۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان
  • شناسه : 32752
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
  • ارسال توسط :
مواظب قاتل خاموش در خانه هایتان باشید
مواظب قاتل خاموش در خانه هایتان باشید

مواظب قاتل خاموش در خانه هایتان باشید

گاز کربن مونوکسيد گاز بي‌رنگ، بي‌بو و بي‌مزه است و به عنوان قاتل خاموش شناخته مي‌شود.

در فصل سرما آمارها درباره مسمويت با گاز کربن مونوکسيد يا گازco  افزايش مي‌يابد و دليل آن هم استفاده نادرست از وسايل گرمايشي است. برخي از هموطنان در هنگام سرما به سرعت خواستار بکارگيري وسايل گرمايشي هستند و اين غافلگيري از وضعيت جوي باعث مي‌شود که آنها دقت لازم را در به کارگيري وسايل گرمايشي نداشته باشند. بنابراين آنها خروجي گاز co  را به درستي  وصل نمي‌کنند و اين گاز در محل زندگي يا محل کار آنها منتشر مي‌شود.  به گفته کارشناسان، گاز کربن مونوکسيد گاز بي‌رنگ، بي‌بو و بي‌مزه است و به عنوان قاتل خاموش شناخته مي‌شود.

در اين شرايط معاون حفاظت و پيشگيري از حريق سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران مي گويد: «اين گاز وقتي منتشر مي‌شود به دليل اينکه هيچ علامتي ويژه‌اي ندارد باعث مسموميت افراد مي‌شود. افراد در معرض اين گاز آرام آرام خواب آلوده شده و در برخي مواقع نيز از خواب بيدار نمي‌شوند.

کامران عبدولي در ادامه صحبت هايش مي افزايد: «بر اين اساس هموطنان بايد در راه اندازي وسايل گرمايشي دقت لازم را داشته باشند و حتما از استانداردهاي ايمني گرمايشي مطمئن شوند و از وسايل گرمايشي استاندارد استفاده کنند. افراد بايد به شکل دوره‌اي لوله‌هاي خروجي وسايل گرمايشي همچون بخاري، آب گرمکن و حتي شوفاژ را مورد بررسي قرار دهند.  اين در حالي است که در برخي مواقع گاز از شوفاژ خانه نشت پيدا کرده و در طبقات متصاعد شود. افراد بايد به شکل دوره‌اي اين وسايل را کنترل کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. به گفته او افراد مي‌توانند از لوله‌هاي بخاري مناسب استفاده کنند. درضمن بايد به نواحي اتصال لوله‌ها توجه کرد تا بتوان جلوي انتشار گاز را گرفت. به عبارت ديگر دودکش در وسايل و تجهيزات گرمايشي، اصلي‌ترين خروجي دفع گاز سمي مونوکسيد کربن است و طبيعتا هرگونه نارسايي در مسير خروجي مذکور، مي‌تواند با آسيب‌ها و صدمات جدي همراه شود. افراد بايد بدانند که هيچ يک  از بخاري‌هاي گازي بدون دودکشي استاندارد نيستند، بنابراين بايد با اين ديدگاه به مساله توجه کرد. درضمن نبايد در منازل از بخاري‌هاي بدون دودکش استفاده کرد. در اين ميان برخي افراد از يک ظرف آب براي مهار دود ناشي از بخاري‌ استفاده مي‌کنند، اما اين اقدام نادرست هيچ کمکي براي مهار دود نمي‌کند. هموطنان براي افزايش ايمني بايد از بخاري‌هاي با دودکش استفاده کنند. در سال‌هاي اخير به دليل فرهنگسازي‌هاي انجام شده در رسانه‌ها از شدت و حدت اين نوع خفگي‌ها در کشور کاسته شده است، اما در اين زمينه حتي مرگ يک نفر هم زياد است. 

به گفته او معمولا در فصل سرما ميزان خفگي‌ها با گاز کربن دي اکسيد بيش از ديگر فصول  است. هم اکنون وسايل گرمايشي ايمن‌تر از گذشته هستند و هم مقوله اطلاع‌رساني و توجه خانواده‌ها به اين موضوع افزايش يافته است. هموطنان در اين زمينه دقت بيشتري مي‌کنند و اين روند در حال کاهش است.

هموطنان با دقت لازم مي‌توانند از بروز مسوميت با اين گاز جلوگيري کنند. درضمن شهروندان بايد از بکارگيري لوله‌هاي آکاردئوني اجتناب کنند، چون در اين نوع لوله‌ها به مرور زمان به دليل مقاومت ضعيف سوراخ‌ها و منافذ بسيار ريز تشکيل مي‌شود که باعث انتشار گازCO و ايجاد مسموميت مي‌شود.