۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار زنان » خانواده
  • شناسه : 33904
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۸:۴۶
  • ارسال توسط :

روز سيزدهم جمادي‌الثاني سالروز وفات يكي از بانوان بزرگ تاريخ اسلام و اهل بيت عليهم‌السلام، فاطمه كلابيه معروف به ام‌البنين يعني مادر پسران است.

او همسر اميرالمومنين عليه‌السلام و ثمره ازدواج او با حضرت علي عليه‌السلام چهار پسر، از جمله ابوالفضل‌العباس(ع) است كه ظاهرا هر چهار پسر او در كربلا به شهادت رسيدند. اين مناسبت در ايران به «روز تكريم مادران و همسران شهدا» نامگذاري شد.

شايد نقش زنان به ويژه مادران، همسران، دختران و خواهران شهدا در تاريخ جنگ تحميلي و دوران ايثار و فداكاري مردم ايران كمتر از نقش شهيدان نباشد. ضمن اينكه بسياري از بانوان به عنوان رزمنده و پشتيباني جنگ در دفاع مقدس حضور داشتند و بيش از شش هزار نفر از آنان به شهادت رسيدند، اما هر شهيدي كه پا به ميدان نهاد چشمان زناني او را بدرقه كرد و مدت مديدي چشم به راه او بود و بسياري از آنان سال‌ها چشم به راه مفقود‌الاثرشان بوده‌اند و همچنان هستند. بسياري از زنان سرزمين ما مادر چند شهيد، همزمان مادر شهيد و همسر شهيد و در مواردي همزمان دختر يا خواهر شهيد نيز بوده و هستند و نيز بانواني هستند كه داراي نسبت سببي يا نسبي با شهيد، جانباز و آزاده هستند و جمعي از آنها خود، جانباز و آزاده‌اند. اكنون در حالي روز تكريم از مادران و همسران را گرامي مي‌داريم كه جمعي از والدين و همسران شهدا به شهيدان پيوسته‌اند و سايه جمعي ديگر بر سر ما استوار است و دعاي خيرشان شامل حال ايران اسلامي و مردم اين سرزمين است.  به ساحت قدسي تمامي آنها جبهه ادب بساييم و در برابر صبر و شكيبايي آنان سر تعظيم فرود آوريم و بكوشيم تا سفارش پير و مرادمان را به فراموشي نسپاريم كه «من در ميان شما باشم يا نباشم به همه شما وصيت و سفارش مي‌كنم كه 

نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره به فراموشي سپرده شوند» و از خداي شهيدان بخواهيم «خداوندا، كشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نيازمند به مشعل شهادت؛ تو خود اين چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.» (صحيفه امام خميني، ج ۲۱، ص ۹۳) 

*احمد مازني