۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » ریاست جمهوری » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 32881
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
  • ارسال توسط :
هدایت انسان با کتاب آغاز شده است
هدایت انسان با کتاب آغاز شده است

هدایت انسان با کتاب آغاز شده است

آیین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری که در تالار وحدت برگزار شد.

دکتر رئیسی در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابداری گفت: کتابخوانی و مطالعه تاریخ، ضمن آگاهی‌بخشی از سرنوشت کسانی که فریب دشمن را خوردند، موجب رسوایی بیشتر نظام سلطه خواهد شد که به نام آزادی و توجه به حقوق انسان‌ها، جوامع را نابود کردند.

رئیس جمهور کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم فرهنگی برشمرد و افزود: اساساً هدایت انسان با کتاب آغاز شده و شأن نزول کتاب حکیم و کتاب نوین برای به تکامل رسیدن انسان بوده است.

رئیس جمهور، یکی از راه‌های اصلی آگاهی از احوال پیشینیان و فرهنگ گذشته و همچنین انتقال علم را کتاب و کتابخوانی دانست و تصریح کرد: حقیقتاً کتاب، ذخیره ارزشمندی برای انتقال فرهنگ، آداب، رسوم و علم به عصر‌ها و نسل‌ها است و باید گرامی داشته شود.

رئیسی با اشاره به آیه شریفه «نون و القلم و مایسطرون» گفت: کتابی در قرآن کریم مورد سوگند خدای متعال است که موجب هدایت بشر و انتقال علم و دانش و فرهنگ به عصر‌ها و نسل‌ها باشد و «مسطوری» که در قرآن به آن اشاره شده، آگاهی‌بخش و راهگشای زندگی آحاد بشر است.

رئیس جمهور در ادامه، کتابداری را دانشی بسیار مهم و قابل توجه دانست و گفت: کتابداران به واسطه انس با کتاب و نگهداری از این ذخیره ارزشمند، در گلستان زندگی می‌کنند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: آنجا که کتابداری با علم و دانش همراه بوده، این ذخایر ارزشمند با موفقیت به نسل‌های بعدی منتقل شده، مانند کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌ الله مرعشی در قم که گنجینه‌هایی بزرگ و ارزشمند از آثار مکتوب پیشوایان، علما و اندیشمندان گذشته است.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت گسترش و ارتقاء کتابخانه‌ها در کشور، گفت: همواره یکی از دغدغه‌های بسیاری از علما و دانشمندان معاصر ما حفظ و نگهداری از کتاب و کتابخانه‌ها و انتقال آن‌ها به نسل‌های بعدی بوده که در اینجا اهمیت جایگاه کتابخانه و کتابداری مشخص می‌شود.

کتابخوانی و مطالعه تاریخ، نظام سلطه را بیشتر رسوا می‌کند

رئیسی با بیان اینکه کتاب‌های دیجیتال به هیچ عنوان نتوانسته کتاب‌های مکتوب را به حاشیه ببرد، اظهار داشت: ابزار دیجیتال اگر چه منجر به تسهیل دسترسی شده، اما هرگز انسان را از کتاب بی‌نیاز نکرده است.

رئیس جمهور، حمایت از کتابداران به عنوان حافظان ذخایر ارزشمند علمی، فرهنگی و دینی کشور را که عمدتاً از قشر بانوان هستند، مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت وظیفه دارد از این سرمایه‌های گرانسنگ که بی‌نام و نشان از ذخایر ارزشمند کشور حراست می‌کنند، حمایت و مشکلات آنها را بررسی و رفع کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی باید با ایجاد دسترسی آسان به کتاب، گسترش فرهنگ کتابخوانی را در کشور دنبال کنند، افزود: امروز کتابخوانی برای جامعه ما از ضرورت‌های جدی است و باید به‌صورت روزانه برای آن برنامه‌ریزی کرد تا نوجوانان و جوانان ما با کتاب، انس بیشتری پیدا کنند.

آقای رئیسی با اشاره به تأثیر قابل توجه کتاب و کتابخوانی در گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان، گفت: امروز کسانی در تلاش هستند با ایجاد شبهات علمی یا عملی، نسل جوان ما را منحرف کنند که در این زمینه، ترویج فرهنگ کتابخوانی، جامعه و نسل جوان ما را در برابر این تهاجم، مصون خواهد کرد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: کتابخوانی و مطالعه تاریخ، ضمن آگاهی‌بخشی از سرنوشت کسانی که فریب دشمن را خوردند، موجب رسوایی بیشتر نظام سلطه خواهد شد که به نام آزادی و توجه به حقوق انسان‌ها، جوامع را نابود کردند.