۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصاد
  • شناسه : 38188
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۴۹
  • ارسال توسط :
ملاک مالیات بر مجموع درآمد، اظهارات خود افراد جامعه است
ملاک مالیات بر مجموع درآمد، اظهارات خود افراد جامعه است

ملاک مالیات بر مجموع درآمد، اظهارات خود افراد جامعه است

با افزایش عدالت مالیاتی، سهم وصول مالیات هم بیش تر می‌شود.

کارشناس اقتصادی در خصوص مالیات بر مجموع درآمد گفت: این مالیات در کشور‌هایی که اجرایی شده، نتایج خوبی داشته، اول سهم معافیت‌ها کم می‌شود و ضمن افزایش عدالت مالیاتی، سهم وصول مالیات هم بیشتر می‌شود.

سیاوش غیبی پور با اشاره به سابقه لایحه مالیات بر مجموع درآمد گفت: در کتاب مالیات‌های مستقیم از سال ۱۳۶۶ تا سال ۱۳۸۰ ماده قانونی، معروف به ماده ۱۲۹ وجود داشت و موضوع آن مالیات بر مجموع درآمد بوده است. در اصلاحیه قانون سال ۱۳۸۰ و بعد در اصلاح قانون سال ۹۴ هر دو دوره این ماده قانونی ابطال شد و علت آن فراهم نبودن بستر‌های لازم برای اجرای آن بود.

وی ادامه داد: هم اکنون عزم بر این است که با توجه به فراهم شدن نسبی بسترها، مالیات بر مجموع درامد به قانون تبدیل شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: فایده مالیات بر مجموع درآمد این است که وقتی مجموع درامد‌ها مشخص شود، مالیات تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و متناسب با افزایش درآمد، نرخ بیشتر مالیاتی دریافت می‌شود و از طرف دیگر معافیت مالیاتی هم یکبار اعمال می‌شود و به این ترتیب اجرای این لایحه عدالت مالیاتی را نیز به همراه دارد.

غیبی پور تاکید کرد: این مالیات در کشور‌هایی که اجرایی شده هم نتایج خوبی داشته، اول سهم معافیت‌ها کم می‌شود و ضمن افزایش عدالت مالیاتی، سهم وصول مالیات بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ملاک مالیات بر مجموع درآمد، اظهارات خود افراد جامعه است که اگر افراد اظهار اشتباهی داشته باشند، مشمول جریمه‌های بسیار سنگین خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: الان افرادی که از چند شغل، درآمد دارند، از چند محل معافیت می‌گیرند، اما با اصلاح شیوه مالیات ستانی همه درآمد‌های افراد به هم وصل می‌شود و یک معافیت کلی داده می‌شود.