۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 38971
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
  • ارسال توسط :
نكوداشت ميرجلال‌الدين كزازي
نكوداشت ميرجلال‌الدين كزازي

نكوداشت ميرجلال‌الدين كزازي

او به عنوان چهره ماندگار فرهنگ و ادب ايران در پنجمين همايش آن در سال ۱۳۸۴ شناخته شد.

مراسم نكوداشت ميرجلال‌الدين كزازي، استاد زبان و ادبيات فارسي و شاهنامه‌شناس برگزار مي‌شود.

  اين مراسم روز سه‌شنبه ۱۹ دي‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار اجتماعات شهيد مطهري انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار مي‌شود.  بنا بر اعلام، در اين رويداد جمعي از استادان و صاحب‌نظران حوزه زبان و ادب فارسي درباره جايگاه و نقش تاثيرگذار استاد ميرجلال‌الدين كزازي در سپهر فرهنگي و ادبي ايران سخنراني خواهند كرد.

ميرجلال‌الدين كزازي ‌زاده ۲۸ دي سال ۱۳۲۷ است. او تحصيلات دوره ابتدايي را در مدرسه آليانس و دوره متوسطه را در دبيرستان رازي كرمانشاه گذراند و سپس رشته كارشناسي و كارشناسي ارشد ادبيات فارسي را در دانشگاه تهران به اتمام رساند و سال ۱۳۷۱ به اخذ دكتري اين رشته نائل آمد. 

از آثار اين شاهنامه‌شناس مي‌توان كتاب‌هاي «از گونه‌اي ديگر» (شاهنامه‌شناسي)، «در درياي دري» (تاريخ شعر فارسي)، «رخسار صبح» (خاقاني‌شناسي)، «زيباشناسي سخن پارسي»، «بيكران سبز» (دفتر شعر)، «مازهاي راز» (شاهنامه‌شناسي)، «رويا، حماسه، اسطوره» (شاهنامه‌شناسي)، «دير مغان»، «پارسا و ترسا» (عطارشناسي)، «پرنيان پندار» (جستارهايي در ادب و فرهنگ) و «سراچه آوارنگ» را نام برد. اين پژوهشگر برنده نهمين دوره جايزه كتاب سال ايران براي ترجمه كتاب «انه‌ايد» نوشته ويرژيل حماسه‌سراي يوناني شد. همچنين نشان زرين و سپاسنامه انجمن ادبي فرهنگي كشور يونان «پارناسوس» را به عنوان برجسته‌ترين ايراني در گسترش فرهنگ و ادب يونان در زمستان ۱۳۸۴ كسب كرد.

او به عنوان چهره ماندگار فرهنگ و ادب ايران در پنجمين همايش آن در سال ۱۳۸۴ شناخته شد و جايزه نخستين پژوهش‌هاي بنيادين در جشنواره بين‌المللي خوارزمي براي نگارش كتاب «نامه باستان» را در بهمن ۱۳۸۳ كسب كرد.