۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری های نوین
  • شناسه : 21669
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۰۹
  • ارسال توسط :
معیشت عده‌ای به فضای مجازی گره خورده است
معیشت عده‌ای به فضای مجازی گره خورده است

معیشت عده‌ای به فضای مجازی گره خورده است

بینید چه کسانی خواسته‌اند در فضای مجازی فعال باشند اما به دلیل فیلتر شدن از فعالیت بازمانده‌اند.

عزت‌ا… یوسفیان ملا

وقایع خبری-سیاست واحدی در خصوص فضای مجازی وجود ندارد. ظاهرا سیاست‌گذاری در کشور وجود دارد اما در عمل نظرات متفاوت است.

مشخص نیست در این زمینه باید از کجا تبعیت شود و این سیاست از کجا پیگیری و دنبال شود. مجلس نظری دارد و وزیر را تا حد استیضاح نیز برده است. وزارت ارتباطات یک نظر دارد و آقای رئیس‌جمهور نیز در این خصوص حرف‌های متفاوتی زده بود. گفته شد دست آقای وزیر روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. این سیاست‌های چندگانه ایجاد مشکل کرده است. ببینید چه کسانی خواسته‌اند در فضای مجازی فعال باشند اما به دلیل فیلتر شدن از فعالیت بازمانده‌اند. هرکس اراده کرده وارد فضای مجازی شود، موفق شده و به همین دلیل فیلترینگ بی‌تاثیر بوده است. اشخاص کمی به دلیل مشکلات نتوانسته‌اند در فضای مجازی فعال باشند. هر سیاستی که بنا باشد در بخش فیلترینگ انجام شود، از پیش بررسی می‌گردد. لذا قطعا باید در کشور سیاست واحد داشته باشیم و تکلیف فضای مجازی در کشور مشخص باشد، نه اینکه هرکس به هر صورت که می‌پسندد، عمل می‌کند.

باید به نقطه‌ای مشترک برسیم در غیر اینصورت نمی‌توان از روش فعلی به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. کسانی که قصد ورود به فضای مجازی داشته‌اند، با وجود فیلترینگ به مقصود خود دست پیدا کرده‌اند، این موضوع مهم است که عده‌ای که از حیث اقتصادی توانایی کافی را ندارند، نمی‌توانند به فضای مجازی دست پیدا کنند. معیشت عده‌ای به فضای مجازی وابسته است و بعضی از این افراد با وجود فیلترینگ از تامین درآمد خود باز می‌مانند. لذا همیشه در مسأله امر و نهی در موضوعی، عده‌ای که دستشان به جایی بند است، می‌توانند و قدرت لازم را دارند، تحت تاثیر محدودیت‌ها قرار نمی‌گیرند اما افرادی که قدرت و امکانات کافی ندارند، از نیاز خود دور نگهداشته می‌شوند. تا سیاست یکپارچه‌ای در کشور پیش گرفته نشود و حرف‌ها سخنان یکی نشود، مشکلات رفع نخواهد شد. حتی کسانی که در حرف سخنان خوبی را مطرح می‌کنند، در عمل سخنان متفاوتی را مطرح می‌کنند. دولت مقصر نیست اما باید پای سیاست‌گذاری لازم که ادعای آن را دارد، بایستد. دولت موضوعی را مطرح می‌کند که نمونه آن مقابله با فیلترینگ است اما فردا که اتفاق دیگری رخ می‌دهد، سکوت می‌کند. دولت قدرتی را که از او انتظار می‌رود اعمال نمی‌کند.

در این مسأله از سوی قوه مجریه عافیت‌طلبی شده و تا بگویند دستگاه دیگری نظر مخالفی دارد، سکوت کرده و خود را کنار می‌کشند. سیاست‌های کلی کشور مشخص اسبیت اما چندین متولی وجود دارد. اگر پای میز مذاکرات آقایان بنشینید، از یکسو آقای جهرمی و از سوی دیگر آقای فیروزآبادی هستند که نظرات آنان با یکدیگر متفاوت است. این افراد  متولیان فضای مجازی هستند اما سیاست‌های آنان دو نوع متفاوت است. بیرون از جلسات نیز نظرات چندگانه می‌شود. این تناقضات مشکلات را چند برابر می‌کند. کسی که می‌خواهد دسترسی مورد نیاز به فضای مجازی را داشته باشد، با ابزارهایی که در اختیار دارد، توان این اقدام را خواهد داشت و فیلتر بی‌نتیجه خواهد بود.