۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 26725
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
  • ارسال توسط :
پاسخ هر کشوری که به ما حمله سایبری کند، می‌دهیم
پاسخ هر کشوری که به ما حمله سایبری کند، می‌دهیم

پاسخ هر کشوری که به ما حمله سایبری کند، می‌دهیم

مدیرانی که نسبت به مسائل سایبری کم‌توجه باشند باید منتظر عواقب ترک فعل خود باشند.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر امنیت سایبری کشور گفت: هر کشوری به ما حمله سایبری کند پاسخش را خواهد گرفت.
به گزارش “وقایع خبری ” به نقل از «ایران»، سردار غلامرضا جلالی در آستانه هفته پدافند غیرعامل کشور در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۰ رزمایش سایبری انجام داده‌ایم و در این رزمایش‌ها ضعف‌های سایبری و زیرساختی دستگاه‌های کشور شناسایی و ۷۰ دستگاه مصون‌سازی شدند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در دولت دوازدهم از منظر پدافند غیرعامل دچار آسیب‌های جدی شدیم و شاهد بی‌ضابطگی و آسیب‌های جدی در حوزه واگذاری زیرساخت‌های افکار عمومی به شبکه‌های خارجی و رها کردن صیانت از افکار عمومی کشور بوده‌ایم. او در مورد پدافند غیرعامل در حوزه زیستی در ابتدای شیوع کرونا گفت: در سه ماه اول همه‌گیری کرونا، پیشنهاد ما مبنی بر قرنطینه‌سازی توسط وزیر پیشین بهداشت مورد تمسخر قرار گرفت. این در حالی بود که ما تأکید داشتیم تجربه جهان بهداشت‌محور است نه درمان‌محور. اما توجهی نشد. امید است در دولت سیزدهم با رویکرد انقلابی اقدامات جدی در حوزه پدافند غیر عامل صورت گیرد.
جلالی در مورد تأمین امنیت سایبری کشور گفت: هر کشوری بخواهد به ما حمله سایبری کند باید منتظر پاسخ باشد و مدیرانی که نسبت به مسائل سایبری کم‌توجه باشند باید منتظر عواقب ترک فعل خود باشند.
جلالی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در مورد چگونگی هدایت افکار عمومی در فضای مجازی و رسانه‌ای در حوزه پدافند غیرعامل این‌گونه پاسخ داد: در حال حاضر تحولات فناورانه در دنیا باعث شده فضای مجازی قابلیت اکثریت رسانه‌ای به خود بگیرد. فضای مجازی یک سری قابلیت اولیه دارد مانند هدایت و اثر‌گذاری بر افکار عمومی و این قابلیت‌ها به گونه‌ای است که ارزش افکار عمومی را بالا می‌برد و افکار عمومی را به دارایی ملی در کشورها تبدیل می‌کند.
جلالی با اشاره به اینکه هدایت و مراقبت از افکار عمومی و ملی به نوعی صیانت از دارایی‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، افزود: هدایت افکار عمومی که جزو دارایی ملی ما است می‌تواند اثرات جدی و مختلفی به بخش‌های جامعه و فرهنگ کشور بگذارد. لازمه صیانت از افکار عمومی این است که بتوانیم زیرساخت‌های بومی کشور را در حوزه رسانه و فضای مجازی تقویت کنیم. در تجربه‌های اخیر در حوزه فضای مجازی نشان داد که زیر ساخت‌ها نقش رگولاتوری و سیاستگذاری بر محتوا دارد و محتوا نمی‌تواند خارج از زیر ساخت توسعه پیدا کند. بنابراین آن بخش زیرساختی باید کاملاً حاکمیتی و ملی باشد تا بتوان از منابع ملی حمایت کرد. او قانونگذاری و تنظیم مقررات در حوزه رسانه را امری ضروری دانست و گفت: ما باید بتوانیم از طریق رگولاتوری و تنظیم مقررات ملی و اعمال حاکمیت، رسانه‌ها را در جهت هدایت افکار عمومی به کار ببریم. بسیاری از کشورها نیز این مدل و سیاست برای هدایت افکار عمومی جامعه‌شان در پیش گرفته‌اند. طبیعتاً ما هم باید این سیاستگذاری‌ها و مدل‌ها را در شورای عالی مجازی کشور به نتیجه برسانیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عدم توجه به هدایت افکار عمومی را مخرب دانست و عواقب بی‌قانونی در این فضا را این‌گونه برشمرد و گفت: بدون توجه به این موارد و بدون توجه به قانونگذاری و ضابطه‌بندی فضای مجازی و رسانه‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند کشور به سمت ولنگاری و ناامنی در حوزه رسانه خواهد رفت و با به وجود آمدن ناامنی ذهنی در این فضا کسی نمی‌تواند به اخبار و محتوای منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور اعتماد کند و تشخیص دهد کدام خبر صحیح و کدام محتوا نادرست است. عدم اعتماد در این فضا تأثیر مخربی بر افکار عمومی می‌گذارد و طبیعتاً مجموعه این تأثیرات منافع ملی را به خطر می‌اندازد و به نظر من در این خصوص باید یک بازبینی جدی در حوزه رسانه‌ها چه فضای مجازی و چه رسانه‌های مکتوب صورت بگیرد