۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » اقتصاد » صنعت، معدن و تجارت
  • شناسه : 35300
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
  • ارسال توسط :
هنوز بسیاری از ظرفیت‌های کشور در مسیر تولید به کار  گرفته نشده است
هنوز بسیاری از ظرفیت‌های کشور در مسیر تولید به کار  گرفته نشده است

هنوز بسیاری از ظرفیت‌های کشور در مسیر تولید به کار گرفته نشده است

هیچ تصمیمی در بخش اقتصادی نباید بدون نظر فعالین اقتصادی در بخش خصوصی و تولیدکنندگان و کارآفرینان گرفته شود.

وقایع خبری: جمعی از تولیدکنندگان و کار آفرینان برتر کشور در نشست چهار ساعت با رئیس جمهور دیدگاه‌ها و مشکلات تولید را مطرح کردند.

در این نشست که شامگاه دوشنبه و همراه با ضیافت افطار برگزار شد و وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور نیز حضور داشتند، ۱۸ نفر از مدعوین به نمایندگی از تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، دانش‌بنیان و کشاورزی به بیان مشکلات، نقطه نظرات و پیشنهادات خود در راستای تحقق شعار سال پرداختند و رئیس جمهور قریب به ۴ ساعت شونده سخنان و دیدگاه‌های آنان بود.

رفع موانع رونق تولید، اولويت اصلي دولت

در ادامه رئیس جمهور در سخنانی ضمن تاکید بر تسریع بررسی و رفع موانع و رونق تولید، اعلام آمادگی کرد، یک روز در هفته برای مباشرت با تولیدکنندگان و کار آفرینان با هدف بررسی، احصاء و رفع مشکلات آنان اختصاص دهد.

دکتر رئیسی همچنین مقرر کرد به منظور اطمینان از اجرائی شدن خواسته‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان تا پایان سال این نشست تکرار و حداقل به صورت فصلی برگزار شود.

رئیس جمهور حمایت مالی و تامین اعتبارات، حمایت حقوقی و رفع موانع اداری و سامان دادن به بخشنامه‌های متعدد و متکثر را سه اولویت اصلی دولت برای حمایت از تولید کنندگان و کمک به رشد تولید در کشور عنوان کرد و گفت: دولت همچنین در راستای وظایف خود نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف را در دستور کار دارد، اما معتقد به نظارت سطح‌بندی شده و اثر بخش است، نه نظارت موازی که خود از موانع پیش روی تولید کننده و کارآفرین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز بسیاری از ظرفیت‌های کشور در مسیر تولید به کار گرفته نشده است، بر توجه جدی دولت به بخش خصوصی و تعاونی‌ها تاکید کرد و گفت، معتقدیم میدان اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی، تولیدکنندگان و کارآفرینان باشد و دولت صرفا نقش هدایت، حمایت و نظارت و تنظیم‌گری را به عهده داشته باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست برخی از تولید کنندگان بخش صنعت مبنی بر جلوگیری از قطعی برق و گاز و در نتیجه توقف تولید این صنایع اظهار داشت: خوشختانه کار احداث نیروگاه‌های مختص بخش صنعت با هدف برقراری تولید در این بخش در تمامی فصل‌ها، در این دولت آغاز شده و ان‌شاالله به زودی تعداد قابل توجهی از آن‌ها به سرانجام خواهد رسید.

«تلاش برای رفع دغدغه تولیدکنندگان در مسئله قیمت‌گذاری با نگاه حمایت توامان از تولیدکننده و مصرف‌کننده»، «ایجاد تعامل و تعادل بیشتر بین بخش خصوصی و دولت»، «پیگیری و رفع سریع مشکلات تولیدکنندگان با تلاش کارگروه تعیین ماهیت»، «بررسی و تجدیدنظر وزارت صمت در فروش مواد اولیه تولیدکنندگان در بورس کالا»، «خروج مدیریت دولتی از شرکت‌هایی که سهام آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده»، «تاکید بر ممنوعیت واردات کالا‌هایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد» و «حمایت عملی از شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت معاونت علمی ریاست جمهوری» از دیگر محور‌های سخنان رئیس جمهور ناظر به درخواست‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور در این نشست بود که دستگاه‌های اجرایی مربوطه از سوی آیت‌الله رئیسی مکلف به پیگیری و اجرای آن‌ها شدند.

دکتر رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت سهیم کردن بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی تصریح کرد: هیچ تصمیمی در بخش اقتصادی نباید بدون نظر فعالین اقتصادی در بخش خصوصی و تولیدکنندگان و کارآفرینان گرفته شود.

رئیس جمهور پیدا کردن راهکار‌های قانونی برای تسریع در امر تولید را از جمله وظایف مهم دستگاه‌های اجرایی برشمرد بر ضرورت جسارت و شجاعت لازم در تصمیم‌گیری در بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی به عنوان یکی از مسائل مهم و محوری در مسیر رفع موانع تولید تاکید کرد.