۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » انتخابات » سیاست » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 35786
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۵
  • ارسال توسط :
نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس تعیین شد
نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس تعیین شد

نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس تعیین شد

هیئت نظارت استان ها تحت نظارت هیئت مرکزی نظارت به وظیفه خود عمل می‌کند.

نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۲۹ این طرح با ۱۵۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۲۹ این طرح.

متن زیر جایگزین ماده (۵۲) و تبصره‌های آن می‌شود:

ماده ۵۲- هیئت نظارت استان در راستای بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان، موظف است مستند به قانون و مستدل به مدارک، دلایل، قرائن و امارات علم‌آور و اطمینان‌آور شرعی و قانونی و عرفی بر اساس تحقیقات لازم، اخذ سوابق و مدارک اثباتی از داوطلب، استعلام از مراجع ذی‌صلاح، شنیدن توضیحات یا دفاعیات داوطلب و بررسی حقوقی و شرعی کلیه اسناد، مدارک و اطلاعات، نظر خود را به هیئت مرکزی نظارت اعلام کند.

تبصره ۱- هیئت نظارت استان قبل از اظهارنظر موظف است داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیئت‌های اجرایی تایید یا احراز نشده یا در هیئت نظارت استان، احراز صلاحیت یا تایید نمی‌شوند را به نحو مقتضی از حق دانستن دلایل و مستندا عدم تایید یا عدم احراز و حقوق مرتبط با آن مطلع یا به آن‌ها ابلاغ نمایند. هیئت نظارت استان در صورت درخواست کتبی داوطلب موظف به ارائه دلایل عدم تایید یا عدم احراز بر اساس قانون و همچنین شنیدن توضیحات و یا دفاعیات آن‌ها در فرصت مناسب می‌باشد.

تبصره ۲- هیئت نظارت استان تحت نظارت هیئت مرکزی نظارت به وظیفه خود عمل می‌کند. هیئت مرکزی نظارت نیز از طریق کارشناسان بر فرایند تشخیص صلاحیت در هیئت نظارت استان، نظارت و راهنمایی می‌کند. اظهارنظر هیئت نظارت استان مبنی بر تایید، عدم تایید یا عدم احراز برای هیئت مرکزی نظارت مشورتی محسوب می‌شود و در این مرحله از بررسی صلاحیت، نظر هیئت مرکزی نظارت قطعی خواهد بود. مدت زمان بررسی و تشخیص صلاحیت در این مرحله (بررسی در هیئت نظارت استان و نظر نهایی هیئت مرکزی نظارت) پنجاه روز است.