۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 10944
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
  • ارسال توسط :
مصرف سبزيجات خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي‌دهد
مصرف سبزيجات خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي‌دهد

مصرف سبزيجات خطر ابتلا به آلزايمر را کاهش مي‌دهد

آلزایمر می‌تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

محققان علوم پزشکی در موسسه تحقیقاتی راش در شیکاگو اعلام کردند مصرف میوه و سبزیجات، خطر ابتلا به آلزایمر را کم می‌کند.

به گزارش وقایع خبری به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در موسسه تحقیقاتی راش در شیکاگو در آمریکا اعلام کردند مصرف میوه و سبزیجات، خطر ابتلا به آلزایمر را کم می‌کند.
فلاونوئید‌ها یکی از زیر گروه‌های پولی فنول هایند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و شامل بیش از ۵ هزار ترکیب بیواکتیو اند که بیشتر آنها، حاوی آنتی اکسیدان اند و فواید ضدالتهابی دارند.
در آزمایش‌هایی که بر روی مدل‌های حیوانی آلزایمر انجام گرفته، فلاونول‌ها با افزایش قوای حافظه و کاهش میزان بتاآمیلوئید، تائو و کاهش میزان تخریب سلول‌های عصبی، همراه بوده اند.
مصرف میزان بالایی از فلانونوئید‌ها خطر ابتلا به بیماری آلزایمر AD را کاهش می‌دهد، ولی تاکنون زیرگروه فلاونول‌ها به صورت مجزا مورد بررسی قرار نگرفته اند. هدف مطالعه محققان، بررسی همراهی مصرف فلاونول‌ها با بیماری آلزایمر بوده است.
اکنون دکتر توماس ام هالند و همکارانش در موسسه سلامت دوران سالخوردگی راش Rush در شیکاگو برای نخستین بار دریافتند مصرف این ترکیبات که در سبزیجات، میوه‌ها و چای وجود دارند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌انجامد.
کامفرول، ایزورهامنتین و میرسیتین، فلاونوئید‌هایی هستند که در صورت مصرف آنها، خطر ابتلا به آلزایمر ۴۸ درصد کمتر از کسانی خواهد بود که این مواد را مصرف نمی‌کنند.
دانه ها، اسفناج، سیب، روغن زیتون و گوجه فرنگی، منبع سرشار فلاونول‌ها هستند.

مصرف سبزیجات چه اثری روی ورزشکاران دارد؟!

محققان می‌گویند مصرف میوه و سبزیجات، به ویژه سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، و نوشیدن چای، بخشی از تغذیه سالم محسوب می‌شوند که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.
بیماری آلزایمر علائم و نشانه‌هایی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می‌شود و کم کم تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند.
بیماری آلزایمر به مغز آسیب می‌رساند. این بیماری باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و می‌تواند بر روی صحبت کردن، فکر کردن و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.
این بیماری یک اختلال عصبی است که در آن مرگ سلول‌های مغزی باعث کاهش قدرت حافظه و کاهش قدرت شناختی می‌شود. این شایع‌ترین نوع زوال عقلی است که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد اختلالات عصبی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۱۳، ۸/۶ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به زوال عقل بودند از این تعداد، ۵ میلیون مبتلا به آلزایمر بودند. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰، این میزان دو برابر شود. آلزایمر یک بیماری عصبی ارثی است، در ابتدا علائم خفیف هستند، اما در طول زمان آن‌ها شدیدتر می‌شوند.