۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » هنرهای تجسمی
  • شناسه : 24327
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
  • ارسال توسط :
نصب هرگونه مجسمه و یادمان مستلزم اخذ مجوز است
نصب هرگونه مجسمه و یادمان مستلزم اخذ مجوز است

نصب هرگونه مجسمه و یادمان مستلزم اخذ مجوز است

شهرداری‌ها باید برای ساخت و نصب هرگونه مجسمه، المان و یادمان در سطح میادین و معابر شهری مجوز اخذ نمایند.

سه آئین‌نامه در زمینه ساخت و نصب مجسمه در اماکن عمومی وجود داشت که یکی مصوبه سال ۳۸، دومی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۱۳۷۸ و سومی مصوبه شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۷۹ است که تمامی آن‌ها تاکنون به دلایلی اجرایی نشده بودند.

به گزارش “وقایع خبری” اسماعیلی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به دلایل اجرا نشدن این آیین نامه ها، گفت: مهمترین دلیل، تمرکز تصمیم گیری در تهران و حضور مقامات عالی وزارتخانه‌های مرتبط و تفویض اختیار نشدن برای تصمیم گیری در شهر‌ها و استان‌ها بوده است که این اختیار در مصوبات قبلی پیش بینی نشده بود یا دستگاه‌های مرتبط با موضوع، شعب متناظر را در استان نداشتند.

وی افزود: خوشبختانه این مشکل با تفویض وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شد و شورا‌های متناظر در استان‌ها تشکیل گردید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در این راستا و در دومین جلسه شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا، پرونده شورای پیشنهادی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری استان قزوین بررسی و مورد تایید قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در این شورا علاوه بر اعضای حقوقی، از حضور صاحب نظران و استادان هنر‌های تجسمی و ظرفیت هنری انجمن‌های هنری، تخصصی و دانشگاهی استان که آشنایی کامل با مبانی هنری دارند، استفاده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: از این پس شهرداری‌ها باید برای ساخت و نصب هرگونه مجسمه، المان و یادمان در سطح میادین و معابر شهری، طرح مربوط را به دبیرخانه شورا واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه کنند تا پس از طرح و بررسی و تصویب در شورا، برای ساخت و نصب آن اقدام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این دستورالعمل دیگر شاهد ساخت و نصب آثار غیر حرفه‌ای و غیر هنری که گاهی موجب وهن شخصیت‌ها و مفاخر ملی و فرهنگی می‌شود، نباشیم.