۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی
  • شناسه : 23833
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
  • ارسال توسط :
مواضع ایران در خصوص برجام اصولی است
مواضع ایران در خصوص برجام اصولی است

مواضع ایران در خصوص برجام اصولی است

در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود .

وقایع خبری- سعید خطیب زاده به خبرنگاران درباره موضع برخی از مقامات غربی مبنی بر اینکه برای دستیابی به توافق باید تا روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران منتظر ماند، اظهار داشت: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

 وی تصریح کرد: بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود زیرا بر خلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.

سخنگو درباره روند مذاکرات توضیح داد: پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین یک واقعیت است که همه طرف های مذاکرات به آن اذعان دارند، گرچه هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است که عمدتا نیازمند تصمیم‌گیری از سوی سایر طرف‌ها بویژه آمریکاست. در واقع نهایی شدن توافق جهت احیای برجام  منوط به اراده سیاسی طرف ها دیکر برای اتخاذ تصمیمات سخت از سوی آنها دارد.

خطیب زاده گفت: تلاش هیئت جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود، با این وجود برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تامین کند هیچ ضرب الاجلی تعیین نمی‌کنیم و مذاکرات تا زمانی که توافقی مطلوب برای ایران حاصل گردد ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همانطور که بارها گفته شده است، ما عجله ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درپاسخ به سئوالی در خصوص  ادعای منتشر شده در برخی رسانه های غربی مبنی بر انتقال پیام از سوی ایالات متحده به ایران در مورد حملات اخیر به سوریه و عراق از طریق کانال‌های دیپلماتیک، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که زبان زور و تهدید هیچ سودی برای برقراری امنیت منطقه نخواهد داشت؛ ایالات متحده باید متوجه شود که با قلدرمآبی نه تنها به اهداف منطقه‌ای خود نمی رسد، بلکه روز به روز وضعیت خود را در غرب آسیا بغرنج تر می سازد.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه ایران بنای دخالت در امور داخلی عراق را نداشته و ندارد، گفت: حملات مکرر و اعلام شده ایالات متحده علیه مواضع نیروهای عراقی و سوری در مرز دو کشور، تنها در جهت ضربه زدن به مهارکنندگان اصلی هسته‌های خفته داعش و تقویت باقیمانده‌های این سازمان تروریستی است.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص موضع اعلام شده از سوی وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر استقبال این کشور از گفت و گو با ایران و نیز تاکید وی بر لزوم اثبات پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تضمین امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: مقامات عربستان سعودی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد با تلاش‌ها و رشادت‌های صورت گرفته از سوی ایران، در پایان دادن به سیطره داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و جلوگیری از نفوذ گروه‌های تکفیری به کشورهای حوزه خلیج فارس کمک شایانی کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما همواره از گفت و گو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سئوالی درباره برخی اخبار منتشر شده در خصوص تعطیلی سرکنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان نیز اظهار داشت: بخش کنسولی سرکنسولگری به دلایل امنیتی پذیرش حضوری متقاضیان ویزا را متوقف نموده بود که با آرام شدن شرایط مجددا فعالیت‌های خود را آغاز خواهد نمود.