۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 28623
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۲۸
  • ارسال توسط :
نقد و بررسی عملکرد مدیریتی آقای مدیر کل
نقد و بررسی عملکرد مدیریتی آقای مدیر کل

نقد و بررسی عملکرد مدیریتی آقای مدیر کل

اصحاب فرهنگ و هنر استان قزوین با ارزیابی عملکرد محمد حسین اسماعیلی ، توقع و انتظارات خود را به محمد حسین فایزی اعلام کردند

با تغییر دولت حسن روحانی و روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی ، تغییر و تحول در بدنه دولت و به دنبال آن تغییر مدیران ارشد و میانی نیز در دستور کار قرار گرفت تا آن جا که پس از انتصاب استانداران در استان های کشور ، مدیران کل ادارات در مراکز استان ها و به دنبال آن مدیران شهرستانی نیز جابه جا شدند . این در حالی است که همین تغییرات در بدنه مدیریتی کشور نتوانسته است رضایت تمامی احزاب و جناح هایی را که به نوعی خود را عامل اصلی پیروزی رییس دولت می دانند ،جلب نموده و به شکل های گوناگون اعتراض و یا مخالفت آشکار خود را با انتصاب ها اعلام عمومی کرده اند .

به دنبال این تغییرات در استان ها ، در استان قزوین نیز تغییرات و جابه جایی ها کلید خورد و محمد حسین اسماعیلی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین که در دوران مدیریتی خود در استان قزوین روح تازه ای به فرهنگ و هنر استان دمیده بود ، جای خود را به محمد حسین فائزی داد . اسماعیلی در پیام خداحافظی خود با مردم هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه می نویسد:

خدا را شاکرم که افتخار خدمت به‌ فرهنگ و ادب و هنر با عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نصیب بنده  شد، اجازه بدهید قبل از هر چیز از همه‌ی شما مردم خوب و فهیم و هنرمندان نجیب و شریف قزوین برای همه‌ی بزرگواری‌ها و همه ی مهمان نوازی هایتان سخاوتمندانه‌ سپاسگزاری کنم.  اذعان می دارم که طی دو سال و نیم خدمت به همه‌ی اهداف مورد نظر خود در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری نائل نشدیم، اما  خدا گواه است که در کنار همکاران لایق و دلسوزم در اداره کل، همیشه کوشیدیم با وجود کمبودها، عقب ماندگی ها و ناملایمتی ها موجبات ارتقا جایگاه فرهنگ و احیای مکتب هنر قزوین باشیم. گر چه این پهنه کهن و فرهیخته در گذشته های دیر و دور خاستگاه پرفروغ فرهنگ و علم و ادب و هنر در طیف های گسترده بوده است اما به روز کردن ساختارها و مناسبات اجتماعی و ظرفیت سازی در این حوزه ها گاهی خود گره بر گره های پیشین افزود و چرخ حرکت پر شتاب را به ایستایی وادار نمود. اما در این میان همواره عزممان در کار جزم بود و دلمان پر از امید و دستهایمان در کار و گامهایمان در حرکت.

از سویدای قلبم آرزو می کنم حضور بنده در این بازه زمانی، چراغ کوچک روشنی بوده باشد برای شکوفه کردن جوانه های مهر و دوستی و روزنه ای هر چند ظریف برای وفاق قلب های اصحاب فرهنگ و هنر.

 فرصت را مغتنم شمرده بابت همه نارسایی ها و کاستی ها که ریشه در رازهای مگو دارد و علت همه فرصت سوزی ها بوده، حلالیت طلبیده و از درگاه حضرت منان درخشش فرهنگ و هنر این سرزمین زمردین بر تارک بلند ایران سرفراز را خواستارم. ۳ بهمن ۱۴۰۰

پایگاه خبری “وقایع خبری” برآن شد تا با این تغییر و تحول در عرصه فرهنگ و هنر قزوین با هنرمندان حوزه های مختلف به گفت و گو نشسته و عملکرد اسماعیلی را از دید آنان بررسی کرده و توقع خود را از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان نمایید .قبل از خواندن این گزارش اشاره می شود که برای بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه هنر خواسته و سوال خود را به صورت پیامکی و یا از طریق “واتساپ” ارسال کردیم که بسیاری از دوستان به دلایل مختلفی از ارائه پاسخ ، نظر یا دیدگاه خود، خودداری کرده و ارسال پاسخ خود را  به زمان و تاریخ دیگری موکول کردند . این پایگاه خبری ضمن آمادگی دوباره انتشار نظرها و دیدگاه های هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ وهنر از تمامی عزیزانی که با پاسخگویی خود این پایگاه  خبری را همیاری کردند ، سپاسگزاری می نماید .

سوال اول: عملکرد مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ( محمد حسین اسماعیلی ) را چگونه ارزیابی می نمایید؟

سوال دوم : چه انتظاری از مدیرکل جدید  ( محمد حسین فائزی ) دارید ؟

* حسن شکیب زاده – مدیر انتشارات شکیب زاده ، محقق،مولف و پژوهشگر دفاع مقدس

در رابطه با عملکرد مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین باید عرض کنم همیشه دو مشکل اساسی پیش روی عملکرد و فعالیت‌های نه شخص ایشان، بلکه همه مسئولین غیربومی که وارد این استان می‌شوند وجود دارد.

یکی از آن‌ها عدم شناخت نسبت‌به مسائل تاریخی و جاری این استان است. به طوری که تا مدیر جدید بخواهد نسبت‌به پیشینه، داشته‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان مربوطه شناخت پیدا کند زمان زیادی را از دست می دهد. طبیعی است که در ارتباط با مدیرکل سابق ارشاد هم دقیقاً همین اتفاق افتاد. ایشان علی‌رغم این‌که قطعا با طرح‌ها و نقطه‌نظرات فرهنگی و هنری از پیش تعیین شده ی خود وارد استان قزوین شدند. اما با توجه به این‌که شناخت زیادی نسبت‌به پیشینه و مردم استان نداشتند امکان این‌که بتوانند در کوتاه مدت طرح های شان را اجرایی کرده و موفق باشند، نبودند. اما پس از طی دوره ی کسب شناخت از ظرفیت های استان توانستند طرح‌های خوبی را ارائه داده و برخی از آن‌ها را هم به‌خوبی اجرا کنند. ضمن این که در بسیاری از موارد نیز برای اجرای طرح‌های شان با مشکل مواجه شدند.

 اما دومین مشکلی که مدیران ما ، اعم از مدیران بومی و غیربومی با آن روبرو هستند این است که وقتی مدیری پستی می گیرد و مشغول به فعالیت می‌شود باید هوای خیلی از مدیران رده‌بالای استانی و مسئولین شهر و امر و نهی های شان را داشته باشد که البته این معضل بزرگی است که شاید خاص استان ما هم نباشد که دلیل آن هم می تواند  روند غیراصولی مسائل جاری کشور از گذشته تا حال بوده باشد. که البته مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ما هم مستثنا از این قاعده نبودند.

 ایشان پس از طی زمان آشنایی با ویژگی ها و ظرفیت ها و استعدادهای فرهنگی و هنری استان و با توجه به شناختی که نسبت به مسئولین و بزرگان استان پیدا کردند طرح‌های نسبتاً خوبی را مطرح کرده و برای اجرای آن‌ها تلاش هم کردند اما از آن جایی که برای رسیدن به اهداف مورد نظر می‌بایستی با خیلی از مدیران ارشد استان – که بعضا فاقد تخصص و دیدگاههای فرهنگی و هنری هستند- هماهنگ باشند، با موانعی روبرو شدند که طبیعی است زمینه های لازم برای تحقق اهداف مورد نظر فراهم شدنی نبود.

یکی از مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی و فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی استان بود. شورایی که در کل کشور وجود دارد و در استان‌ها هم دبیری آن به‌عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در همین رابطه مدیر کل سابق ارشاد زمینه ی راه اندازی و تشکیل جلسات متنوعی را برای تحقق آن فراهم ساختند در حالی که اگر اعضای این  شورا به‌درستی و به‌خوبی و با علم به ظرفیت‌هایی که در افراد مختلف در استان وجود دارد، انتخاب می شدند و دخالت هایی در جهت ساماندهی آن اعمال نمی شد، با اجرای شدن مصوبات خوبی که طی این ایام داشت میتوانست زمینه رفع بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و  مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه را فراهم سازد. اما از آنجایی که هماهنگی و وحدت رویه ی لازم در مجموعه ی شورا نبود، زمینه ی اجرایی مصوبات آن نیز فراهم نشد.

بنابراین با علم به این مطلب می‌خواهم عرض کنم مدیرکل تازه منصوب شده ی این اداره ی حساس و کلیدی علی‌رغم این‌که بومی نیز هستند و تحصیلات شان هم مرتبط با فعالیت های فرهنگی و هنری نیست و معمولا هم تاکنون نشان داده شده که مدیران جدیدی که در دولت فعلی منصوب می شوند خود را علامه ی دهر می دانند و راهی را می روند که خود باور دارند، بعید است که پیشنهادهای مردمی به کارشان بیاید.

 با این احوال در صورتی که ایشان بتوانند حداقل طرح های مناسب و برنامه‌هایی که مدیرکل قبلی داشت و نیمه کاره رها شده و یا نتواستند محقق سازند را به نتیجه برسانند، جای تشکر دارد.

 اما قطعا مشکل دوم مدیریتی معمول استان، سد راه او خواهد شد. یعنی هماهنگی با خیلی از افراد خارج از مجموعه ی اداره کل که اگر تسلیم خواسته های شان نشوند، ترمز اجرای برنامه های شان خواهند بود و اگر هم توصیه ها را به کار برند که باید فاتحه ی همین حداقل ها را هم خواند. ان شاالله که این گونه نباشد.

*حسن لطفی- نویسنده ،کارگردان و منتقد سینما

آقای اسماعیلی یک اتفاق در مدیریت فرهنگی قزوین بود چرا که وقتی به قزوین آمد ، ورودش همراه با مشکلاتی بود که شرایط اقتصادی و ویروس کرونا ایجاد کرد ه بود .شرایطی که باعث شده بود هنر در استان دچار رکود شود و فعالیت های هنری و فرهنگی خیلی کم و کم رنگ شود اما آقای اسماعیلی نشان داد که مرد میدان فرهنگ و هنر وتعامل و تسامح است . او با هوشمندی توانست اقدامات مفیدی را انجام دهد که بخشی از آن پیش از خودش شروع شده بود اما به نتیجه نرسیده بود .

آقای اسماعیلی جشنواره های خوب و متنوعی را در استان برگزار کرد که نمونه های آن جشنواره ملی فیلم مستند یادگار ،ترانه عارف ،نشان دبیر سیاقی و.. آقای اسماعیلی به هنرمندان نزدیک تر شد . جلسه های گوناگونی با آنان برگزار می کرد . بخش خصوصی را در هنر جد تر گرفت و آموزشکده های هنری را مورد حمایت مادی و معنوی قرار داد و یا به بهانه های مختلف به دیدار هنرمندان پیشکسوت می رفت ومهم تر اینکه  روش مدارا و گفت و گو با همه هنرمندان را با همه سلیقه ها و تفکرات فکری در پیش گرفته بود که همه این ها از محسنات آقای اسماعیلی بود . علاوه بر همه این ها یک اقدام خیلی مفید را هم انجام داد و آن پس گرفتن اماکنی بود که مالکیت آن برای ارشاد استان بود اما سایر ادارات و نهادها آن را در اختیار داشتند در حالی که می شود در همین مکان ها ، کارهای خوب و بزرگ هنری را انجام داد . نمایشگاه برگزار کرد و یا حتی به گالری تبدیل کرد .

از طرفی دیگر چیزی که آقای اسماعیلی بر آن تاکید داشت و در گفت و گوهای خصوصی بیان می کرد ،مطالبه گری بود و این مطالبه گری همان چیزی است که بیش تر مدیران از آن پرهیز می کنند. همه این ها باعث می شود تا آقای اسماعیلی در ذهن کسانی مثل من یک خاطره خوب برای مدیریت فرهنگ و هنر استان قزون باشد . من یک بار در جمعی که اتفاقا یکی از نمایندگان مجلس هم حضور داشت ،گفتم که آقای اسماعیلی مدیر توانمندی است که فراتر از جناح بندی های مرسوم است و فکر می کنم می توانست بیش تر در این پست بماند و برنامه هایش را ادامه دهد اما حالا که این اتفاق نیفتاده است امیدواریم مدیر بعدی اقدامات خوب آقای اسماعیلی را ادامه دهد و این ممکن نیست مگر با هوشمندی یک مدیر کار بلد که همه سونگر باشد و فقط به اطرافیان خود و همفکران خود بسنده نمی کند . در فکر معیشت ،احترام و ارتقاء جایگاه هنر و هنرمندان در استان است .

* اسحاق چگینی ، موسیقیدان و عضو هیات علمی دانشگاه

من از عملکرد آقای اسماعیلی خیلی راضی هستم .یکی از بهترین مدیران فرهنگی درچند ساله اخیر قزوین بودند . پرتوان ، پرتلاش و خستگی ناپذیر که کارهای ماندگاری را انجام دادند . به نظر می آید یکی از تاثیرات ایشان این باشد که مدیران بعد از او دیگر نمی توانند بهانه بیاورند که با بودن کرونا یا نبودن امکانات و بودجه نمی توانند کار کنند . به نظرم آقای اسماعیلی توقع هنرمندان رابالا برد و تمام تلاش خود را نیز برای هنر قزوین کرد . ایشان در حوزه های مختلف کارهای خوب و بزرگی انجام داد مثلا: برگزاری جایزه استاد دبیر سیاقی ، تاسیس هنرستان موسیقی برای دختران و پسران دانش آموز ، جایزه بزرگ عارف که آرزوی هنرمندان قزوینی بود و یا تشکیل خانه هنرمندان . من خودم ابتدا فکر می کرد او از تهران آمده و بیگانه با هنر وهنرمندان شهر است و تنها به دنبال گرفتن حکم مدیرکلی برای خود بوده است اما در مدت کوتاهی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بودند، خیلی خوب کار کرد .  توقع ما از مدیر کل جدید هم این است که مسیر ایشان را که اتفاقا مسیر معتدلی نیز بود و نگاه فراجناحی به موضوعات هنری داشت را دنبال کرده و ادامه دهد .

*سعید عاشقی – شاعر و پژوهشگر حوزه شعر و موسیقی

پر واضح است که صحبت کردن و اظهار نظر در خصوص  مدیران و مسئولان … ( به خصوص  در قزوین و آن هم در حوزه فرهنگ و هنر) مهم ترین معیار و فاکتوری که  می باید ملاک بحث و ابراز دیدگاه  قرار گیرد  رویکرد یا به عبارتی خط و خطوط سیاسی و پیشینه جناحی آن مدیر و حوزه تحت مدیریت اش می باشد .بنابراین اگر از این زاویه بخواهم به سوال شما پاسخ دهم ساده و بی مقدمه و صادقانه بر این باورم که شخصا طی این دو سال و اندی که آقای اسماعیلی سکاندار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین  بوده اند  راستش با دال و مدلولی که مرا  متوجه و مشغول  فعل و انفعالاتی سیاسی و جناحی  ایشان کرده باشد مواجه نشدم  و خوشبختانه برخلاف بسیاری از مدیرانی که در این مجموعه دیده و شناخته ایم‌ و در جریان اخبارشان هم‌ کما بیش  واقع می شدیم  اغلب مدیرانی مورد توجه و رضایتمندی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه قرار می گرفتند که یا کلا فردی سیاسی نبودند یا اگر بودند و تمایلاتی به این حیطه  داشتند بروز نداده و یا در بهترین حالت، گرایشات حزبی و سیاسی خود را در فعالیتها و اقدامات درون سازمانی یا برون سازمانی  خود لحاظ نمی کردند .

علی ای حال مهمترین حسن و نقطه قوت آقای اسماعیلی نیز چه بسا همین خصیصه بود که طی این برهه  متاثر از رخداد مهمی چون پاندمی کرونا و کاسته شدن از فعل و انفعالات آحاد جامعه اعم از هنرمند و هنراندیش و اهالی مطبوعات و فعالان سیاسی، اصولا اگر هم تمایلاتی در این راستا در ایشان  وجود داشت مجال و امکان ظهور و بروز نیافت یا بنده لااقل در جریان آن قرار نگرفتم .

از سوی دیگر شکل گیری و اجرایی شدن یک سری برنامه ها و مراسم ها و جشنواره ها و نمایشگاهها ی دستوری / سازمانی ( که هم از نظر کمی و هم کیفی قابل اعتنا و تامل بوده اند ) چه در قالب مجازی و چه در مواردی نیز به شکل حضوری و براساس پروتکل ها ، نظیر جشنواره سراسری موسیقی یادمان عارف، دوسالانه  کشوری خوشنویسی یا بزرگداشت دکتر دبیر سیاقی و… از جمله عوامل و دلایلی  بودند که خوشبختانه و به شکلی درست خودبه خود موجب تکاپو و  مشغولیت  مدیریت و مجموعه مورد نظر شده و پیرو همین روند  تا حد زیادی نیز تحت الشعاع چنین  رخدادها و اتفاقاتی؛  آن چه که در فضای بیرونی و در سطح شهر و استان شاهد بودیم حاکی از وضعیتی پویا ؛ فعال و  نسبتا امیدوارکننده ای بود که اگر بخواهیم این رخدادها و تحرکات مثبت  هنری را ( به خصوص در این  برهه پاندمی و  همچنین دوران رخوت و فترت ناشی از تغییر مدیریتهای متوالی در چند ماه پیش تر از ورود اسماعیلی به قزوین)نادیده بگیریم نه تنها خداپسندانه نیست  بلکه  به دور از اخلاق و غیر منصفانه است . متعاقب این نگاه و با اذعان به  اقدامات خوب و قابل اعتنایی که هم از حیث ساختاری در بدنه اداره کل و همگرایی انجمن ها و تنوع و تعدد  برنامه هایی که به اجرا درآمده و همگان شاهد آن بودیم. خب عده ای از دوستان  نیز بر حسب دغدغه هایشان نقد و نظراتی داشته و آنان نیز مستقیم و غیر مستقیم و بعضا از سوی برخی رسانه ها حرفهایشان  مطرح می شد که البته بیان این اختلاف نظرها و سلایق در چند ماه اخیر بیش تر شدت یافت .

بدیهی ست که در شهر ما با توجه به غنا و پشتوانه های عظیم تاریخی فرهنگی هنری و هنرمندان توانمند و برجسته در تمام دوره ها، بخشی از هویت و جایگاه رفیع خود را از گذر همین تباین و تفاوت نظرها باز می یابد . بنابراین  شایسته است که با تکیه بر این دستاوردهای ارزشمند و با همدلی،  سعه صدر، تفاهم و گفتگوی اندیشمندانه  در صدد بهبود و تعالی فرهنگ و هنر استان باشیم ‌.

در همین راستا در رابطه با  مدیر کل جدید نیز با توجه به مطالبی که گفتم  و بنا بر درک و دریافت شخصی ام‌  که متاثر از رصد کردن  عملکرد مدیر پیشین و مدیران قبل تر است ؛ معتقدم‌  که مدیران  فرهنگی جدای از توانمندی های فردی و تجارب مدیریتی خود( که ان شاءالله با توجه به روحیه و انرژی جوانی و نوگرای خود، ضمن رفع برخی از کاستی های اجتناب ناپذیر موجود،  برگ های درخشان تری بر آن بخش از کارنامه موفق مدیر و مسئولان قبلی خواهند افزود ) لازم و شایسته است که فارغ از خط و خطوط سیاسی و دغدغه های طیفی، به مدد کارشناسان و صاحب نظران حرفه ای تمامی افراد ، انجمن ها ، گروههای فعال و صاحب ایده و اندیشه را مورد توجه و حمایت قرار داده و بسترهای مناسب برای مشارکت جویی فعال هنرمندان را فراهم آورد .

*حسین مافی – مدیر انتشارات و مدرس دانشگاه

در حوزه فعالیت ما؛ یعنی نشر کتاب و کتابفروشی و تعاونی ناشران که اینجانب جزو کوچکی از هیات مدیره بودم ، با ایشان جلسات متعددی داشتم که شخصیت ایشان را می توانم در چند جمله بیان کنم:  مدیریت دلسوز و متعهد به انجام درست کار، پی گیر در امور مختلف و گاه دلسوز تر از خود ناشران به خودشان . به عنوان مثال درباره باغ کتاب ایشان خودشان پی گیری می کردند و در جلسات متعددی که خصوصی و یا عمومی بود شرکت می کردند و در نهایت زمانی که هیات مدیره و مدیر عامل از این کار خسته شدند ،ایشان پی گیر و مشوق بودند.

مردمی بودن ایشان به طوری که در جلسات و یا بازدیدها به هیچ عنوان کسی معذب نمی شد و با روی گشوده و باز و مثل یک دوست با همه برخورد می کردند. هیچگاه از ایشان دیده نشد که از موقعیتشان سو استفاده کنند  از جمله کتابی که ایشان با سرمایه خودشان در نشر ما چاپ کردند ،هیچ گونه درخواست غیر متعارفی نداشتند. توجه ایشان به کتابفروشی ها و مروجین کتاب و ناشران در حد وسع که البته باید گفت که متاسفانه با وجود ویروس کرونا و تبعات بعد از آن خیلی نتوانستیم از ظرفیت و توانایی ایشان بهره ببریم.

با تبریک به مدیر کل جدید جناب آقای فائزی چند نکته و پیشنهاد را هم عرض می کنم :

داشتن جلسات متعدد با پیشکسوتان هر رشته هنری و استفاده از تجربیات خوب آنها و دوری از یکجانبه نگری ،رعایت اعتدال در امور هنری و برخورد با سعه صدر با اهالی قلم و هنرمندان ، استفاده از فضای مجازی برای شنیدن حرفها و درد دل اهالی قلم و هنر، ادامه کارهای خوبی که در دوره های مدیران کل پیش آغاز شده و یا به تصویب رسیده است و رساندن ان به انجام مطلوب ، حمایت مالی و معنوی از اهالی هنر و فرهنگ و دخالت ندادن مسائل حزبی و سیاسی در امور فرهنگ و هنر.

*ولی حسین زاده – فعال رسانه ای و مدیر وبلاگ باران اعتدال

با توجه به عملکرد ضعیف و بعضا حاشیه ساز مدیران کل قبل از اقای اسماعیلی ایشان با حضور خود آرامش را به مجموعه اداره کل ارشاد استان بازگرداند و با توجه به تجربیات و همچنین اشرافی که به وظایف و مسولیت های ارشاد داشت تا حدودی در سطح مدیران جایگاه اداره کل را ارتقا بخشید.

البته حضور اسماعیلی با فراگیری ویروس کرونا هم زمان شد وشاید به همین دلیل بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری تحت تاثیر قرار گرفت که به همین دلیل نمی توان در بسیار از شاخص ها عملکرد دقیق و مقایسه ای  را با گذشته داشت اما بدون تردید عملکرد دوساله اسماعیلی هم نقاط ضعفی دارد : یکی از این نقد ها را می توان به بی توجهی ایشان به شهرستان های اشاره کرد و شاید کم ترین حضور را در شهرستان ها داشت.

اما از مدیر کل جدید هم انتظار داریم که نگاه متوازن و عادلانه ای به امور فرهنگی و هنری داشته باشد و از توجه افراطی به بر خی از حوزه ها خودداری کند .هم چنین از استقلال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر برخی از دخالت های بی مورد افراد و جریانات سیاسی دفاع کند وهمچنین برای اجرای امور از کارشناسان و  نیرو های داخلی سازمان که نسبت به حوزه ماموریت آشنایی و اشراف کامل دارند استفاده کند و از  حذف نیرو های کارشناس اداره کل پر هیز  کند .یکی از انتظارها این است که مدیر کل جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه عدالت محورانه به تمام شهرستان های استان داشته باشد تا زمینه شکوفایی هنرمندان و اهالی فرهنگ در شهرستان ها فراهم شود.

* لیلا روغن گیر قزوینی- نویسنده

دکتر اسماعیلی ، مدیر بسیار لایقی بودند و البته هستند. در بین بچه ها حضور داشتند و همیشه حرف های آنان را صبورانه گوش می کردند. برای من که سال هاست کار می کنم،مهم بود که مدیر ارشاد هنرمندان را بشناسد. ایشان به خوبی ما را می شناخت و می دانست در چه حیطه ای فعالیت می کنیم.

هر چند کرونا خیلی از برنامه ها را به هم ریخت، اما دکتر اسماعیلی  از هر فرصتی برای پیدا کردن یک راهکار برای برگزاری برنامه ویژه هنرمندان استفاده می کردند. من ندیدم ، دکتر اسماعیلی هرگز از ظاهر افراد درباره آنان قضاوت کند.می دانستند، هنرمندان چه دغدغه هایی دارند و قرار نیست ، فقط حلال مشکلات قشری خاص باشد ؛ منِ نوعی با هنرم تعریف می شوم نه پوشش ظاهری ام.

امیدوارم مدیر کل جدید هم خیلی زود با بچه ها ارتباط برقرار کند.ظاهر  را در نظر نگیرد و خود هنر و حیطه های هنری دوستان را بشناسد. خودش را دور از بچه ها نبیند و فقط یک مهمان در نشست ها و جمع های هنری نباشد.نمی دانم ایشان در هنر دستی دارند یا نه؟! اما حداقل می توانند با بچه ها ارتباط موثر داشته باشند و بداند چه کسی در کجا کار می کند. بودجه درست و تعریف شده وجود داشته باشد که به بخش های مختلف هنری تزریق شود. هر از چند گاهی جلساتی با بچه هایی که به طور مستمر کار می کنند داشته باشد. نه فقط مثلا با پنج نفر اعضای اصلی. برگزاری دورهای پیشرفته و ورکشاپ برای هنرمندان هم مفید است.آنقدر توانایی و قدرت بیان داشته باشد که بتواند بودجه بگیرد. نه این که مبلغی اضافه بیاورد و پس دهد.

*محمد رضا مقدم- خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر روزنامه ولایت

آقای اسماعیلی در طول مدت ۲سال و نیمی که سکان دار ارشاد قزوین بودند عملکرد خوبی به جای گذاشتند. برگزاری رویداد های فرهنگی در ابعاد کشوری، تعامل با هنرمندان و همچنین پی گیری مطالبات فرهنگی از اقدامات شایسته ایشان بود.مدیرکل سابق شناخت خوبی از حوزه فرهنگ داشتند که شاهد این موضوع رضایت حداکثری جامعه هنری از ایشان بود.

و اما آقای فائزی گرچه تحصیلاتشان ربطی به حوزه فرهنگ ندارد و سابقه قابل توجهی در این حوزه ندارند ولی برای قضاوت کمی زود است. انتظار داریم جشنواره هایی که در زمان مدیر سابق برگزار شد همچنان ادامه یابد.در حوزه زیرساخت های فرهنگی به شدت ضعف داریم، امیدوارم در حل این مشکل کوشا باشند.نگاه خطی و گروهی نداشته باشند و اگر از مشاورانی از جنس فرهنگ و هنر در تصمیمات خود استفاده کنند قطعا می شود به آینده فرهنگ قزوین امیدوار بود و در غیر این صورت به گذشته بازخواهیم گشت. عدم تمایز بین فرهنگ و مذهب ضعف بزرگی است که به شدت از آن رنج می بریم. بهتر است تبلیغ در حوزه مذهب، حجاب و… را به دستگاه هایی که متولی این امر هستند واگذار کنند و تمرکز خود را فقط در جهت ارتقای فرهنگ و هنر قزوین به کار گیرند.

*میثم ملکی – هنرمند عکاس

آقای اسماعیلی عملکرد خیلی بدی داشتند. پشت در های بسته و به دور از شفافیت اداره ارشاد چندین سال فعالیت می کرد. خیر را باید به همه جامعه هدف رساند نه به یه عده خواص!

دوست داریم در دوره جدید مدیر کل این تبعیض هارو به حداقل خود برسه. مدیری که خودش بیاد تو گروه های مختلف خبر خودشو انتشار بده ، مشخصه که واسه دیده شدن و عطش قدرت کار می کنه!

*نوید وفانیا – مدیر آموزشگاه موسیقی باربد

آقای اسماعیلی علی رغم این که مدیر غیربومی بودند خدمات شایانی برای فرهنگ و هنر قزوین انجام دادند.گرچه با اندکی تاخیر و گذشت زمان این اتفاقات روی داد اما این تاخیر را می‌توان به حساب شناخت زیرساخت ها و پتانسیل ها و شرایط فرهنگی قزوین گذاشت کمااین که این تاخیر ایرادی بر عملکرد ایشان نیز محسوب نمی‌گردد. برگزاری جشنواره ملی عارف ، تاسیس هنرستان های موسیقی دختران و پسران ،تاسیس انجمن ادبی استان ، بازپس گیری عمارت امیرکبیر به مجموعه اداره ارشاد قزوین ،کسب رتبه در جشنواره شهید رجائی ،تلاش برای واکسیناسیون هنرمندان ،مکاتبه برای تخصیص بودجه برای تکمیل تالار فرهنگ و هنر قزوین از جمله اقدامات ایشان در دوره ریاست اداره فرهنگ و ارشاد قزوین بود.

از مدیر کل جدید انتظار می‌رود روند رو به رشد قبلی مجموعه فرهنگ و ارشاد قزوین را ادامه داده و از نظرات اهالی فرهنگ و هنر قزوین استفاده نماید و مهم تر از همه از سیاسی کاری فاصله گرفته و درگیر حاشیه های حزبی و جناحی نگردد و فرهنگ و هنر قزوین را به جایگاه شایسته خود برساند.

یکی از مهم ترین اقدامات مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعا می‌بایست پیگیری تکمیل تالار فرهنگ و هنر قزوین باشد.مجموعه ای چند منظوره که در صورت بهره برداری می‌تواند قزوین را به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های اصلی فرهنگ و هنر مبدل سازد.ساماندهی انجمن های مختلف هنری قزوین و توسعه هنرستان هنرقزوین از دیگر اقدامات لازم استان می باشد.

جلب و جذب سرمایه گذاران بومی و غیربومی جهت ایجاد زیر ساخت ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام و حمایت از هنرمندان و فعالین فرهنگی و هنری نیز می‌تواند از اقدامات شایسته مدیریت جدید این مجموعه باشد .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.