۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » هنر و ادبیات آیینی
  • شناسه : 27987
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
  • ارسال توسط :
چندجلد کتاب درباره حضرت زهرا (س) ؛ کتاب‌هایی که باید در ایام فاطمیه بخوانیم
چندجلد کتاب درباره حضرت زهرا (س) ؛ کتاب‌هایی که باید در ایام فاطمیه بخوانیم

چندجلد کتاب درباره حضرت زهرا (س) ؛ کتاب‌هایی که باید در ایام فاطمیه بخوانیم

بدون علی و آل علی علیهم‌السلام کسی به خدا نمی‌رسد و این حقیقت را حضرت زهرا علیهاالسلام می‌دانست .

چه کتاب‌هایی در ایام فاطمیه بخوانیم؟

سیزدهم جمادی‌الاول، شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به روایت هفتاد و پنج روز پس از شهادت رسول خداست. سوم جمادی‌الثانی نیز، مصادف با شهادت آن بانوی بزرگوار، به روایت نود و پنج روز است. همچنین بیستم جمادی‌الثانی مصادف با ولادت دخت گرامی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. پس این دو ماه قمری، با یاد و بزرگ‌داشت ایشان همراه است و فرصتی است برای شناخت بیشتر و توسل به سیده زنان جهان.

پیرامون زندگی، شخصیت و فضائل ایشان کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده که در این نوشتار کوشش بر این است تا به مناسبت ایام فاطمیه، برخی از این کتاب‌ها معرفی شود.

الف: دختر پیامبر

این کتاب، تألیف آیت‌الله محمدعلی جاودان است که به همت مؤسسه ایمان ماندگار، توسط انتشارات مطیع منتشر شده‌است

ب: فاطمة الزهراء، امّ ابیها

این کتاب، گفتارهایی از مرحوم علامه عبدالحسین امینی رحمهُ‌الله پیرامون فضائل حضرت زهراست که به همت مرحوم حبیب‌الله چایچیان (حسان) مکتوب و مدون شده‌است و انتشارات امیرکبیر آن را در ۱۱۹ صفحه منتشر کرده‌است. در یکی از سفرهای علامه امینی، آقای کریم دستمالچی با اصرار و پیگیری، علامه را مهیا می‌سازد تا مطالبی پیرامون ولایت حضرت زهرا بیان کند و این مطالب ضبط می‌شود و پس از چند سال، مرحوم چایچیان نوار این صحبت‌ها را پیاده می‌کند. علامه امینی در این گفتارها با استفاده از برخی آیات و روایاتی که فضائل حضرت زهرا را بیان می‌کنند، ولایت کبرای ایشان را اثبات می‌نماید.

ج: فرهنگ سخنان حضرت فاطمه

این کتاب، تألیف نویسنده و محقق پرکار و شهیر، مرحوم حجت‌الاسلام محمد دشتی، است. دشتی، ترجمه نهج البلاغه را نیز در کارنامه خود دارد و همچنین فهرستی موضوعی از نهج البلاغه تهیه کرده که به زبان عربی نیز تحت عنوان «معجم المفهرس لألفاظ نهج البلاغة» ترجمه شده‌است. مرحوم دشتی مشابه همین کاری را که با نهج البلاغه کرده، با احادیث حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نیز انجام داده‌است. در کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمة الزهراء، ۲۱۳ حدیث از حضرت زهرا گردآوری شده که مرحوم دشتی ضمن ترجمه این احادیث، آن‌ها را به‌تفصیل موضوع‌بندی کرده‌است. این کتاب در ۳۲۰ صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده‌است که ۳۸ صفحه آخر آن اختصاص دارد به فهرست موضوعی احادیث.

د: بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدکیه

این کتاب، برگرفته از درس‌های مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی است که در ۱۸۴ صفحه توسط مؤسسه فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی منتشر شده‌است. ایشان در سال ۱۳۷۴ طی هفده جلسه به شرح خطبه فدک حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرداختند. روش ایشان متناسب با زمان، مکان و مخاطبان شرحی مابین ترجمه و شرح جامع است. کتاب، سه فصل دارد: «سخنرانی حضرت»، «محاجّه حضرت با ابوبکر» و «بازگشت به خانه». مرحوم تهرانی در انتهای مباحث خود می‌گوید: «همه این مباحث مقدمه‌ای است برای نیل انسان به هدف از خلقت، یعنی آدم شدن. مکتب انسان‌ساز، تنها مکتب اهل‌بیت است و غیر از راه آنان، راهی نیست، و الا چند متر زمین و حتی خلافت هم فی‌نفسه برای آنان پوچ است؛ اصلاً ساحت مقدس آنان بری و منزّه است از اینکه به فکر این چیزها باشند، اما مسئله چیز دیگری بود … بدون علی و آل علی علیهم‌السلام کسی به خدا نمی‌رسد و این حقیقت را حضرت زهرا علیهاالسلام می‌دانست که چنین از حق و حقیقت دفاع کرد و حقایق را برای ثبت در تاریخ در این خطبه بیان فرمود.»

ه: صحیفه فاطمیه

این کتاب، مجموعه ادعیه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیهاست که به کوشش شهربانو کندی و احمدرضا اخوت گردآوری و توسط نشر قرآن و اهل بیت نبوت، در ۳۳۸ صفحه منتشر
شده‌است. کتاب بدین گونه است که در یک صفحه، عبارات عربی درج شده و در صفحه رو‌به‌رو ترجمه فارسی آمده‌است. کتاب از شش بخش و یک «خاتمه» تشکیل شده‌است. عنوان بخش‌ها عبارت است از: «ادعیه ایام هفته و ماه»، «تعقیبات نمازهای یومیه»، «ادعیه در حوائج»، «ادعیه عمومی»، «نمازهای حضرت صدیقه طاهره» و «حدیث شریف کساء». در خاتمه کتاب هم، دعای حضرت در هنگام وفاتشان، دعای حضرت در روز قیامت و دعای حضرت در هنگام احتضار ذکر شده‌است.

باید توجه شود که این دعاها از زبان کسی صادر شده که عبادتش مایه مباهات خداوند به فرشتگان بوده‌است؛ جنانکه در حدیث نبوی آمده‌است: «هرگاه فاطمه در محراب عبادت در برابر پروردگار خود جل جلاله می‌ایستاد، نورش بر فرشته‌های آسمان پرتو افشان می‌شد، همان‌گونه که نور ستارگان سبب روشنایی زمینیان می‌شود، خدای عزوجلّ به فرشتگانش می‌فرماید: ای فرشتگان به فاطمه سرور کنیزانم بنگرید که چگونه در پیشگاه من به عبادت ایستاده و اعضا و جوارح بدنش از ترس من به خود می‌لرزد، او از صمیم دل به پرستش و عبادت من رو آورده است؛ شما را گواه می‌گیرم که پیروانش را از آتش دوزخ مصون داشته‌ام.»