها و طرح سوالات و موضوعات تازه را داشته و جامعه را به سمت درستی از دیگر گونه نگریستن و اندیشیدن دعوت نمایند.

سعید درپاسخ به این سوال که کتاب خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ، می گوید: کتاب یا هر اثر هنری خوب قبل از هر چیز باید منطبق با نیازها و دغدغه های فرد و جامعه ای باشد که آن نویسنده و صاحب اثر نسبت به آن ها نگاه و شناخت درستی داشته و بر حسب شرایط و ضرورت ها به آن موضوعات بپردازد.

آثار خوب جدای از جنبه های زیبا شناختی در فرم و ساختار و محتوا یا به عبارتی برخورداری از مولفه های هنری می باید بی طرفانه و فارغ از قضاوت شخصینویسنده خلق شده و بیش تر در صدد ارائه پیشنهاد و طرح موقعیت ها مبتنی بر موضوع و یا موضع خلاقانه صاحب اثر باشد به گونه ای که انتشار آن موجب تولید فکر عاطفه و اندیشه ای تازه و تعالی یافته در حوزه های مد نظر خود باشد .

* حسن بهتویی – رییس مرکز علمی کاربردی  فرماندهی انتظامی استان قزوین

دکتر حسن بهتویی دانش آموخته رشته جغرافیا است و اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه ها و مراکز علمی ، ریاست مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان قزوین را برعهده دارد . دکتر بهتویی برای برای تعطیلات نوروزی کتاب « سینوحه » ، پزشک مخصوص فرعون مصر پیشنهاد می کند و می گوید: این کتاب قرن ها بعد از سوی میکا والتاری ترجمه شده است .

او ادامه می دهد : من این کتاب را سی سال قبل خوانده ام و علاقمندم که باز این کتاب را بخوانم. این کتابی است که بعد از چند هزار سال می بینی افکار و ایده های بشر بعد از قرن ها یکی است . همیشه ظلم ، بی عدالتی ، حق کشی ، بی سوادی و نادانی بین بشر رواج داشته و البته انسان های معدود هوشمندی هم بوده اند که از این فضا سوء استفاده می کردند .

دکتر بهتویی در پاسخ به این سوال که کتاب خوب چه کتابی است ، می گوید: کتاب خوب کتابی است که انسان را به درون خودش ببرد و خواننده انگار خود ش ، داخل آن زندگی می کند و انگار حرف خود او توی بطن کتاب جاری است .

* محمد کشاورز- رییس بسیج رسانه استان قزوین

رییس بسیج رسانه استان قزوین جوانی مودب ، متین و دوست داشتنی است. سعه صدر بالایی دارد و شاید این بردباری و صبوری حاصل تحصیلات و تحقیقات او در رشته روان شناسی باشد .

محمد کشاورز ، درجه سرهنگی دارد . دوره ابتدایی خود را در دو دبستان صادقین و شهدای حیدری پشت سر گذاشته ، مقطع تحصیلی راهنمایی را در مدرسه راهنمایی کارتن البرز تمام کرده و از دبیرستان بخارایی در رشته علوم انسانی دیپلم گرفته است . مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی کودکان استثنایی از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرده ودانشنامه کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در رشته روان شناسی تربیتی اخذ کرده است .

سرهنگ کشاورز برای تعطیلات نوروز کتاب « سه دقیقه در قیامت » را معرفی می کند و می گوید: این کتاب کم حجم ولی پرمحتوا است که اگر با دقت و علاقه مطالعه شود جهانی دیگر را به روی مخاطب باز می کند . این کتاب توسط گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی تهیه شده و در عید سعید غدیر خم سال ۹۸ عرضه شده است .

او ادامه می دهد : این کتاب روایتی است از خاطرات یکی از مدافعین حرم که در کردستان و در درگیری با گروهک پژاکصدمه می بیند و زیر عمل جراحی برای لحظه هایی از دنیای خاکی می رود و تجربه ای نزدیک به مرگ دارد . او در این زمان کوتاه چیزهایی می بیند که درک آن ها برای مردم عادی سخت است .

سرهنگ کشاورز درباره ویژگی این کتاب می گوید: ویژگی این کتاب این است که حقایقی درباره مرگ ، برزخ ، حال انسان در برزخ و بسیاری مطالب دیگر درباره حیات پس از مرگ را مطرح می کند و واقعا انسان را در مسیر رشد و تکامل که به نظرم از ویژگی یک کتاب خوب و مفید است ، قرار می دهد .

رییس بسیج رسانه استان قزوین چند سطر از این کتاب را می خواند : دکتر جراح ، ماسک روی صورتش را درآورد و به اعضای تیم جراحی گفت: مریض از دست رفت .دیگه فایده نداره …بعد گفت: خسته نباشید .شما تلاش خودتون رو کردین ، اما بیمار نتونست تحمل کنه . یکی دیگه از پزشک ها گفت : دستگاه شوک رو بیارین … نگاهی به دستگاه ها و مانیتور اتاق عمل کردم .همه از حرکت ایستاده بودند!عجیب بود که دکتر جراح من ، پشت به من قرار داشت اما من می توانستم صورتش را ببینم ! حتی می فهمیدم که در فکرش چه می گذرد ! من افکار افرادی که داخل اتاق بودند را هم می فهمیدم . همان لحظه نگاهم به بیرون از اتاق عمل افتاد . من پشت درب اتاق را می دیدم . برادرم با یک تسبیح به دست ، نشسته بود کنار درب اتاق عمل و ذکر می گفت .خوب به یاد دارم که چه ذکری می گفت اما ازآن عجیب تر این که ذهن او را می توانستم بخوانم.

* امیرحسین حاتمی – مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین

دکتر امیرحسین حاتمی  دانش آموخته رشته تاریخ ایران اسلامی وعضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است که سال گذشته به سمت مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین منصوب شد. او علاقمند به تاریخ نگاری ، تاریخ ایران قرون میانه و تاریخ تمدن اسلامی است .

دکتر حاتمی بیش از بیست مقاله علمی و پژوهشی نوشته و علاوه بر تالیف کتاب بینش و روش در تاریخ نگاری مقریزی و کتاب پایان دو قرن سکوت کتاب پژوهش و نگارش در عصر دیجیتال را ترجمه کرده است .

او برای تعطیلات نوروز مطالعه کتاب “درکشاکش دین و دولت “ نوشته محمد علی موحد به خوانندگان و مخاطبان “وقایع خبری” پیشنهاد می کند و می گوید : این کتاب اثری تاریخی و تحلیلی است که فضای کلی زندگی سیاسی و حکومت مسلمانان را بعد از وفات پیغمبر (ص) تا انتهای دوران خلافت حضرت علی (ع) ترسیم کرده است .

دکتر حاتمی ادامه می دهد: درکشاکش دین و دولت شش فصل دارد و مولف خود درباره این کتاب نوشته است : ” در نظر داشتم تا به بررسی این سخن بزرگان که دین ما عین سیاست ما است بپردازم . اگر کسی از بزرگان می گوید دین ما عین سیاست ما است منظور اسیر شدن معنویت به دست قدرت نیست بلکه بهره گیری معنویت از قدرت است تا بتوان قدرت را مهار کرد و هدف ما بررسی این موضوع در عمل بود ” .

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین ویژگی های کتاب خوب را نثر سلیس ، روان و قابل فهم ، تمرکز بر موضوعی مشخص ، خارج نشدن از این موضوع مشخص ، پرهیز از نثر و محتوای عامیانه و عامه پسند و تلاش نویسنده برای ارائه ایده ای تازه و غیر تکراری بیان می کند .

*سید حسین بی نیاز – مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قزوین

سید حسین بی نیاز دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد ادیان و عرفان ، از پرسنل آموزش و پرورش استان قزوین است که پس از انتصاب رضایی به عنوان فرماندارشهرستان آوج از سوی استاندار قزوین به سمت مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قزوین منصوب شد اما آن چه بیش از این سبب شهره بی نیاز شده است ، اجراهای خوب و صمیمی او در برنامه های صدا و سیمای مرکز قزوین است . وقتی مقابل دوربین سیما و مسوولی در استودیو می نشیند ، مسلط و روان سوال می پرسد و مخاطب برنامه اش را با دست پر بدرقه می کند و یا آن هنگام که در برنامه های مناسبتی  اجرا دارد ؛ اما و اگری باقی نمی گذارد .

او مطالعه کتاب” منطق الطیر ” شیخ فریدالدین عطار نیشابوری را برای تعطیلات نوروزی پیشنهاد می کند که از به اهتمام سید صادق گوهرین گردآوری شده است. او دلیل انتخاب این کتاب را آشنایی بیش تر با مقامات طیور و سیر و سلوک الی الله با اندیشه والای حکیم عطار نیشابوری بیان می کند.

بی نیاز این چند بیت را به مخاطبان “وقایع خبری” هدیه می کند:

یک شبی معشوق طوس ، آن بحر راز / بامریدی گفت دایم در گداز

تاچو اندر عشق بگدازی تمام / پس شوی از ضعف چون مویی مدام

چون شود شخص تو چون مویی نزار / جایگاهی سازدت در زلف یار

هرکه چون مویی شود در کوی او / بی شک او مویی شود در موی او